Tre virtuelle mikrofon systemer Vs originalerne (sweetwater)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Tre virtuelle mikrofon systemer Vs originalerne (sweetwater)

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ikke nået at lytte til noget af det endnu, men det her ligner faktisk en rigtig veludført sammenligning

https://www.sweetwater.com/insync/virtu ... n=20180504

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg fået lyttet lidt. Jeg må indrømme, at jeg synes, emuleringerne mangler lidt magi, uden jeg kan sætte min finger på det :) Når jeg lytter på den kvindelige vokal gennem 251eren tænkerjeg 'FÅÅÅÅRRRRK det lyder lækkert' - Når jeg hører emuleringerne, tænker jeg 'Ja, det lyder ret godt'.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Det må jeg hellere få lyttet på snart.
Men som den glade ejer af en 251, så er jeg glad for det du skriver :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg vil osse nærlæse snarest :-)

Vil umiddelbart mene det er svært at finde et sammenligningsgrundlag der rammer helt præcist de 34- mikrofoner, men måske prøver jeg bare at hive argumenter frem der fortsat legitimerer, at jeg er igang med at spare sammen til en Townsend.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lige umiddelbart virker Townsend, som det mest interessante af de tre systemer.

Til mit eget personlige formål er det dog overkill - og egenligt har jeg bare en Aston Spirit tilbage på min mikrofonønskeliste.
Og jeg har stadig lidt reservation over for, hvorvidt en hvilken som helst high end mikrofon egenligt kan modelleres af et billigere alternativ.

Men om det er vigtigt, når man typisk smasker diverse EQ, comp og whatnots på optagelsen bagefter, er vel også et spørgsmål?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Selv om jeg som guitarist er rigtig glad for modelling, så må jeg også indrømme, at de her mikrofonmodellingystemer ikke rigtig trækker. Jeg gider faktisk ikke sidde og 'skifte' mikrofon som en del af mix-processen. Jeg er nok mere fristet af bare at købe en eller to hæderlige mikrofoner mere og så lære dem at kende. Der er et par forskellige, jeg vakler mellem Warm Audio WA47, Aston Spirit og en Roswell Mini K47 (eller faktisk to, siden de er så billige). Jeg har siddet og kigget på et par mic shootouts her til aften og blev også virkelig imponeret af AKG C414. Jeg tror også, jeg er mere til c12/251 lyden end jeg egentlig er til U47 lyden, men det problem løser jeg, når jeg har vundet et par millioner. (EDIT: Hmmm.... Man kan købe Peluso 22 251 for noget, der næsten minder om menneskepenge)

For nu at vende tilbage til dette shootout, så synes jeg faktisk Edge systemet imponerede mig mest. EDIT: Det vil sige, det skiftede lidt fra mikrofon til mikrofon. Men jeg kendte ikke til Edge før denne artikel, og de overraskede meget positivt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Synes også det virker en lille smule søgt at skulle sidde og vælge mikrofoner efter optagelsen er lavet. Er det dybest set ikke blot en alternativ form for EQ/Comp/saturering? Det kan selvfølgelig godt virke for nogen, men jeg synes lidt, det virker som kejserens nye klæder.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

adgangfolmer skrev:Synes også det virker en lille smule søgt at skulle sidde og vælge mikrofoner efter optagelsen er lavet. Er det dybest set ikke blot en alternativ form for EQ/Comp/saturering? Det kan selvfølgelig godt virke for nogen, men jeg synes lidt, det virker som kejserens nye klæder.
Det er vel smart i den forstand, at man har en værktøjskasse af forskellige mikrofoner. Ikke alle sangere og mikrofoner matcher lige godt.
Man skal ikke nødvendigvis skifte rundt efterfølgende men finde en god lyd i monitor-mixet. Også rart at man lige kan trylle en båndmikrofon frem senere i mixet, hvis det var det der skulle til for at få rytmeguitaren eller violinen fra det andet studie til at lyde bedre i mixet.

Jeg ved ikke, om man vil kalde det kejserens nye klæder men det er vel ens eget ansvar ikke at fortabe sig i at indstille mix og sætte nogle begrænsninger op, så man bruger tid på det der er relevant og vigtigt.

UAD har lavet en ekstra Townsend Sphere pakke med Ocean Way's mikrofoner og så tænker jeg også der kommer opdateringer løbende.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev:Lige umiddelbart virker Townsend, som det mest interessante af de tre systemer.
Hvordan kom du frem til det?

Jeg hældte umiddelbart mest til Slate af de 3 virtuelle, da jeg lyttede.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:
SustainerPlayer skrev:Lige umiddelbart virker Townsend, som det mest interessante af de tre systemer.
Hvordan kom du frem til det?

Jeg hældte umiddelbart mest til Slate af de 3 virtuelle, da jeg lyttede.
Det tiltaler tweakeren i mig. Det ser ud til, at der langt flere parametre man kan dreje på.
Lidt ligesom forskellen på en Axe og f.eks en Helix. Og GUI virker også bare mere indbydende.

Jeg synes faktisk ikke selve lyttetesten adskiller nogle af systemerne væsentligt fra hinanden.

EDIT: Og nå ja - hurra for, at man selv kan vælge at køre native eller UAD.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Så fik jeg hentet deres pro tools session, og har fået lyttet lidt. Selvfølgelig har jeg lyttet mest på 251 indspilningerne, da jeg har en liggende henne i mikrofonskabet :)

Jeg har det lidt ligesom smittefar skriver i den anden post, når man lytter på 251 emuleringerne på den kvindelige vokal, så lyder de fedt, men når man så lytter på en rigtige 251, så er det bare noget andet. Da jeg så havde lyttet på den originale 251, og gik tilbage og lyttede på emuleringerne, så lød de pluydselig ikke så fedt mere. Lidt mere hule og på en eller anden måde lød de "proceserede", som om der var en smule comp på.

Så min konklusion: Emuleringerne lyder allesammen fedt, så længe man ikke har hørt originalerne. Mest udtalt ved 251'eren, og mindst ved U47, synes jeg.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

UAD's nye version 9.5.1 leverer 9 (NI!) flere Townsend Sphere modulationer, lige fra SM7B til U87

Gad vide, om de løbende forbedrer de eksisterende så de kommer tættere på originalen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar