Et godt råd om nyt lydkort

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Et godt råd om nyt lydkort

Indlæg af Knord »

Et godt råd om nyt lydkort.
Jeg står og skal opgradere lydkort, Jeg har indtil nu benyttet Focusrite Scarlett 2i2 gen 1. som jeg var ok tilfreds med (så længe gain er under kl. 16.).
Mit setup skal i en længere periode være mobilt (Macbook pro/ Logic) og minimalt. Der skal som udgangspunkt kun optages vokaler. Mix bliver itb. Da indspilnings steder varierer i akustik overvejer jeg meget kraftigt, at mit næste mic. køb bliver Shure sm7b.
Da jeg selvfølgelig gerne vil opnå bedst mulige indgangssignal (og senere i studie udgang) er jeg lidt i tvivl om hvor jeg kommer længst med et nyt lydkort. Kunne det tænkes, at jeg kunne undvære Cloudlifter til 7b ved en af nedenstående muligheder.
herunder overvejelser på budget omkring 3500,-

- Mackie big knob studie: billigt, onyx preamps, to separate udgange, mulighed for trim i hovedtelefoner ved indspilning, 192khz. usb.
- Apogee 1: Lidt dyrere, meget gode anmeldelser (pre/ converter), 96 khz, usb...... tænker man bliver sindsyg af, at skulle skifte stik fra hovedtelefoner til monitors eller skal tilkøber en mixer.
- UA Arrow: Super gode anmeldelser (pre/ converte/ mulighed for, at tracke/mixe gennemmedfølgende ua plugin pakke) 192khz, Thunderbolt3..... Rammer max budgettet og så vidt jeg kan læse mig frem til er der begrænsning på hvor mange plugins den kan trække af gangen fra den med følgende pakke og så skal tb kablet købes separat.

Budgettet er stramt, så vil helst ramme rigtigt første gang......Fedt hvis I gad, at kaste lidt input min vej omkring jeres erfaringer inden jeg køber nyt.

Pft

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg ville personligt gå efter enten Audient ID4 eller ID14. Jeg har pt. ID14 og er lykkelig. Har prøvet en del lydkort men ID14 er indtilvidere det jeg er mest glad for. Stabilt, godt bygget med glimrende og støjsvare preamps. Dog kræver ID14 strømforsyning hvis du skal bruge phantom power, men hvis du holder dig til SM7b er det irrelevant. Så vidt jeg kan se kan ID4 køre phantom kun med strøm fra computeren (nok pga. den kun har én preamp).

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Super
Tak for råd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Rme babyface Pro.
Efter jeg har haft 2 forskellige Rme interfaces er jeg kun glad.

Der er tysk fuldstændigt gennemnørdet software og hardware.
De har support langt bagud og det du køber kan med højeste sandsynlig stadig bruges om 10 år på det OS som du kører der.
På pc siden understøtter deres nyeste lydkort stadig Windows xp. Fantastisk.

Babyface Pro har indbygget monitor controller, 2 rigtig gode mic pres og adat så man kan køre yderligere 8 ind/ud i fremtiden.

Deres drivere er også rigtig godt skrevet og kører med ultra lav latency.

Derudover er der også en Dsp processor så du kan lave nul latency mix med Reverb og eq.

Jeg kan kun anbefale det og ville vælge det over et uad interface, da der helt sikkert ikke vil være understøtter om 10 år.

Go jagt:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

+1 til RME, hvis du på nogen måde kan få råd til det. Gennemført stabilt og med super support.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Hej jeg har selv Audient id22, som jeg er meget glad for. Du har mulighed for at udvide det, kan bruge hardware med det, og så kan du tilslutte to sæt monitors, og det har nogle gode preamps og god lyd. Lige nu kan du få det som demodeal i 4sound :-D :

https://www.4sound.dk/computer/lydkort/ ... avn-534592

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Audient ID 14 får også en stor anbefaling herfra, super lydkort til prisen. Derfor kan det virke mærkeligt at jeg tilbyder mit brugt, men jeg bliver nødt til at opgradere til et med flere indgange (Skal bruge 12, og ID14 kan højest levere 10). Det er ærgerligt, for jeg er ellers super glad for det.

Smid en PM hvis du er interesseret :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men hvorfor læne sig op ad "endorsere" uden at fortælle, hvad du agter at lave med tingen, hvorfor antallet af plugins i tracking situationen rent faktisk er et issue, jeg mener der kan godt nok ikke laves ret meget session med flere musikere med blot et par XLR'indgange ... og hvis vi omskriver garbage-in... etc. hvad skal man bruge 192 khz sampling til andet end sprede sine forkølede optagelser ud over endnu mere harddisk areal. Med dagens udbud af lydkort, og deres generelle kvalitets niveau ... så se at få købt et og begynd at tracke, i stedet for at bekymre dig om det nu osse er "kosher"

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

RME
/Dub

Medlemsavatar
kizz
Medlem
Indlæg: 811
Sted: 8000

Indlæg af kizz »

Man kan købe et brugt Apogee Duet firewire på Dba for under en tusse.
Det er et ældre,men super lydkort,som stadig i kvalitet og lydmæssigt ligger over flere nyere lydkort, f.eks længder bedre end Scarlett 2i2 og så har det gain nok til at trække f.eks en SM7b..

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Til jer alle
Tak for jeres tanker og råd.
Kiggede på Audient (ellers tak for tilbud om, at købe det brugte) RME og Duet....
Endte op med, at købe AUD Apollo twin mk2 duo.
Udover, preamps og plugin pakke viste det sig, at Universal i denne måned smider Manley voxbox og Autotune oven i pakken.....dertil giver cyberfarm 15% rabat hvis man returnerer et hvilket som helst andet funktionelt lydkort.....det blev lidt dyrere end udgangspunktet, men jeg må sige at jeg er godt tilfreds.
Min umiddelbare oplevelser efter et par prøver med 7b’eren er også, at jeg slipper for, at bruge penge på cloudlifter.
Igen tak

Nyt svar