Skal man slukke sine monitors?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Filippa
Medlem
Indlæg: 15
Sted: Sydjylland

Skal man slukke sine monitors?

Indlæg af Filippa »

Jeg har nogle Dynaudio BM5 MKIII, skal jeg slukke dem efter brug eller er det fint nok de bare selv klikker fra efter lidt tid?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har ikke slukket min forstærker til højttalerne i 5 år bortset fra da jeg flyttede dem.

Medlemsavatar
Ajes
Medlem
Indlæg: 177
Sted: Århus (Viby)

Indlæg af Ajes »

Det er helt fint de bare "står og klikker fra", no harm done. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ajes skrev:Det er helt fint de bare "står og klikker fra", no harm done. :)
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lige et tillægsspørgsmål: Bruger en aktiv monitor meget strøm når den ikke har signal at forstærke?

Den vil jo altid bruge noget, men den trækker vel først rigtig noget når den får signal, eller hvad?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:Lige et tillægsspørgsmål: Bruger en aktiv monitor meget strøm når den ikke har signal at forstærke?

Den vil jo altid bruge noget, men den trækker vel først rigtig noget når den får signal, eller hvad?
Det kommer an på forstærkertypen. Klasse A, B, AB, D osv....

[EDIT] Der står nok mere om det her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Det kommer an på forstærkertypen. Klasse A, B, AB, D osv....

[EDIT] Der står nok mere om det her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes
Arh, ok, cool. Tak.

Det er en af de ting der ofte har strejfet mine tanker, men har ikke lige fået sat mig ind i emnet. Jeg læser lidt op på det :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Morten B skrev:Lige et tillægsspørgsmål: Bruger en aktiv monitor meget strøm når den ikke har signal at forstærke?

Den vil jo altid bruge noget, men den trækker vel først rigtig noget når den får signal, eller hvad?
Man kunne jo se på specs. for dine kasser der siges det sådan her:

Standby: 0.3W Idle: 5.8 Max: 94 W

Der er med andre ord tale om noget der minder mest om klasse-B.

Men hvad vil du egentlig opnå med at have dem permanent sat til, jeg tror faktisk lækager fra kondensatorer og forurening af potentiometerbaner vil opstå over tid alligevel? Jeg tror vi er ude i en afart af hifi-metafysik som kablinger også har ikke så lidt af???? Så kort og godt - tror du dine mix skulle gå hen og tabe værdi fra kr. 24.000 pr. nummer til det halve fordi monitorene ad åre går hen og bliver skæve i klangen?

Monitore skal forsøge at lande dit mix, på en måde så dine mix lyder godt på så mange forskellige systemer som muligt hverken mere eller mindre. Jeg syntes man derfor skal lade være med at ty til metafysisk forklaringer, hvad betyder stereo perspektivet - hvis langt de fleste der lytter til dine mix lytter til dem på telefon-pods i et signal der bliver fjernet ca. 80 af på grund af compressions algoritmen eller på clockradio?

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rolig nu, det var blot et simpelt interesse spørgsmål og ikke en opfordring til en diskussion om HiFi metafysik :lol:

Personligt giver jeg ikke en flying f*ck. Jeg tænder og slukker mit grej som det passer mig, men derfor er det jo stadig rart at have en forståelse for tingene.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ved at min forstærker bruger under 1W i timen når den er standby, men jeg har den aldrig på standby, men derimod i "idle" mode, dvs. den er fuldt tændt men trækker ikke noget.

Tror muligvis det bruger 40-50W i timen, altså som en lille elpære. Lige under tusind kroner om året og så hjælper det med at holde studiet i en minimum temperatur året rundt ;-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Tror muligvis det bruger 40-50W i timen, altså som en lille elpære. Lige under tusind kroner om året og så hjælper det med at holde studiet i en minimum temperatur året rundt ;-)
Så kan du vel stille det fra din iPhone ved at sende en dyb sinus tone over airplay til studiet og regulere temperaturen med volumeknapperne.. hehe..

Så bliver der også "luftet ud"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh :-)

Jeg støvsuger aldrig, bare fuld skrue på 802'erne og så kan jeg hurtigt feje al støv op langs bagvæggen med et snuptag.

Nyt svar