ændre psu volt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

ændre psu volt

Indlæg af the19thbear »

TwinMicPre_Layout_PSU.gif
TwinMicPre_Layout_PSU.gif (15.34 KiB) Vist 358 gange
Jeg vil gerne ændre +48v til +5v . Jeg regner med at jeg skal skifte T1 ud og ændre modstandsværdier omkring T1. Hvad skal ændres og til hvad?
T1=TIP121

Tak og go jul:)

Medlemsavatar
steand
Medlem
Indlæg: 2346
Sted: København

Indlæg af steand »

Jeg tror ikke du behøver at skifte T1 ud.

Kredsløbet omkring T1 fungere ved:
R1 giver strøm til D15, som er en Zener diode der fungere ved at holde en forudbestemt spænding (ca +50v) på punktet mellem R1/D15.
Den spænding deles af R3 og justering’s modstanden RES.
Den spænding som er på Basis af T1, bestemmer hvilken spænding du får ud af strømforsyningen (emitter på T1). Nemlig 0,7V mindre end der er på Basis af T1.

Hvis du vil have 5V ud, skal du derfor sørger for at holde 5,7V på Basis af T1, ved at finde en Zenerdiode (D15) med en spænding på lidt mere f.eks. 6,7V eler noget i den dur. og så justere på Trimme modstanden, evt skifte R3 hvsi ikke du kan opnå den ønskede spænding.
[size=85][color=#40BFFF]Audio/Akustik/Elektronik Ingeniør, producer, komponist og musiker.[/color][/size][size=80] [color=#80BFFF][url]https://soundcloud.com/techau/[/url][/color][/size]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Fedt! Lige det jeg havde brug for:) Go jul


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vil lige tilføje:

Der er mange typer zenerdioder, find en af circa samme type som den der sidder, og check så datablad hvor meget strøm den skal have min/max for at arbejde korrekt, da det er en ret stor ændring i spændingen over R1 så vil strømmen nemlig også ændre sig markant når du bytter dioden, måske det bliver nødvendigt at ændre R1 også, check det under alle omstændigheder ud, just saying :-)

Hvis der er et strømforbrug på udgangen af betydning så regn også lidt på effekten der afsættes i T1, og hold øje med varmen, køl evt bedre,.. osv

Det der med effect, stiger logaritmisk, (I x U), så spændingen over T1 stiger, sammen med spændingen over R1, markant ift default, derfor :wink:

TIP121 er generelt speced til omkring max 80V, og max 5A,... så forestiller mig ikke udskiftning bliver nødvendig,.. T1 kan sikkert beholdes

https://www.bitza-electronics.com/product-page/tip121

(hvis det blot drejer sig om af føde en electret-kapsel så er der dog antageligt ingen ko på isen med T1, da strømforbrug er næsten nul)
/Dub

Nyt svar