Big Knob passive studio+ vs. Drawmer mc2.1 vs. i det prisleje

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Big Knob passive studio+ vs. Drawmer mc2.1 vs. i det prisleje

Indlæg af SLL »

Hejsa

Jeg er nød til at få udskiftet min gamle Yamaha hifi preamp nu, og skal have fat i en ægte god monitor controller.
Drawmer har jeg læst meget godt om, men vil høre om nogen af jer har mc2.1 el. CMC?

Den gamle Big Knob var vidst noget af et "filter" mellem DA out og speakers. Så den har jeg for længst set bort fra. Men Mackie's
nye passive studio line, er det blevet bedre? Nogen af jer som har en af de nye Mackie modeller?

Hvad lægger jeg vægt på i en monitor controller:
- Den er lyd neutral
- Kvalitet som holder (knapper der ikke støjer el går i stykker hurtigt, og volume knob der ikke pludselig begynder at støje)
- Plads til 2-3 sæt speakers, eventuelt + sub.
- Gerne en god Mic preamp indbygget, men absolut ikke nødvendigt.
- Pris niveau - > 2000-4000 kr. ca.

Nogen af jer, som har tips til hvilken controller der kunne et bud?

NB:
Danfield Monitor 2 og 2400 audio modellerne er jeg ikke interesseret i.

SLL

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Anyone? :-)

Medlemsavatar
ptr
Medlem
Indlæg: 114
Sted: København

Indlæg af ptr »

PreSonus Central Station er måske et bud.. jeg har været glad for den
The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.
Hunter S. Thompson
[url]https://www.facebook.com/portlanddk[/url]
[url]https://www.facebook.com/bionic22[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10827
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har desværre ikke erfaring med dem, Drawmer mc2.1 ser nice ud!
Presonus Monitor Station V2 er også et rigtig godt bud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Presonus har jeg læst mindre godt om på gearslutz, mest omkring lyden, hvor det lyder til den farver
mere end f.eks. Drawmer controlleren.

Men kan selvfølgelig ikke se, at jeg fisker lidt efter kvalitetserfaringer. Altså om jer der har controllere
i prisområdet, har haft problemer med jeres enheder. Typisk kendt problem er støj/knas ved volume knob,
som jeg meget gerne ville ud over.

Som sådan er jeg nok mest solgt til Drawmer monitor controlleren, mest fordi de skulle være meget neutrale
i lyden. Der skulle heller ikke være nogen problemer med uens volume mellem kanalerne ved lav volume.

Men jeg mangler bare et stempel efter 1-2 års brug af Drawmer el. andre controllere i nævnte prisklasser.
Om det stadig er kvalitet efter længere tids brug, hvor jeg tit syntes problemerne opstår.

SLL

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg kikker stadig efter en god monitor controller til en rimelig pris. Vi snakker stadig maks 3000-4000 kr.
Drawmer mc2.1 er steget 1000 kr. i pris til 4500 kr., pga. deres nye CMC3 monitor controller der ikke er released endnu. Det kunne være en mulighed.

Dog kikker jeg stadig en del på Mackie big knob studio+, afløseren til deres gamle big knob. Jeg ved den gamle big knob var død i lyden, og farvede en del. Men er der nogen af jer som har hørt el. ejer den nye model, enten big knob studio el. big knob studio+. Hvad syntes i om den, kvaliteten, og hvad med lyden... er den neutral?

Grunden til big knob er bl.a. de 6 outs speaker outputs + 2 x preamps inputs, som helt sikker er bedre end min gamle Focusrite voicemaster. Men stadig er jeg i tvivl om lyd kvaliteten, om den nye model er mere neutral end den gamle big knob?

SLL

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg var ret glad for min spl 2Control men måske den er over dit budget. Der var i hvert fald godt huld igennem, og crossfeed featuren til hovedtelefonerne var rigtig brugbar.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak for svar AvS.
Jeg har tidligere haft en SPL 2381 controller - som efter kort tids brug, havde nogle grimme fejl. Men det er efterhånden mange år siden, og tiden har måske gjort SPL's mon controllere bedre.
Den 2381 jeg havde fik disse fejl:
- Monitor select knapperne fejlede, og virkede ikke hver gang man trykkede på dem (må være et knap-kvalitets problem)
- Signalet i venstre speaker blev pludselig meget lavt i forhold til højre kanel (en eller anden periodisk fejl ting)
- Og til sidst men ikke mindst, det populære "volume knap støjer når man drejer på det". Jeg tror efterhånden det er alle
controllere der før el. siden inden for forholdvis kort tid får det problem :(
(Kan være DC build up omkring pot, men kan også være et defekt pot)

Blot for at nævne lidt omkring det jeg har været ude i. Efter et år, fik jeg i øvrigt alle pengene tilbage fra 4Sound, hvor SPL'en var købt... god service. De kunne simpelthen ikke lave den, og en ny ville sandsynligvis være ramt af lignende problem, efter hvad jeg fik at vide.

Den SPL 2control ligger lige over mit budget på ca. 3000-4000 kr.

Men nu venter jeg lidt på Drawmer's nye CMC3 controller -> http://www.drawmer.com/products/monitor ... roller.php, som har nogle dejlige mix/mastering features. Og så skulle den være lyd neutral, som Mackie'en måske ikke er i samme grad. Den har de inputs/outputs som jeg skal bruge. Dog ville det være fedt med en god mic preamp i der. Det er der Mackie'en har oxyn preamp inbygget, som helt sikker er bedre end min gamle Voicemaster fra omkring 2000'er skiftet. Den er total død er mic sammenhæng.

Men køber jeg en CMC3, skal jeg ud og finde en god billig preamp. De ting hænger ikke altid sammen :)

SLL

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg købte en SPL 2control herinde. Den har brugt lige så meget tid på værkstedet som herhjemme på skrivebordet.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hmm... en af mine venner har en SPL 2381, og den virker stadigvæk fint efter mange år.
Og han er ellers tit mega uheldig med sit gear. (Fem oversvømmelser og et lynnedslag i hans studie indtil videre. Vejrguderne hader ham åbenbart.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar