LØST Beat step pro, trommegateproblemer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

LØST Beat step pro, trommegateproblemer

Indlæg af Niklas »

Kære Maskinister

Jeg har fået fingre i en Beatstep pro, så nu fornøjer jeg mig med at trigge trommehjerner og sequence monosynth. Men jeg har et problem: Trommegatesene sender signal med de andre sequencere, således at trommerne spiller med på alle anslag. Er der et kvikt hoved der kan gætte hvad der går galt?

Niklas
Senest rettet af Niklas tors 5. apr 2018 20:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

De sender på samme midi kanal?

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Hmm... Jeg tror det ikke, kigger lige efter når beatsteppen og jeg ses igen. Det pudsige er, synes jeg, at det er gateudgangen der gør det (har ikke efterprøvet om den også gør det via midi).

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Næ, nej. Sequencer 1 sender og modtaget på 1, sequencer 2 sender og modtager på 3 og trommer sender og modtager på 10. Men som nævnt trigger jeg trommer med gateudgangene???

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Er det skærm/jord på dine 3,5mm ledninger? Det lyder lidt som problem med jordproblemer. (det virker fint i eurorack med ledninger uden skærm, da psu giver fælles jord til alle moduler - men når det er mellem maskiner med egen psu, så skal jord/skærm være der så at de forskellige maskiner kan blive enig om hvad der er 0v/gnd). Hvis jorden er flydende, så kan leds og meget andet påvirke signalen.

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Kablerne er med en skærm og en leder (som et guitarkabel) findes de anderledes? Kan de jordes mere? Ingen af trommeapparaterne (en Ult-sound og en Nord Drum) har jord.

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Test med gate time på korteste længde. Jeg har en Nord Drum 2 og på den er Trige indgangene AC coupled. Så den trigger på on og off hvis gatelængde er mere end et par millisekunder.

Ang. Kabel så har de alle tip og sleeve, men det er ikke altid de er skærmede (dvs sleeve bruger bare en ledning ikke en skærm)

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Altså det er federe hvis der er en skærm ud over den som udgøres af den ene leder "ligger inden i" den anden? (Af ren nysgerrighed: Hvordan pokker udligner det jordforskelle?)

Jeg kører HELT korte gates eller dobbelttrigger begge maskinerne, jeg synes bare at det er top skørt at trommegatesene trigger med de andre sequencere???

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Jord mellem maskiner er bare fælles 0 volt. Det er en reference. Uden det så kan eksempelvis din trummemodul trigge ved en signal på 0,01v, eksempelvis af fluktuationer når en led tændes/slukkes på din Sequencer. Uden fælles reference så er indgangene flydende og kan reagere på alt inklusive radiosignaler...

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Men er det fælles 0 ikke maskinerne udveksler med den ene leder og ikke afhængig af om der er en ekstra skærm?
Mine ledninger har i hvert fald to ledere. Jeg har brugt mono-jack ledninger og mener at huske at der er to ledere og en sølvpapirsskærm.

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

federe ledere/skærm = lavere resistens = lavere noise på fælles reference = færre problemer.... Jaja. Jeg ville stadig prøve med andre ledninger eller helt korrekt - jeg ville kigge på utsignal fra gateudganger i et oscilloskop.

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Ok det er der du er SÅ meget mere svagstrømsingeniør end mig. Jeg ville ikke engang vide hvad jeg skulle kigge efter, hvis altså jeg havde et :-) Respekt!

Kan mit lydkort agere oscilloskop? Eller er der smæk nok på en gateudgang til at brænde en indgang af?

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Dit lydkort er ikke en god idé, da indgangene tit er AC coupled for at du ikke skal få offset klik på dine optagelser. (Og 10v gate signaler kan ødelægge lav volt kondensatorer - dog er adc konverterer oftest bag en opamp buffer, så du brænder ikke noget der er dyrt... Men det er stadig ikke en god idé.)

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jeg lader være, så.

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Heureka! Jeg tror jeg har den!
Al det snak om skærmning og forstyrrende signaler fik mig til at skrue ned for følsomheden på trommemoduler, og lur mig om ikke det kunne lade sig gøre at filtrere "støjen fra". Ekstratiggene var noget lavere :-)

TUSIND tak for input!

Nyt svar