Akk guitar med el-guit pickup

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Akk guitar med el-guit pickup

Indlæg af Graceville »

Har en highend og dyr Taylor guitar men har siden start været forbløffet og skuffet over pickupsystemets lydkvalitet. Især b-strengen ved 5 bånd og op er problematisk. Det lyder skidt og uinspirerende og ubrugeligt på en scene. Siden har jeg købt en DPA 4099g, den lille med svanehals, men den er svær at bruge på scenen pga bleed og feed.

I den sidste tid har jeg tænkt at købe en Gibson ES-250 eller lignende, evt noget med floating pickup, eks. en Loar. Det er Jazzguitarer, men de bruges også ganske ofte til songwriting.

I dag kom jeg i tanke om, at jeg har et par pickupper jeg har købt fra en Gretsch som jeg aldrig har fået installeret nogen steder.

Den ene pickup har jeg så monteret i en feedback buster, en gummiplastikdims der passer til guitarhullet.

Og det lyder sådan her med en UAD Marshall Forstærker

https://www.dropbox.com/s/2gd8a0oibhr5g ... 1.mp3?dl=0

Det er jo mega fedt. Selv med clean lyd lyder det bedre end det indbyggede pickupsystem.

Skal finde ud af, hvordan jeg kommer af med støj. Til dels er der ikke stel endnu og til dels er det 'historiske' pickupper', altså uden støjreduktion.

Synes det var sjovt at dele med jer, men kom gerne med gode forslag til forbedringer. Jeg synes umiddelbart det, trods støjen er awesome som det er.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

https://www.dropbox.com/s/p1115818be0jo ... n.mp3?dl=0

Her clean sound i en UAD Neve 88rs og med UAD Wood Works

Det fungerer allerede bedre end den indbyggede pickup.

Wood Works har jeg tidligere prøvet at bruge til at redde problemerne med den indbyggede, samt, også uden held, match eq.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Fedt! Støjen er et issue, men altid fedt med unikke lyde, der kan noget anerledes. Nogle band har virkelig brugt det som en del af deres lyd - fx Grant Lee Buffalo.


Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

må man se et billede af den?
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

pickup'n eller guitaren eller?

Pickupen ser sådan ud (orker ikke at uploade et billede nu)

https://reverb.com/item/1881954-vintage ... ts-premier

Ved faktisk ikke helt hvilken Gretsh den kan komme fra. De nyere jeg kan finde har et sort cover istedet for beige/hvidlig/sæbefarvet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

men er ret sikker på den er af nyere dato
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er et frækt eksperiment det der, det lyder som en hybrid mellem en akustisk og en resonator i mine ører. Sejt!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ooooh tak, det motiverer yderligere

Jeg prøver at finde ud af, hvordan jeg kan montere pickuppen på en anden måde og permanent uden at involvere at skulle skrue i guitaren.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har bestilt en ny boom shield, eller hvad det nu hedder, et låg man kan putte i lydhullet. Håber den er mere anvendelig til at montere en pickup i/på end det jeg har. Har set et par løsninger, men ikke noget særligt smart anvendeligt eller universelt til de mange typer af pickupper. Jeg støder nok på noget. I silvan findes der sikkert en masse låg, propper og riste til 100mm rør, men elegant bliver det nok aldrig.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Var i Xl byg i dag og fandt et endestykke til et drænrør i 100 mm, passer perfekt, så pickupen er monteret inde bag ved.

Så er det jeg begynder at spekulere i, om man kan lave en resonator/reverb som kan placeres i lydhullet og få den resonanslyd med i pickuppen. Det kræver vist lidt produktudvikling og måske en crowdfunding.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

fed vintage lyd du har fået ud af det. :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

https://www.dropbox.com/s/1ojfxtpdpls5x ... 4.JPG?dl=0

Har fået monteret den på en planet waves feed back buster. Det fungerer meget godt med at få den taget af og på:
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Var lige på et spontant gig (den enes influenza, den andens brød eller noget) og det viste sig at batteriet på guitarens preamp var fladt, så vi satte gretch pickuppen i en linedrive med ground. Ingen støj og lød markant bedre end det interne. Undrer mig over det kan lade sig gøre at få bedre lyd ud af en single coil end et indbygget system, men det bliver to-go pickuppen efterfølgende, også til ren lyd.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er det nødvendigt for mig at købe en linedrive/stagebox/direct input med ground/lift-knap, eller er der andre muligheder?

Er ikke med på sølvpapirløsninger og ledninger til storetåen, men hvis der er et godt trick derude, så vil jeg prøve ad.

Har kigget på omformer til jord, dem man bruger til tørretumblere, men har ikke jordstik i rummet og kan risikere at komme ud steder hvor der heller ikke er.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar