Råd til G7 Projekt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Råd til G7 Projekt

Indlæg af MarkBass »

Hej Maskinfolk,

jeg er i gang med et G7 projekt, og har brug for lidt rådgivning. Jeg har købt et sæt her på maskinen, med print, komponenter og trafoer m.m., og købt rør (PF86) og kapsel; både en billig kineser så der er noget at brænde af, og en CEK-12 fra Replica Microphones der skal i når alt virker.

Det jeg har brug for råd til er huset, både til mikrofonen og til PSUen. Jeg ved at mange har lavet mikrofon hus af et stykke messingrør, men jeg har hverken tålmodighed eller værktøj til at gå i gang med det. Jeg har læst diverse DIY fora igennem, googlet osv og tænker at jeg vil finde enten en donor mic eller et færdigt tomt hus. Jeg har fundet følgende muligheder:

http://store.studio939.com/product/alct ... microphone Der er mikrofonhus + PSU og den koster 160$ + fragt + moms/told så vi er hurtigt oppe i 1.500-1.600 kr. Desuden er den udsolgt for tiden..
http://aurycle.com/index.htm Det er et byggeset mit alles til en rør mikrofon (hus, print, komponenter, kapsel, rør, PSU og 7 pol kabel som jeg også mangler..). Huset er i messing og ser rigtigt godt ud.. Den koster 190$ + fragt osv, så det bliver vel 1.700-1.800
https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... rofon/154R Den har være på tilbud til 1.562 + transport indtil fornylig, men er nu oppe i 1.750. Ud over hus og PSU er der jo kuffert, schockmount og 7 pol ledning med.
https://www.thomann.de/dk/the_tbone_sct800_tube_mic.htm til 1.400 kr inc transport. Også her er kuffert, shockmount, kabel og PSU inc...jeg er dog i tvivl om G7's strømforsyning kan være i PSU huset. Der skal i hvertfald gøres hul og plads til karakteristik omskifteren.

Er der nogen der har andre forslag eller råd?

Er der nogen der kender RM CEK-12 kapslen og ved hvilken spænding den er bedst ved (er de +-80 volt fra G7 PSUen passende)?
Senest rettet af MarkBass fre 6. apr 2018 09:33, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hvilken trafo skal du have i mikrofonen? Jeg har bygget en med en Lundahl. Den fylder altså lidt. Jeg brugte et messingrør ø50mm og det var ikke fordi jeg havde vildt meget plads i overskud. Den printstump til rørsoklen skal sidde vinkelret ind på hovedprintet, så det er også afgørende for hvor meget den fylder på tværs.
Mht psu kasse, så synes jeg den fra thomann ser ud til at have nogenlunde samme størrelse som den kasse jeg har bygget. Men kan du ikke finde fysiske mål på hus og psu kasse? Så er det noget nemmere :)
Mht kapselspænding, så skal den ned på ca 60v. Kender ikke den pågældende kapsel, men generelt er 80v al for meget til den type kapsler. Jeg endte på ca 57-58v med min ct12 fra Tim Campbell. Der lyder den virkelig godt!

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tak for svar!

Det er en Lundahl trafo. Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg må lige måle, regne og tegne så jeg kan se hvor stor diameteren minimum skal være. Jeg har skrevet til Aurycle ang. mål på deres hus. Vil også skrive til Thomann.

Ang. kapselspænding kan jeg se at Mic&Mod også bruger +-60 volt til en CEK-12 kapsel i deres byggeset. Godt at vide at det så også passer til en Tim Campbell kapsel for planen er at opgraderer når finanserne tillader.. :-)

