Lydtryk ved near-field monitoring ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Lydtryk ved near-field monitoring ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvor højt er nivauet typisk når der arbejdes i studie ? (SPL)

(altså hvad skal en nearfield-monitor kunne levere)
/Dub


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:75-80 SPL
Tusind tak !!! :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

400db hvis man mixer rock :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:400db hvis man mixer rock :-P
I så fald skal man op på 1200db til dakke dak. [emoji38]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Så 75-80 spl er den typiske 'march-speed' når man mixer? Har lige downloadet en spl-måler (gratis) fra app-store og lagt ipad'en på stolen jeg sidder på og skruet op til det område. Sjovt nok er det omkring den højde jeg plejer at sætte volumenknappen.

Er det fordi det er den volumen forbrugere gennemsnitligt vælger at lytte til musik med?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Så 75-80 spl er den typiske 'march-speed' når man mixer? Har lige downloadet en spl-måler (gratis) fra app-store og lagt ipad'en på stolen jeg sidder på og skruet op til det område. Sjovt nok er det omkring den højde jeg plejer at sætte volumenknappen.

Er det fordi det er den volumen forbrugere gennemsnitligt vælger at lytte til musik med?
Bob Katz har en mening om det:

https://www.digido.com/portfolio-item/l ... es-part-2/

Læs også part 1 evt.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nice, vil jeg pløje mig igennem, tak!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Graceville skrev:Så 75-80 spl er den typiske 'march-speed' når man mixer? Har lige downloadet en spl-måler (gratis) fra app-store og lagt ipad'en på stolen jeg sidder på og skruet op til det område. Sjovt nok er det omkring den højde jeg plejer at sætte volumenknappen.

Er det fordi det er den volumen forbrugere gennemsnitligt vælger at lytte til musik med?
Det er også ved det lydtryk, at vores ører er mest lineære, dvs. frekvensgangen jft. equal loudness contour/Fletcher-Munson.

Når man spiller højere begynder ørerne desuden at selvkomprimere, dvs. vi kan blive snydt til at tro lyden er mere kontrolleret end den er. Desuden introduceres potentiel forvrængning i øret.

Alt i alt træffer vi simpelthen bedre beslutninger i mix/master ved 75-80 dB SPL. Jeg kender nogle der spiller lidt højere, men når jeg kommer meget over de 80 i snit, så er det uholdbart for mig som professional at arbejde i 5-7 timer om dagen ved det lydtryk.

Så checker jeg periodisk ved meget højere lydtryk, bare kortvarigt, og så ned igen.

Rent arbejdsmiløjmæssigt, så ligger kravet ved max 85 dB SPL (A-vægtet) i 8 timer pr. dag. Og det er lige til den høje/stressende side, vil jeg mene.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

AH ,... spændende, var netop nået til det med følsomheds-kurverne selv, sidder faktisk lige og studerer dem og bemærker sammenfaldet :-)

Så kommer næste spørgsmål:

Hvis jeg grundet jeg bor i en lejlighed, er tvunget til at dæmpe mine monitorer til noget under 75-80 dB, bør jeg så ikke bruge en loudness-korrektion under arbejdet ?

Og hvis svaret er JA, er graden af loudness så bare på gefyllen, eller noget man kan/skal være akedemisk omkring ?
Vedhæftede filer
fig6.gif
fig6.gif (78.58 KiB) Vist 1574 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 2. feb 2018 15:04, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Hvad hedder den app du bruger? Kan se der er flere at vælge i mellem

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det var bare den første og bedste gratis.

Kan ikke garantere hvor præcis den er eller anvendelig, men mon ikke de alle sammen måler nogenlunde det samme.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Man kan også købe et SPL Meter på ebay.uk eller Amazon. Koster fra ca. €10-20 og opefter. Jeg købte et billigt et fra RadioShack for 6-7 år siden og det virker upåklageligt.
Kan tilføje, at jeg har 3 faste indstillinger på 75/80/85 dB, som jeg veksler imellem. Det meget effektivt og ikke-trættende for ørerne. og kan stærkt anbefales.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:... jeg har 3 faste indstillinger på 75/80/85 dB, som jeg veksler imellem. Det meget effektivt og ikke-trættende for ørerne. og kan stærkt anbefales.
Hvordan gør du det i praksis? :)

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

bluefonia skrev:Man kan også købe et SPL Meter på ebay.uk eller Amazon. Koster fra ca. €10-20 og opefter. Jeg købte et billigt et fra RadioShack for 6-7 år siden og det virker upåklageligt.
Kan tilføje, at jeg har 3 faste indstillinger på 75/80/85 dB, som jeg veksler imellem. Det meget effektivt og ikke-trættende for ørerne. og kan stærkt anbefales.
Jeg fandt ét hos Brinck/ElExtra til en 6-700 kr. Det fungerer glimrende.

Pas nu på jeres ører også - husk, de skal holde til MASSER af musik...!
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

SustainerPlayer skrev:
bluefonia skrev:... jeg har 3 faste indstillinger på 75/80/85 dB, som jeg veksler imellem. Det meget effektivt og ikke-trættende for ørerne. og kan stærkt anbefales.
Hvordan gør du det i praksis? :)
1: Sætter mine monitors- Adam AX7 - i en fast volume indstilling, som jeg aldrig ændre på.

2: Peger SPL Meter'et mod henholdsvis venstre og højre højtaler og justerer lydstyrken via volume kontrollen på mit lydkort til jeg når de(t) ønskede lydtryk, som jeg jo kan aflæse på SPL Meteret. Tager målingerne fra min optimale lytteposition.

3: Sætter markeringer på lydkortet ved siden af volumekontrollen, som indikerer, hvor de 3 lydstyrker er.

Alt i alt ganske enkelt.
Trin 3 kan dog være lidt tricky, hvis man har et et lydkort med en endless encoder som volumekontrol, da sådan en fætter jo aldrig har et fast udgangs/endepunkt. Pt. bruger jeg et Apollo Twin. Apollo'en har jo godt nok en endless encoder - men også et meter, som visuelt fortæller, hvor meget du gainer. Så her er det bare at sætte et mærke, eller huske, hvor mange "lysstreger", der går på hver indstilling.
På mit gamle RME Babyface skulle jeg ind i softwaren hver gang for at sætte lydstyrken præcist, - det var ret bøvlet.
Det mest enkle er et lydkort med fast "start/stop" volumekontrol, som bl.a. findes på Audients lydkort. Sådan et har jeg også haft - rigtig godt lydkort iøvrigt.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:
1: Sætter mine monitors- Adam AX7 - i en fast volume indstilling, som jeg aldrig ændre på.

2: Peger SPL Meter'et mod henholdsvis venstre og højre højtaler og justerer lydstyrken via volume kontrollen på mit lydkort til jeg når de(t) ønskede lydtryk, som jeg jo kan aflæse på SPL Meteret. Tager målingerne fra min optimale lytteposition.

3: Sætter markeringer på lydkortet ved siden af volumekontrollen, som indikerer, hvor de 3 lydstyrker er.

Alt i alt ganske enkelt.
Trin 3 kan dog være lidt tricky, hvis man har et et lydkort med en endless encoder som volumekontrol, da sådan en fætter jo aldrig har et fast udgangs/endepunkt. Pt. bruger jeg et Apollo Twin. Apollo'en har jo godt nok en endless encoder - men også et meter, som visuelt fortæller, hvor meget du gainer. Så her er det bare at sætte et mærke, eller huske, hvor mange "lysstreger", der går på hver indstilling.
På mit gamle RME Babyface skulle jeg ind i softwaren hver gang for at sætte lydstyrken præcist, - det var ret bøvlet.
Det mest enkle er et lydkort med fast "start/stop" volumekontrol, som bl.a. findes på Audients lydkort. Sådan et har jeg også haft - rigtig godt lydkort iøvrigt.
Cool. Det vil jeg prøve. Takker. :)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Always welcome :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er stadig interesseret i svar på dette :wink:
DUBTEMPLE skrev:AH ,... spændende, var netop nået til det med følsomheds-kurverne selv, sidder faktisk lige og studerer dem og bemærker sammenfaldet :-)

Så kommer næste spørgsmål:

Hvis jeg grundet jeg bor i en lejlighed, er tvunget til at dæmpe mine monitorer til noget under 75-80 dB, bør jeg så ikke bruge en loudness-korrektion under arbejdet ?

Og hvis svaret er JA, er graden af loudness så bare på gefyllen, eller noget man kan/skal være akedemisk omkring ?
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ups, - jeg glemte noget ret så vigtigt i mit tidligere svar vedrørende opsætningen. Man skal bruge pinknoise, når man udmåler de 75 og/eller 80 dB.
Hvis nogen er interesseret, så har jeg her vedhæftet en pinknoise lydfil, som er egnet til formålet. Afspilles i ens DAW ved unity gain på både channel og master.
audiocheck.net_pinknoise.wav
(869.59 KiB) Downloadet 20 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:thumbup:

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg har forsøgt at måle med den pinknoise fil Bluefonia har lagt op.

Jeg måler med Studio Six Digital app til iPad uden målemikrofon. Kun med den indbyggede mic i IPad.

Men synes nu godt nok det virker højt for mine ører ved 70db og over.

Skruede ned til der hvor jeg plejer at arbejde og det er omkring 60db.

Må have følsomme ører eller hvad ?:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Svarer til det scenarie jeg beskrev, bruger du så nogen dispensation for ørets manglende bas-følsomhed ved lave lydstyrker, eller tilstræber du liniaritet trods de kun 60 db SPL ????
Senest rettet af DUBTEMPLE man 5. feb 2018 13:21, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jenkins skrev:Jeg har forsøgt at måle med den pinknoise fil Bluefonia har lagt op.

Jeg måler med Studio Six Digital app til iPad uden målemikrofon. Kun med den indbyggede mic i IPad.

Men synes nu godt nok det virker højt for mine ører ved 70db og over.

Skruede ned til der hvor jeg plejer at arbejde og det er omkring 60db.

Må have følsomme ører eller hvad ?:)

Hm, - hos mig er 75dB målt med pinknoise-filen helt tilpas. Kan lytte i timevis uden at blive "træt" i ørerne. Måske er måleprogrammet i din iPad ikke præcist nok eller sat forkert op? Eller også har du meget følsomme ører, som du selv siger :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

bluefonia skrev:
Jenkins skrev:Jeg har forsøgt at måle med den pinknoise fil Bluefonia har lagt op.

Jeg måler med Studio Six Digital app til iPad uden målemikrofon. Kun med den indbyggede mic i IPad.

Men synes nu godt nok det virker højt for mine ører ved 70db og over.

Skruede ned til der hvor jeg plejer at arbejde og det er omkring 60db.

Må have følsomme ører eller hvad ?:)

Hm, - hos mig er 75dB målt med pinknoise-filen helt tilpas. Kan lytte i timevis uden at blive "træt" i ørerne. Måske er måleprogrammet i din iPad ikke præcist nok eller sat forkert op? Eller også har du meget følsomme ører, som du selv siger :-)
Mit SPL meter er sat op som A-vægtet, iPad placeret i lyttehøjde i lyttepostion hvor jeg plejer at sidde.



Billede

Nyt svar