Problemer med spænding i midi-kabler

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Problemer med spænding i midi-kabler

Indlæg af martinleblanc2 »

Jeg har nogle problemer med et par synths og midikabler - måske kan i hjælpe:

Jeg har to synths (Roland SE-02 og Access Virus). Begge med strømforsining (ingen jord), midi in + out. Analog out fra begge synths hen i en Focusrite 18i8 der er forbundet med USB til computeren. 18i8'eren har desuden et strøm kabel uden jord. Båden min skærm og computer bruger strømstik med jord.

Problemet for mig er at det lader til at der er noget spænding i midi-kablerne. Det giver somme tider problemer f.eks. "midi overload" advarsel på Virus'en. Der ud over opfører synths'ne sig generelt underligt - f.eks. skift af presets uden at jeg rører noget. Jeg kan afhjælpe det ved at unplugge de to out kabler fra Virus'en og plugge dem i igen.

Har nogen oplever lignende problemer? Eller ved i hvad problemet og en evt. løsning kunne være?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Evt løsning kunne være at jorde dine Synth så udgangspunktet er fælles igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Ved du hvordan man kan gøre det i praksis? Kender du til en guide på nettet?

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Det lyder mere som om, at det er din DAW, der sender for meget midi info til dine synths og dermed laver en midi overload. Prøv at tjekke din manual og indstillinger i din DAW og se om det ikke hjælper.
Tror også man kan få et lille program der overvåger midi data, så man kan få et indblik i hvad der sker.

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Jeg har tjekket Logic. Og der bliver ikke sendt midi data. Det sker også selvom DAW'en er ikke kører.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Der kan nemt komme problemer hvis noget er jordet og andet ikke er , det der er jordet bliver jo jordforbindelse for alt der er tilsluttet, så en eventuelt strøm på et eller andet vil jo gerne hen til jord
facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar