Tracklængde; 180g 33RPM vs. 140g 45RPM?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Tracklængde; 180g 33RPM vs. 140g 45RPM?

Indlæg af Frede »

Hej.

Jeg håber virkelig, der er nogen derude, som ved noget om det her; Vi har fået en mystisk mail fra et vinyltrykkeri, som mener, at fordi vores kommende udgivelse består af to tracks som er ca. 7 minutter lange begge to, skal vi vælge 140g 45RPM fremfor 180g 33RPM (vores oprindelige præference). Hans forslag om 140g 45RPM bliver faktisk en billigere løsning, men hvorfor mener vores trykker, at dette er den bedste løsning? Vi har selvfølgelig spurgt trykkeren, men det er som om, han er lidt småautistisk og "glemmer" at uddybe/svare på vores spørgsmål. Vi vælger nok et andet trykkeri i fremtiden, men for nu er vi for langt inde i processen, og vi har ikke råd til at vælge en anden som det er nu.

Nogen som kan gøre mig klogere?

Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Indlæg af Frede »

...7 min på hver side selfvfølgelig (maxi single)

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Han vælger 45Rpm for at nå kunne holde nummeret tætter på ydergroovet. Indergroovet distorter altid en smule, uanset plade og pickup/pladespiller.

140g vs 180g er ligemeget, de lyder ens.180g føles luksuriøst, men ellers er det blot et pladeselskabstrick (for at pushe prisen op). Jeg har været vinylsælger i mange år (også da det ikke var trendy) og det fleste vinylnørder vil sige at det han anbefaler klart er bedst til to numre.

Så er der nogen der har en anden religion, som du så kan vælge at tro på fremfor mig. Vinylsamlere/sælgere har vidt forskellig opfattelse af god lyd. Ligesom os gearnørder har. Heldigvis.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

I øvrigt skal du ikke regne med at andre trykkere er mindre autistiske ;).

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Højere hastighed giver typisk en lidt finere diskant, så det er nok derfor han anbefaler 45 frem for 33.3 rpm.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Der er intet mystisk ved det, det er bare fysik. Første svar gav forklaringen og ja, 180 gram er bare et salgstrick. I skal bare være glad for at han går op i sit arbejde omend han selvfølgelig burde uddybe.

Det er ikke stort anderledes end at en WAV på 100 MB lyder bedre end en MP3 på 10 - mere plads anvendt pr. sekund = flere informationer = bedre lyd. 45 RPM 12" er IMO det eneste vinylformat der (næsten) kan måle sig med 15 IPS bånd.

Nyt svar