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det er fedt at du går i gang med at bygge , jeg kan supplere med mine tanker

hold dig til 50 mm rør , der er mange firmaer og selvbyggere der har dele der passer ind der , og der kan fint være lidt en lidt stor Lundahl og et ef86
så bestemmer man med højden af huset hvor meget plads der er brug for

indvendigt i et 50 mm rør skal du regne med at dit "print" eller den plade du monterer på kan være 40 mm
(der skal være plads til nogle stag der løber op gennem huset)

jeg tror jeg har nogle bundstykker liggende fra en model jeg ikke laver mere , de passer ind i rører og der er hul til xlr og montering

hvis du er interesseret kan jeg se om jeg har et bundstykke og en stump 50mm rør du kan bruge.
Kan du bruge det til noget , kan jeg nok finde hvad du ellers skal bruge af mekaniske ting dit at bygge sådan en.
er du mekanisk kan du bygge en top selv , det er ikke noget jeg har liggende

du kan så købe en grill ( top ) et eller andet sted på nettet

Men i hvertfald god fornøjelse ,
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

bodtbody skrev: jeg tror jeg har nogle bundstykker liggende fra en model jeg ikke laver mere , de passer ind i rører og der er hul til xlr og montering

hvis du er interesseret kan jeg se om jeg har et bundstykke og en stump 50mm rør du kan bruge.
Kan du bruge det til noget , kan jeg nok finde hvad du ellers skal bruge af mekaniske ting dit at bygge sådan en.
er du mekanisk kan du bygge en top selv , det er ikke noget jeg har liggende

du kan så købe en grill ( top ) et eller andet sted på nettet

Men i hvertfald god fornøjelse ,
Tak for tilbudet Bodbudy; det vil jeg muligvis tage imod, men jeg er lige ved at checke med Aurycle om de kan lever noget "færdigt" til en rimelig penge.

For at kunne vurdere hvor meget mic'er med de konkrete komponenter fylder, er jeg gået i gang med at bygge den. Det kræver jo så at jeg tager stilling til nogle ting. Jeg har pløjet nettet igennem og der er mange gode oplysninger i diverse fora, men trådene er gamle og mange links virker ikke længere.

1) Diskrepansen mellem stykliste og print. Jeg har fundet følgende på groupdiy.dk:
Jeg har lige siddet og læst rundt omkring på det internationale forum om det med forskellen mellem indkøbslisten og angivelserne på printet (10-øren faldt for alvor her). Jeg skriver lige hvad jeg har fundet ud af her - både for at tjekke at jeg er på det rigtige spor og for (hvis jeg nu er) at vi har det her på dansk til fremtidigt brug.

På indkøbslisten (til mikrofonen, ikke PSU) er angivet følgende kondensatorer:
2x 2u2/160v polyester
1x 1u/63v polyester
1x 100u/35v Elektrolyt (highgrade)
(plus et par stykker mere, som der ikke er nogen tvivl om)

På printet er angivet:
1x 2u2/160v
1x 1u/160v
1x 220u/25v elektrolyt
(1x 100u elektrolyt - denne bør udelades med mindre man vil eksperimentere med feedback til røret.)

Ud fra hvad jeg har læst har jeg besluttet at gøre følgende:
De to 2u2/160v fra indkøbslisten placeres på printet hvor der står 2u2/160v og hvor der står 1u/160v (den 1u/63v, der står på indkøbslisten anvendes så slet ikke). Den 100u/35v Elektrolyt (highgrade) der står på indkøbslisten placeres hvor der står 220u/25v på printet.
..og det bliver bekræftet af Jakob Erland. Er det stadig ”seneste nyt”?

2) Der er på printet angivet ”(*)” ved 1nF og 10nF kondensatorene. Hvad betyder det?

3) Jeg vil gerne lave 60V mod'en, og jeg vil gerne lave den på mic PCB'en da det er det ser ud som det enkleste (fra groupdiy.dk):
Billede
Er det rigtigt forstået, at jeg a) skal skære den buede printbane til venstre for ”Gyraf” logoet over og erstatte den med en 90K modstand. b) skifte den nederste 470K modstand med en 290K og c) lodde en 300K modstand over den venstre 100nF kondensator?

4) Jeg har som sagt købt et PF86 rør. Er det rigtigt forstået at man kan indstille heater spændingen på trimmeren på PSU printet til 4,5V (og så køle regulatoren)?

5) Jeg har 2 regulatorer; en LM317BTG og en LM317 AT. Er der nogen der kender forskellen og har det betydning for G7?

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

2) det er polystyren kondensatorer. De kan godt være lidt svære at finde, så vær kreativ.

3) hvis det har virket for andre så virker det muligvis også for dig hvis du ellers bruger præcis samme komponenter. Ofte synes jeg alligevel man ender med at sidde og koble modstande på kryds og tværs for at lande der hvor man vil. Jeg vil anbefale at du mod’er i psu’en i stedet. Der er det bare den ene 10k (oppe til højre på diagrammet) der skal ændres. Du kan sjusse dig frem til et fornuftigt udgangspunkt med ohms lov. På den måde falder de 160 v til røret også, men det betyder ikke det store i praksis (med ef86 i hvert fald).

4) måske, jeg er ikke sikker. Hvis ikke du kan komme helt ned på 4,5 burde du vel kunne neddrosle efter regulatoren? Jeg tror uanset hvad det er en god ide at køle regulatoren. Jeg har sat den fast til chassis.

5) kender ikke forskellen. Prøv at google dig frem til databladene

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tusind tak for råd! Hvor er det fedt med Lydmaskinen hvor der altid er nogen der er parat til at hjælpe... :-).
Madelaire skrev:Jeg vil anbefale at du mod’er i psu’en i stedet. Der er det bare den ene 10k (oppe til højre på diagrammet) der skal ændres. Du kan sjusse dig frem til et fornuftigt udgangspunkt med ohms lov. På den måde falder de 160 v til røret også, men det betyder ikke det store i praksis (med ef86 i hvert fald).
Jeg har valgt at følge dit råd om at lave spændings ændringen på PSU printet. Det gav så anledning til at opfrisket ca. 40 år gamle færdigheder i at læse kredsløb og beregne resulterende ohm'sk modstand... :-)
Jeg fik sat det hele op på et træbræt med trafoer og sikring tilvenstre, så PSU print, så Mic print og kapslen til højre; og har så målt og forbundet fra venstre mod højre efterhånden som jeg blev komfortabel med de spændinger jeg målte.
Jeg fandt så også ud af, at der er en 230:12V trafo, jeg har som nr. 2, så min udgangsspænding er noget højere end de 180 VDC over broen. Jeg fik rette spændingerne ned med mikrofonen forbundet, og blev, som andre på DIYGroup, forvirret over ikke at kunne måle spændingerne på kapslen. Jeg havde godt på fornemmelsen, at det var Multi-meterets interne modstand der var problemet; og det er det så også. Da jeg satte mikrofonen til en preamp var der ikke andet end brum, men det kunne jeg læse mig til også er normalt.
Jeg har anskaffet et hus fra Aurycle og det viste sig at være længden og ikke bredden der var et problem. Ved at file lidt på printet kunne jeg få det helt ned hvor trafoen skulle sidde i donor mic'en så nu passer det perfekt! Stor var spændingen da jeg satte mikrofonen til PSU'en.. der var lyd igennem og den lyder, selv med en billig kineserkapsel, fantastisk :-).... men.. jeg har stadig et par udfordringer, og de hænger muligvis sammen. Jeg har ikke kunnet finde nogen på DIYGroup med samme problem :

1) Spændingen over 100K/100K spændingsdeleren måler jeg til 127V; men hvis jeg måler over modstandene individuelt er der 60V (uanset hvordan karakteristik vælgeren står). Den burde jo være halvdelen af spændingen over begge modstande. Jeg har udmålt og matchet de to modstande inden for 100 Ohm så det er ikke det.

2) Når karakteristik vælgeren står på 60V (nyre) er output meget lavt. Når den står til omni eller 8 er der fint output, og den ene side lyder owsom men den anden lyder meget mørk og lidt lavere

3) DC spændingen fluktuerer ca. +- 2V inden for et minut; er det normalt?
Madelaire skrev:2) det er polystyren kondensatorer. De kan godt være lidt svære at finde, så vær kreativ.
Det er polystyren kondensatorer jeg har, så ingen problem.
Madelaire skrev:4) måske, jeg er ikke sikker. Hvis ikke du kan komme helt ned på 4,5 burde du vel kunne neddrosle efter regulatoren? Jeg tror uanset hvad det er en god ide at køle regulatoren. Jeg har sat den fast til chassis.
De 4.5V er nemme at stille ind og regulatoren bliver ikke varm (har dog sat en køleplade på).
Madelaire skrev:5) kender ikke forskellen. Prøv at google dig frem til databladene
Den eneste forskel jeg kan se, at de er af forskelligt fabrikat.

Endnu en gang tak for hjælpen!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Årh hvad, selvbyg mikrofon? Blæret.
Du må da meget gerne poste et par .wav filer, hvis du får den til at virke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Stærkt man! Godt arbejde!

Først og fremmest (og det er du sikkert også stødt på på groupdiy): du måler først når mikrofonen (=røret) er varmt efter ca 15-20 minutter, ik? Kan ikke svare på det med spændingsdeleren, men er heller ikke sikker på at det betyder noget særligt... i første omgang i hvert fald.
Er den side der siger lavt i omni den samme som den du bruger til nyre? Så ville jeg starte med at vende kapslen - ikke nødvendigvis fysisk vende den, men bare bytte om på ledningerne nede på printet. Så kan du se om det er et kapselproblem eller et strømproblem.
Du skal i øvrigt tjekke at du ikke kan have nogle shorts mellem banerne på printet og huset, hvis der er lidt trængt med plads.

3) hvilken dc spænding? Heater eller de 120v? Og er det bare i løbet af det første minut eller er det konstant?

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

HUSK at du ikke kan vurdere med "din-egen-stemme+hovedtelefoner" på grund af udfasninger osv. Hvis nødvendigt, så optag og vurdér ved playback...

Jakob E.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hej! Jeg skylder en opdate på dette projekt.

Jeg startede fejlfinding med af følge Madelaires råd om at vende kapslen. I den proces fandt jeg ud af, at jeg havde byttet om på backplate og bag membranen. Der er 3 huller. I min logik er det for membran – backplate – bag membran; men det var det så ikke. Kapselspændingen fik jeg ned på de 60v/120v ved at ændre ”10K” modstanden som Madelaire også foreslog. Så virkede den! :)

Således opmuntret gik jeg i gang med at bygge PSU’en ind i den PSU boks der fulgte med Aurycle byggesættet. Det var en lang, besværlig proces med meget file-, bore og lodde om-arbejde, for det er en lille boks, men til sidst lykkedes det. Jeg tilsluttede mic, PSU og preamp, og tændte… og så virkede skidtet ikke! :oops: Det var ret demotiverende, så G7’en lå derefter i et hjørne af studiet i mange måneder.. :cry:

For et stykke tid siden besluttede jeg mig for, at nu skulle den bringes til at virke. Jeg købte en ny større kasse (der minder mere om en ”rigtig U47” PSU. Jeg læste samtidig lidt op på diverse fora ang. spændinger m.m. Det var lidt svært at blive klog på, men flere anbefaler at røret får så høj spænding som muligt. Jeg lavede derfor den mod, der går under navnet ”Skylar mod”. Den adderer en ekstra spændingsdeler i PSU’en og ændre på en i mic’en. Efter nogle eksperimenter får røret nu <180V og kapslen får 57v (57v-0v-114v) +- 0,1 v (så det løste den asymetri jeg omtalte længere oppe i tråden). Selve mic'en er kommet over i et U47 hus fra Kina. Så nu virker alt som det skal, og jeg er i gang med at eksperimentere med kapsler.

Aurycle byggesættet bliver også lavet til en mikrofon; mere om det senere...

Og så endnu engang tak for hjælpen! :)

Nyt svar