Vokal og squeeze vokal

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Vokal og squeeze vokal

Indlæg af Holger »

Da det er så tricky svært at skille tingene ad og sætte på en pæn graf, så jeg endte med at lave en serie praktiske forsøg:

· Først har jeg matchet settings så tæt på som muligt (præcis som i de udgangspunkter jeg har for de tidligere grabs)

· Derefter har jeg sweepet fra 20 Hz til 20 kHz og i hver circuit forsøgt at indstille attack og release så de var mest følsomme over for frekvenspåvirkning i hele spektret, hvilket typisk var ret langsom attack og ret hurtig release.

· Dette giver så en situation hvor der kan måles det største potentiellespænd i GR afhængig af frekvens, hvilket resulterede i følgende spænd:

Platinum Digital: 0 dB
Studio VCA: 1 dB
Studio FET: 1 dB
Classic VCA: 0.5 dB
Vintage VCA: 4.5 dB
Vintage FET: 3.5 dB
Vintage Opto: 7 dB

Ekstreme situationer, men det giver et tydeligt billede af potentialet.

Jeg har "kvantiseret" disse målinger i skemaet til:

Hidden frequency dependency (If bass frequencies can result in more compression)

Platinum Digital: None
Studio VCA: Small
Studio FET: Small
Classic VCA: Small
Vintage VCA: Medium
Vintage FET: Medium
Vintage Opto: Strong

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

donnievandango skrev:
Holger skrev: Men min mic er med rør (k2),
Kunne være fedt at prøve dine Logic settings af på min K2, ville du kunne sende din channelstrip via dropbox/andet?

Bedste hilsener
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Graceville skrev:
donnievandango skrev:
Holger skrev: Men min mic er med rør (k2),
Kunne være fedt at prøve dine Logic settings af på min K2, ville du kunne sende din channelstrip via dropbox/andet?

Bedste hilsener
Cfølig Graceville, men jeg tror du vil blive pænt skuffet, da jeg ikke har en egentlig "setting" :-D

Jeg kører Mic-> Pre -> WA76 -> BA 6A -> logic. Og når det så rammer logic har jeg ofte ikke så hårdt brug for alt muligt. Jeg har en masse fansy channelstrips til vocal, men den jeg ofte bruger nu er en jeg kalder "bread&butter", som har autotune, deesser og comp og EQ. Så meget af den lyd jeg stræber efter at få foregår inden det rammer Logic:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah ok

K2 har en lidt sjov hård mellemtone , så kunne være du var kommet omkring det problem. Jeg tror ikke umiddelbart det er fordi du har noget i kæden der forværrer det.


Edit: her og der og alle vegne bliver der snakket om K2, at det er en udmærket mikrofon men at den har den der lidt mudrede lyd i mellemtonen. På GZ er der en der har formået at skifte kapslen. Der er lydeksempler. Kapslen koster omkring 2 tusser. Det er noget jeg overvejer. https://www.gearslutz.com/board/low-end ... vc-m7.html
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar