Tinnitus lydterapi - svindel og humbug

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Tinnitus lydterapi - svindel og humbug

Indlæg af KimSteff »

Var hos ørelægen i går grundet problemer med tinnitus. Jeg har den type hvor man høre lyde og ikke støj.
Jeg fik en længere snak med lægen og det var tydeligt at han INGEN tiltro havde på de mange der tilbyder forskellige former for tinnitus lydterapi.
Men andre ord. Han tror ikke på der kan gøres noget.
Kan det nu være rigtig? Er der nogle herinde der har positive erfaringer med en tinnitus behandling ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Af nysgerrighed, kan du beskrive lydene, er det toner eller lyde af noget man kender?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KimSteff skrev:Var hos ørelægen i går grundet problemer med tinnitus. Jeg har den type hvor man høre lyde og ikke støj.
Jeg fik en længere snak med lægen og det var tydeligt at han INGEN tiltro havde på de mange der tilbyder forskellige former for tinnitus lydterapi.
Men andre ord. Han tror ikke på der kan gøres noget.
Kan det nu være rigtig? Er der nogle herinde der har positive erfaringer med en tinnitus behandling ?
Din læge har sådan set ret, desværre.

Der findes ingen videnskabeligt dokumenteret behandling mod tinnitus.

Jeg har hørt om lydterapi og psykologisk behandling der for nogle kan lindre den subjektive tinnitus en smule. Lydterapien er generelt målrettet hyletoner, men desværre fungerer den ikke til repeterende støjmønstre, som er for komplekse. Jeg har ikke set storskala forsøg med videnskabelig data endnu, men der er en vis logik i at lydterapi med white noise minus tunet hyletone kan afhjælpe symptomerne for nogle gennem en form for normalisering. Til gengæld vil jeg tro det kræver meget og løbende behandling resten af livet, hvis normaliseringen skal fungere.

Akupunktur, homøopati, m.v. er placebo og i værste tilfælde får du et skud binyrebarkhormon i skjul af den skruppelløse behandler. Desperate mennesker søger desperate løsninger.

Der findes flere former for tinnitus, dvs. ikke bare hvordan det subjektivt opfattes (hyletone, susen, komplekse støjmønstre), men også hvad årsagen er til tinnitusen. Ofte er tinnitusen foråsaget af et pludseligt eller vedvarende højt lydtryk, der midlertidigt eller permanent har beskadiget hårcellerne i det indre øres væskefyldte snegl. Det får sansecellerne til at tro der er lyd, selvom der ikke er det.

Tinnitus kan også fremprovokeres eller forværres af for højt blodtryk, væskepres i kraniet, over-/undertyk og dårlig udligning fra det eustakiske rør, muskelspændinger eller -mikrokramper, forkalkning, m.v.

Ved først at identificere årsagen kan man derfor faktisk i nogle tilfælde reducere tinnitusen, fx ved målrettet massage på kraniet, nakke- og kæbemuskler. Såkaldt "kranio-sakral release" hører til i fup-kategorien, der er du bedst tjent med en uddannet fysioterapeut som ved noget om kranie/nakke/kæbe eller som du kan instruere i hvor og hvordan der skal trykkes, da kun du kan fortælle om det bliver bedre. Massage er naturligvis kun effektivt, hvis årsagen (delvist) findes i et muskulært eller pres-relateret problem.

Har du højt blodtryk så vil sundere kost og motion typisk kunne afhjælpe lidt og stress er også en faktor, som kan få tinnitusen til at føles kraftigere.

Lindre? Måske. Kurere? Nej.

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Ja. Undskyld Hald. Dårligt skrevet. Det er naturligvis toner. Tror den dyeste ligger ved ca 2KHz og så ellers en 3-4 stykker mere pr øre. Og de er forskellige på hver øre.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har selv tinnitus og følger af og til forskning på området. Ikke så tit mere, desværre. Eller.....heldigvis måske snarere. Jeg er ikke så hårdt ramt, men har haft det siden jeg var 15-16 år pga for høj musik i walkman (ja, walkman :lol: ) og øve uden ørepropper. Det er mest susen og en meget svag tone, så jeg er ikke så berørt. Men som en er inde på, så skal der først fastlægges en årsag og dem, kan der være mange af, men som musiker er det nærliggende at tænke gentagelsesvis for højt og pludseligt lydtryk.

Jeg læste på et tidspunkt om forsøg med mus, hvor de havde påført dem tinnitus. Det havde de kunnet fjerne igen. Kan bare ikke huske hvordan helt specifikt. Jeg mener, at det var ved at sende nogle frekvenser ind igennem hovedet og direkte til dét sted, hvor tinnitus-tonen var registreret på deres scanninger. Så det er ikke umuligt, at vi i fremtiden kan kurere tinnitus forsaget af lydtryk-skade. Det har dog lange udsigter. Dels pga at mus og menneskers hjerne er ret forskellige og dels fordi, ingen kender til følgevirkninger af sådan en behandlinger. Hvordan vil resten af hjernens elementer blive påvirket. Det er fint hvis tinnitus forsvinder, men hvis det samtidig gør, at du ikke kan kontrollere din savlproduktion og uhæmmet savler, så er det måske ikke ligefrem win-win :wink:

Nyt svar