Vokal mislyd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Vokal mislyd

Indlæg af KimSteff »

Kan nogle komme med en god forklaring på den "pibe lyd" der kommer på denne vokal lige efter "you". Det er to toner og de er på alle mine takes! Er det sangerinden de kommer fra ? Min mikrofon ?(Røde NT2-A) eller hvad sker der lige? Det sker flere gang under optagelsen. Dettte er dog det værste sted og jeg har tidligere oplevet noget lignende med andre sangerinder.
Den vedhæftede mp3 er "rålyden" uden noget. Og det er naturligvis ikke noget i mp3 komprimeringen :-)
Vedhæftede filer
Vokal problemlyd.mp3
(96.35 KiB) Downloadet 56 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har nogle crappy hovedtelefoner og nogle Altec Lansing højttalere på arbejdet, men kunne altså ikke hører det du snakker om.

Men det var også svært at hører hvad hun sang, er det Adele - Make you feel my love -> "I could offer you a warm embrace " ?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

syntes det er svært at høre hvad det kunne være... kunne måske godt være hendes stemme, men samtidig også et eller ander der lige rasler med... -ikke meget hjælp herfra! :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har loadet det ind i RX, og kan hverken høre eller se hvad det er du mener.

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

hehe.. Selv om 2 ud af 3 ikke han høre det kan jeg garanter det er der :-) Det ligger samtidig med at hun synger "you".. Og ja det er fra et Adel nummer "Make you feel my love". Jeg kan til dels fjerne det med EQ notch ved 4750HZ
Men problemet er måske ikke så stort som jeg bider mig ind :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

lol.
Jeg var nødt til at finde teksten for at se hvor der blev sunget "you"
- den er godt nok twanget noget, hele den linie :-)

Jeg hører en meget lav artefakt som hvis noget er pitched eller lign, men det er ikke meget.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu satte jeg mig hjem i lydstudiet og lyttede, stadig intet der stikker ud når jeg lyttede på monitors, men i hovedtelefonerne lige inden vejrtrækningen er der noget "ikke stilhed" som jeg næsten ikke opdagede.

Er tonerne der også når hun ikke synger?

Kan du evt uploade et eksempel hvor du siger at de er der, og et hvor du har prøvet at fjerne dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis problemet ikke er i filen kunne det være intermodulation distortion som sker i Kims ører

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Eller noget der rasler med i studiet

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nå nu fik jeg faktisk lyttet.

Synes "mislyden" er meget tydelig, jeg kan sagtens høre den, så Kim er ikke blevet skør. Den kan også ses i RX på et spektrogram, men den ligner ikke en artifakt, da det blot er overtoner. Så man skal kunne høre den eller vide hvad man leder efter før man kan se det.

Det er lyse overtoner, primært i området 5kHz til 14kHz, se på midten af pics.

Om overtonerne er skabt alene af vokalisten eller de stammer fra mikrofonen selv er ikke til at sige, men det er nemt at teste ved at bruge en anden og bedre/dyrere mikrofon.

Før korrektion:
Screen Shot 2018-04-20 at 08.07.00.png
Screen Shot 2018-04-20 at 08.07.00.png (1.91 MiB) Vist 480 gange
Efter korrektion:
Screen Shot 2018-04-20 at 08.06.31.png
Screen Shot 2018-04-20 at 08.06.31.png (1.91 MiB) Vist 480 gange
Jeg har vedhæftet en fixed udgave af vokalen hvor de skarpe overtoner er fjernet i slutningen af ordet "you".
Vedhæftede filer
vokalfixed.wav
(1.18 MiB) Downloadet 15 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde lidt svært ved at se det, så jeg lagde dem over hinanden og inventerede det ene billede så man kan se forskellen.
forskellen.png
forskellen.png (244.72 KiB) Vist 457 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Var for doven til at zoome... tak

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Hehe.. Takker Holger. Kunne ellers godt li' den med intermodulation! Har lige været ved ørelægen vedrørende et andet problem jeg har med hørelsen så du kunne let ha' fået mig overbevist :-)
Tak for at du har lagt et eksemplar ud uden muislyden.
Jeg ka desværre ikke teste med de anden dyre mikrofon denne gang. Men jeg vil prøve næste gang jeg rander ind i problemet.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes heller ikke det er vildt tydeligt, men hvis jeg hørte et langt stykke af sangen, kan det være jeg måske undervejs ville blive træt af, hvis nogle bestemte frekvenser ligesom "stikker" for meget. Og sjovt nok synes jeg faktisk mine to Røde NT1'er netop har sådan en sær tendens til at fange bestemte frekvenser og gøre dem spidse, mens andre detaljer til gengæld mangler. SE Electronics X1 har samme tendens.

Så jeg er enig i at det ku' være et forsøg være at prøve en anden mic.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Komisk nok har jeg også SE X1 og NT1-A som jeg bruger mest, og jeg har før tænkt på det med frekvenser der stikker lidt ud, men det kommer også an på sangeren eller instrumentet. Måske jeg havde vænnet mig til lyden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar