Periodisk støj og udsving i kondensator mic

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Periodisk støj og udsving i kondensator mic

Indlæg af KristianNielsen »

Hey guys,

Jeg har i nogle år brugt den samme mikrofon, til at lave nogle simple voice-overs.

For nyligt er der dog begyndt at komme en lille smule white noise på, som svinger lidt i volume. Derudover kommer der nogle gange nogle små udsving, hvor lyden forsvinder totalt i et sekunds tid. Senere kan lyden være fuldstændig ren, men lige pludselig forsvinder lyden igen, og kommer tilbage med en smule white-noise.

Det er en kondensator mikrofon, og den får phantom-power. Jeg kører umiddelbart samme indstillinger osv som jeg plejer, så ved ikke helt hvor fejlen er opstået.

Er der nogen som har oplevet noget lignende, eller ved om det er en typisk fejl, og om der i så fald er et generelt fix?

Kan ikke på stående fod huske det fulde navn, men den er fra AKG (hvis det gør en stor forskel ift svar, finder jeg selvfølgelig det fulde navn).

God weekend! :)

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det du beskriver kunne være en defekt kapsel. Er det sådan af de symptomer du beskriver kommer mest når du bruger mikrofonen , altså taler eller synger i den ?
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Når endelig at der er "stille", kommer fejlen ofte hurtigt efter at jeg begynder at snakke - altså at der kommer et kort udfald, og at man så nærmest kan høre støjen "fade op" til det punkt hvor den så bliver.

Har ingen anelse om teknikken ift mikrofoner - er det en større operation at skifte, og hvad skal der evt til? Og kommer det bare af alment slid, eller hvordan?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det var det jeg mistænkte. Din kapsel "klapper sammen" kortsluttes på grund af fugt fra din ånde, det kan ikke repareres. Man kan måske sætt enen ny kapsel i , kommer an på modellen. Er det en bedre AKG er det måske en C12 kapsel . Men hvad er det for en mikrofon ?
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Perception 200.

Ok, så den må bare erklæres defekt, eller hvordan?

Ved du hvordan skaden bliver fremprovokeret? Den har ikke været tabt el. lign, og har egentlig generelt været i sin kasse, så undre mig lidt over hvordan det pludseligt kan ske :(

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

der kan være mange årsager , kan jeg ikke lige svare på sådan kort , men man må nok sige den er defekt.
Du kan prøve at se om du kan bruge den hvis du har lidt større afstand til den , måske ekstra popfilter.
Den lyder jo så lidt anderledes , men som sagt det kan være fugten fra din ånde der skaber problemet.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Muligvis et dårligt spørgsmål, men kan fejlen fremprovokeres af et fugtigt lokale, hvor fugten fra ånden så lige er den sidste dråbe?

Eneste ændring jeg kan se siden jeg sidst kan huske at den virkede, er lokalet...

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

det er værd at prøve , hvis du har et tørt sted du kan opbevare den når den ikke er i brug
facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar