Fractal Audio Axe-Fx III

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Fractal Audio Axe-Fx III

Indlæg af Smittefar »

Leon spiller lidt på Mercurial spark her


Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev: Han bruger ikke meget tid på at tweake og lægger ikke andre plugins i kanalerne. Han kunne godt have smidt en presetting ind.
Nu kommer jeg til at lyde som en Fractal-fanboi. Og det er jeg også. :-D

Fordelen ved Fractal, at det meste lyder rigtigt/godt uden man skal sidde og tweake. Det er som med en rigtig god forstærker. Den lyder godt "ud af boksen".
Graceville skrev: Jeg har det indtryk at UAD bruger deres krudt på at lave sims af historiske forstærkere, men ved faktisk ikke, hvad Fractal gør.
Fractal modellerer på "komponent-niveau". Så det kræver en forstærker og et diagram, når de laver en forstærker (eller rettere en forstærker-kanal). Så den lyder som den eksakte forstærker, de har stående.
Den reagerer også på de forskellige knapper som på original-forstærkeren.
Vi lavede på et tidspunkt en lille blindtest med 2 AC15 og Axe-modellen - og der kunne ingen med høre forskel, når de var indstillet ens.
Graceville skrev: FET mikrofoner er ikke min kop te. Jeg bruger altid de dynamiske mikrofoner.
Kører UAD ikke med IR's?
Graceville skrev: Det der er ærgerligt med UAD er, at det ikke kan midi-styres direkte. De har lagt sig fast på Console. Det ville være fint at kunne skifte forstærker og andet undervejs, hvor det virker mere anvendeligt med Axes pedaler.
God info. For det skulle også være et selling point I forhold til en Axe.
Graceville skrev: Mht everything in a box, så har jeg købt en SKB trolley med 4 units og separat rum til computer. Super hurtigt og nemt at stille op når live.
Cool. Jeg tænker bare ren "desktop"-studie.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Hvad er de her målt i? Jeg går ud fra det enten er watt eller Hz? :-D
Farver vil jeg skyde på. Blå er Bedst.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Leon spiller lidt på Mercurial spark her
Lidt svært at blive klog på synes jeg. Sådan en ret overdriven crunch-lyd igennem en Les Paul bliver meget komprimeret med compression på. Og lead'en er så sovset ind i verb.

Men lyder absolut i den rigtige ende - in it's own right.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Interessant sammenligning af Axe Fx II og III her i III's første stadie:


Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er det ikke en lidt ubrugelig sammenligning når det man kan høre allermest er, at der er mere knald på gain/overdrive på III'eren og for det meste noget slapback ekko osse?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er en tand mere hår på det meste af III'eren. Umiddelbart er der jo verb, echo, vibrato på begge udgaver.

Så bliver det den evindelige diskussion om, skal man få dem til at lyde mest ens eller skal man lade forskellene komme igennem.

Over all hører jeg meget lidt forskel på de to udgaver. En anelse mere punch og detalje på nogle af III'erens. Men ikke noget, der vil have relevans i et typisk lydbillede.

Bliver spændende at høre når/hvis det slår igennem i fremtidige FW's. Og ikke mindst hvor meget Cliff kan overføre fra Ares tilbage til Quantum.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Som Buzz bruger føler jeg mig jo helt hjemme når jeg ser deres routing editor: :-D

Billede

Der er da iøvrigt nogen sære værdier der står på knapperne. Master volume: 20000 Hz. Og man kan endda se at knappen går endnu højere op.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Softwaren er beta. Så det med værdierne bliver rettet bla.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mere sammenligning:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er faktisk overrasket over, hvor stor forskel der er
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nu bliver det farligt ...


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

... for Kemper
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »



Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg må indrømme, at jeg er helt på linie med nogen af dem i tråden. Det er helt ude i skoven at Fractal Audio har launchet IIIeren, før de også var klar til at launche de der fodpedaler. Jeg er ligeglad med, at FAS er et lille firma og den slags (som andre i tråden himler op med). De vil gerne lege med de helt store, så skal de også performe derefter.

Eller også er det et udtryk for at FAS godt ved, at IIIeren er helt ekstremt overkill i forhold til de fleste musikeres live behov, så de regner med den bliver købt af studiefolk og touring acts, hvor alle skift alligevel bliver lavet via backing track eller backstage. Og så bliver den selvfølgelig købt af fanbois, der køber alt hvad FAS smider på markedet.

Jeg håber, det også betyder at en AX8MkII er endnu tættere på. Langt de fleste 'working musicians' (Brett Kingman, Larry Mitchell, etc.) har skippet deres AxeFXII setup til fordel for AX8 live, så FAS må vide, at de forventes meget snart at levere en ny live-løsning i samme klasse (ikke nødvendigvis med samme power) som AXEIII
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ud fra det faktisk udmeldte, så er forskydningen på de to produkter vist problemer, der er opstået undervejs. Det sker vel for alle størrelser firmaer?

Og Fractal skulle vel ikke forsinke salget af III'eren indtil floorboardene kom? De har også en bundlinje at skulle forholde sig til.

Der er så den sædvanlige horde af lænestole-CEO's på forum, der mener de ved bedre om, hvordan man skal drive firmaet.

Om III er overkill er ud over formatet (rack vs floor board) vel også et spørgsmål om, at det bliver den "nød" til at være med de aktuelle processorer og muligheder.

Personligt kunne jeg godt ønske nogle andre prioriteter på bla. lydkortsiden. Det har så bare i sidste ende gjort, at jeg er "hoppet af skibet" og bruger andre løsninger.

Ikke at jeg ikke stadig føler mig fristet. Det er lækkert grej fra øverste hylde. Så man ved aldrig ... :-P

For rigtigt mange vil Ax8 og dens kommende efterfølger være det rigtige valg. Utroligt meget vellyd og "power" i en smart pakke. Specielt når man selv skal tranportere det rundt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, der er mange af dem på ventelisten, der havde en forventning om, at når AxeIII begyndte at shippe,så ville FCerne også være tilgængelige (eller man ville i hvert fald kende en release date). Jeg ville være megapissed, hvis jeg havde en AxeIII klods stående på hylden, og jeg bare måtte erkende, at jeg ikke vidste, hvornår jeg ville kunne komme til at bruge den live.

Jeg har tænkt en del over, om jeg skulle købe en AxeIII, men jeg må erkende, at hvis det skulle give mening at købe den, så skulle jeg overtale bassisten til også at køre igennem, og samtidig skulle vi også bruge den til vokaleffekter. Det ville være supersmart, men også for ufleksibelt. Hvis nu vi spillede lidt flere jobs med helt samme setup, så kunne det være rigtig frækt. Er den så overkill? Den skal selvfølgelig være det ultimative flagskib, så nej det er ikke overkill. Men jeg har ærlig talt svært ved at forestille mig at ret mange guitarister virkelig har det behov.

Jeg glæder mig til floorboardet kommer til et sted mellem en tredjedel og halvdelen af prisen og med måske halvt så mange (eller en tredjedel) muskler - og så håber jeg, at brugerinterfacet har fået en gevaldig overhaling. Jeg har nemlig ikke rigtig for hverken mere CPU-kraft eller bedre modelling - begge dele er nice to have - men der er vitterlig nogle ting, der bare for længst burde have været rettet på AX8 (men jeg har opgivet alle drømme om, at de laver flere opdateringer af den (ud over enkelte modelling updates). Brugerinterfacet på AxeIII ser ud til at have fået en vild opdatering i forhold til IIeren (men der er stadig langt til state-of-the-art). Jeg håber det samme sker for AX8II (og giv os så lige en touch-farve-skærm).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tja - jeg ved ikke hvor de forventninger kommer fra. Hverken Fractal eller G66 lovede andet end man stod på en venteliste til en Axe III. De har i øvrigt lige startet en til FC-controllerne, hvis man er interesseret.

Ingen har tvunget nogen til at købe den. Selv ville jeg være lidt valen, da computer-editoren stadig er i beta og selve boksen stadig lader til at have nogle børnesygdomme.

Så hvis man køber for at kunne gig'e - så er det klart for tidligt.

Det der med overkill er jo en smagssag. Der er da masser af guitarister hvis kombination af forstærker, kabinet, pedalboard med switchere og hvad har vi - langt overstiger prisen på et tilsvarende Axe Fx III + FC12 + FRFR eller monitor - endda langt over.

Og "behov" - haha - det er jo en farlig ting at diskutere. Heldigvis er det en bare en hobby for mig, så det skal ikke kvalificeres i firma-sammenhæng. Men så er der vist også mange musikere, der vil komme til kort :-D

Anyways - ingen ved jo, hvad der kommer til at ske yderligere med en Axe III endnu. Hvad der kan programmeres/udnyttes mere af den ekstra kapacitet.

Jeg vil tro, at en efterfølger til Ax8 (og måske Fx8) vil være lignende en FC-controller i layoutet - med det ekstra Ares osv vil give i forhold til.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

https://forum.fractalaudio.com/threads/ ... st-1649251

Må indrømme jeg er ambivalent. Tror det bliver en spontan beslutning, når mailen kommer fra G66.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er for længst hoppet af ventelisten
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Når chefen går op i kvalitetskontrol ...

https://forum.fractalaudio.com/threads/ ... es.139249/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh.. Hvad skal det hjælpe at true sine ansatte på et offentligt forum?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Heh.. Hvad skal det hjælpe at true sine ansatte på et offentligt forum?
Når folk kommunikerer uden smileys, så kan man blive i tvivl ... eller ...?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil nøjes med at sige, at jeg efterhånden har konkluderet, at Cliff Chase er en lidt speciel type, og jeg er ikke sikker på, jeg ville være ovenud lykkelig for at arbejde for ham :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar