Gear Grotto - 2400 Audio Imperium Monitor Controller [Video]

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Gear Grotto - 2400 Audio Imperium Monitor Controller [Video]

Indlæg af Holger »

Hey guys & gals

Godt nytår!

Så er der ny Gear Grotto video ude lige på falderebet.

Denne gang handler det om 2400 Audio Imperium Monitor Controller og lidt om passiv vs. aktiv monitor controllers generelt.



Skift til 1080P HD på tandhjulet og se på en computer for bedste kvalitet. Nogle iPhones oplever audio sync problemer i den nuværende YouTube app, det er ikke en fejl i videoen. Se evt. videoen på YouTube via Safari på iPhone.

Håber I kan lide den og husk at abonnere og meget gerne del videoen på Facebook, så vi kan få den ud i verden :-)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Spændende... skal nok ikke se hvad du ellers laver i fremtiden. Det bliver for dyrt ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

;-) Må se om jeg ikke kan få lavet noget andet end bare gear anmeldelser i Gear Grotto... jeg sniger dog altid lidt forklaringer/tips og anden info ind i reviews også.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:Skift til 1080P HD på tandhjulet
Som havde Apple oversat :)

Glæder mig til at se, men du konkurrerer lige pt med Black Mirror Sæson 4 så deeeet...

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev:;-) Må se om jeg ikke kan få lavet noget andet end bare gear anmeldelser i Gear Grotto... jeg sniger dog altid lidt forklaringer/tips og anden info ind i reviews også.
Det var egentlig på grund af tips og tricks, især den visuelle analyse af støj, L/R balance osv at jeg blev gear-liderlig :-D

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Fedt..du har fat i de aller vigtigste kvaliteter ved en monitor kontroller. Egentligt en god ting med de fixed volume levels, jeg har en dårlig vane med at skrue mere og mere op. Jeg tror jeg ville blive mere tilbøjelig til oftere at vælge det level jeg burde monitere ved.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er super med lidt visuel afveksling, lidt studie, en del screen grab og illustrationer. Første gang jeg så sektionen hvor du nævner transistorer, opamps og trafoer fattede jeg ikke lige trafoen, men det er da helt rigtigt, nogle er skærmede og nogle er ikke, og de kommer i alle mulige afskygninger.
Jeg blev lidt forvirret over din frekvens-graf fra Spectre ved ca. 5:35 pga. inddelingen, fordi jeg er vant til, at det største spring i skalaen er fra 1 til 2, istedet for som i videoen 3 til 4.

Jeg synes videoen blev temmelig informations-tung og en smule for lang. Jeg ved ikke hvor der specifikt kunne skæres noget fra, måske kunne nogle af målingerne beskæres og vises i samme skærmbillede, eksempelvis med navn/tal på. Derudover kan du måske spare stemmen i de perioder, fordi graferne burde være nok information(?). På den måde burde der kunne skæres tid af i fremtidige videoer med mange grafer, uden at påvirke indholdet negativt. Hvis folk kan li' informationen i den her slags videoer, plejer de vel at se dem flere gange, for at få alle detaljer på plads.
Det kan også være at der går (for meget) tid med de her tegnede illustrationer, men dem er jeg nu ellers fan af. For mig har de lidt humor over sig, og passer godt ind i videoen.

Emne-mæssigt håber jeg til næste gang på tips til brug af X type compressor, EQ, parallel magi eller andet lignende. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja den kunne måske gøres endnu kortere. Har allerede barberer den ned fire gange.

Men den er også lavet lidt for min egen skyld og folk der virkelig kan lide at nørde.

Forstod ikke det med grafen.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg syntes ikke den var for lang, men det skyldes måske at jeg ikke vidste noget om emnet, og derfor var alt interessant.

Hvis man vidste halvdelen, så var den måske for lang?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Godt at høre.

Jeg prøver at ramme relativt bredt og gøre det pædagogisk. Det skal være til at forstå for de fleste men stadig nørdet nok til at selv sådan en som jeg selv ville se hele videoen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Forstod ikke det med grafen.
Det er den logaritmiske inddeling her:
log.png
log.png (57.71 KiB) Vist 1492 gange
Hvor det bredeste område plejer at være fra 1(el. 10, 100..) til 2( el. 20, 200..), osv.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Vældig informativt. Skulle jeg få brug for en separat hardware MC vil jeg bestemt inddrage de potentielle ulemper du så omhyggeligt formidler. Både optagelser og lydside synes jeg fungerer helt fint :-)

For mig fremstår videoen lidt som en ‘infomercial’, dvs. vægtet indhold med en teknisk-faglig blåstempling af Imperium og 24Audio som den egentlige afsender. En mere udpræget objektiv anmeldelse ville nok også have fokus på begrænsninger og i højere grad udfordre produktet ved at sammenligne med andre navngivne passive monitor controllers, uanset prisleje.

Bortset fra det, er jeg ikke i tvivl om at Imperium er en top dollar ultra lineær og meget støjsvag controller.
Kræver app’en aktivt Wi-Fi, eller virker det også med USB alene?
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det giver god mening, at der er en naturlig følelse af blåstempling i begge videoer.

Ligesom med HG-2'eren har jeg har valgt at anmelde udstyr jeg i forvejen har købt og arbejdet med gennem længere tid. Inden da har jeg først undersøgt produktet grundigt, så jeg vidste at det var høj kvalitet.

Præcis hvor høj kvalitet blev først beviseligt under selve testen, hvilket også var interessant for mig,

Mens det ville have været interessant at lave sammenligninger med andre passive controllers også (især fordi flere af dem sutter røv), så var jeg nødt til at prioritere, og sammenligningen med de aktive controllers var langt vigtigere for mig.

Det var dér alle myterne var, myter som jeg synes der blev dæmmet godt op for i videoen.

App'en kræver p.t. Wi-Fi, ja. Dog vil der med det nye kort laves et direkte netværk mellem Imperium og fx iPad, så man ikke har brug for et eksisterende Wi-Fi netværk.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Helt forståeligt, og du har vistnok pointeret det tidligere, at du i de første episoder anmelder udstyr du har i studiet, og kender særdeles godt. Det er en fornøjelse at opleve!
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Satser på lidt mere tips eller lign. i næste video. Har lige fået tilsendt en Sonarworks Reference 4 pakke, men det må vist bare blive en kort rapport her på siden :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:Forstod ikke det med grafen.
Det er den logaritmiske inddeling her:

Billede

Hvor det bredeste område plejer at være fra 1(el. 10, 100..) til 2( el. 20, 200..), osv.
Det er megafedt i Spectre, at man har mulighed for at customize grafer rigtig meget. Til test som denne med fokus på brum, så er det fedt med denne type inddeling.

Typisk EQ-opdeling a la denne er fin til nogle ting, men der er ikke megen resolution:
Screen Shot 2017-12-30 at 18.39.04.png
Screen Shot 2017-12-30 at 18.39.04.png (11.99 KiB) Vist 1466 gange
På Spectre-grafen er det meget tydeligt at der er tale om 50 Hz brum + overtoner (100/150 Hz osv.).

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg synes det var en fin længde. Hvis det bliver for kort, bliver det hurtigt for overfladisk.

Som en anden nævnte, så synes jeg også det blev lidt "reklame" agtigt, men det er jo nok selvfølgelig farvet af at du bruger den og er rigtig glad for den (og måske en smule af, at det er en af dine gamle venner der har bygget den) ;)

Jeg har faktisk siddet og arbejdet med en Imperium, og ingen tvivl om den lyder fedt. Dog kan jeg persoligt ikke lide conceptet med de faste volumen-settings. Jo, i en mastering situation giver det perfekt mening, når jeg masterer noget har jeg som udgangspunkt min controller på -24 for så ved jeg hvor højt det er. Men, når jeg tracker og mixer så er jeg rigtig rigtig glad for en trinløs volume control :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Flot!
Er det ikke lidt underligt, at der ikke er en hovedtelefon udgang? Jeg ved, at man kan kombinere med f.eks. en Dangerous D-Box, men ville det ødelægge noget, hvis man havde den mulighed at nærlytte på enheden. Jeg bruger da hovedtelefoner til kritisk editering mange gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak!

Da Imperium er passiv, så kan der ikke være en hovedtelefonudgang pr. definition. Man kunne selvfølgelig have lavet en aktiv del også, men så ryger lidt af konceptet.

I stedet kan man benytte Insert i send only mode til at sende til en ekstern headphone amp.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

amolin skrev: Som en anden nævnte, så synes jeg også det blev lidt "reklame" agtigt, men det er jo nok selvfølgelig farvet af at du bruger den og er rigtig glad for den (og måske en smule af, at det er en af dine gamle venner der har bygget den) ;)
Det kunne man godt tro, men egentlig var det omvendt:

Denne video er et bevis på en radikal "omvendelse", da jeg tværtimod oprindeligt meget skeptisk overfor både en "drejeknapløs" monitor controller (ej, kommer aldrig til at fungere sagde jeg til Mark da han præsenterede ideen for 3 år siden tror jeg) samt en (delvist) Internet-skabt frygt for impedansproblemer i et passivt design.

I stedet endte jeg med at foretrække det knapbaserede workflow og få syn for sagn mht. et godt passivt design. I videoen fortæller jeg ikke om hvordan maskinen blev til, men det er en ret fed historie om et par gutter der havde en lidt anderledes idé og evnerne til at undgå de faldgruber som mange andre (passive) controllers er faldet i.

Imperium har efterfølgende fået vind i sejlene hos mange mastering engineers over hele verden, som ligeledes raver over den.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

cool video

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:Forstod ikke det med grafen.
Det er den logaritmiske inddeling her:

Billede

Hvor det bredeste område plejer at være fra 1(el. 10, 100..) til 2( el. 20, 200..), osv.
Det er megafedt i Spectre, at man har mulighed for at customize grafer rigtig meget. Til test som denne med fokus på brum, så er det fedt med denne type inddeling.

Typisk EQ-opdeling a la denne er fin til nogle ting, men der er ikke megen resolution:
Screen Shot 2017-12-30 at 18.39.04.png
På Spectre-grafen er det meget tydeligt at der er tale om 50 Hz brum + overtoner (100/150 Hz osv.).
Ah. Jeg er bare ikke vant til at man kan ændre i inddelingen. Men ja, det er da smart! :thumbup:

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Holger skrev:Satser på lidt mere tips eller lign. i næste video. Har lige fået tilsendt en Sonarworks Reference 4 pakke, men det må vist bare blive en kort rapport her på siden :-)
Jeg kunne godt tænke mig, at vide lidt mere om produktet. Er med på, at det ikke kan erstatte god dæmpning i ens studie. Men om sættet i det hele taget kan bruges til noget der virker, el. det er rent skidt at bruge penge på.

I øvrigt god video om 2400 Audio Imperium controlleren. Jeg tjekkede http://2400audio.com/ siden i Chrome, og menuen på siden virker ikke når man klikker på den. Jeg var nysgerrig for stik bag på enheden, samt priser.

SLL


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du holder en meget høj kvalitet i dine videoer - lækkert.

Jeg synes, diskret level justering giver vanvittig meget mening i en Mastering situation. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor den enhed er blevet et hit.

Bruger du nogensinde den der iPadopkobling til noget. Det virker lidt som en gimmick - jeg kan måske godt se en ide i at have en fjernbetjening, hvis man går rundt og lytter forskellige steder i studiet, men jeg tænker, det er noget man bruger meget lidt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar