Roland System-8 synth - er den god?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Roland System-8 synth - er den god?

Indlæg af Henrik101 »

Roland System 8 synth - er den god? Har nogen erfariger med den?


Jeg ved godt den er en VA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ellers kan du prøve soft-udgaven (sammen med alt det andet) på https://www.rolandcloud.com - der er 30 dages trial.

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

ahh -tak for det råd :-)

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Jeg har kigget lidt på System-1. Lyder den som System-8?

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

Jeg tror uden at vide meget om det at lyden afhænger af hvilken plug-out man bruger ihvertfald i Sys-8. System-1 kender jeg slet ikke noget til. Måske er der nogen der ved noget mere om de maskiner? Jeg er selv ret tændt på System-8'ern. Den måtte dog godt koste et par K mindre end den gør.

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Jeg har haft System-8. Virkelig hands-on synth med udmærket keybed. Synes at lydene varierer meget i kvaliteten - endte med at sende den retur, da jeg fandt lyden for “indelukket”. Hvis du skal have noget i den prisklasse, vil jeg anbefale dig en Nord Lead A1 - den er fantastisk alsidig og crisp i lyden ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

Tak for rådet, jeg har afprøvet Sys-8 uden at købe, ihvertfald endnu. Vil se på den A1

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Henrik101 skrev:Tak for rådet, jeg har afprøvet Sys-8 uden at købe, ihvertfald endnu. Vil se på den A1
Super


Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

Jeg tror system 8 er lavet for at se om den eller JD-Xa sælger bedst. En test. For Roland har åbenbart sat sig for for mange år siden at analog ALDRIG ville komme igen. Men det der med at give 8 eller 16 stemmer i en VA idag er jo en joke. Ellers var den System 8 købt af mig nu.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En dedikeret computer,lydkort, en controller og et cloud-abonnement kan man også komme en del længere med.

Helligbrøde? ... ja - sådan er jeg.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg bruger Roland cloud i studiet og system 8 live. Bedste af begge verdener
Deaktiveret

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Henrik101 skrev:Jeg tror system 8 er lavet for at se om den eller JD-Xa sælger bedst. En test. For Roland har åbenbart sat sig for for mange år siden at analog ALDRIG ville komme igen. Men det der med at give 8 eller 16 stemmer i en VA idag er jo en joke. Ellers var den System 8 købt af mig nu.
Roland har besluttet at droppe JDXa - den har ikke solgt ordentligt.
Synes faktisk, at den lyder hæderligt, men er forundret over designet med rød skrift på sort baggrund.
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:
Henrik101 skrev:Jeg tror system 8 er lavet for at se om den eller JD-Xa sælger bedst. En test. For Roland har åbenbart sat sig for for mange år siden at analog ALDRIG ville komme igen. Men det der med at give 8 eller 16 stemmer i en VA idag er jo en joke. Ellers var den System 8 købt af mig nu.
Roland har besluttet at droppe JDXa - den har ikke solgt ordentligt.
Synes faktisk, at den lyder hæderligt, men er forundret over designet med rød skrift på sort baggrund.
Meget af Roland's nuværende design undrer mig... blanke overflader, og ekstreme neon agtige farver i belysning der mest minder om 80'er mode... det er rent ud sagt gyseligt grimt, og den blanke overflade kan få selv fingeraftryk til at lyse frem :D ... nuvel... det er lyden det handler om, men desværre har udseendet mere at sige end de fleste sikkert vil være ved... det kan ikke få mig til at disse en ellers god synth, men ser den godt ud, kan den godt ubevidst hæve GAS følelsen en smule... selv for mig :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Jeg må indrømme at designet er et stort minus. Jeg ved at det er lyden det handler om, men der er mange ting at vælge i mellem i dag. Jeg er uforstående overfor valget af grønne neon kanter og sort - det pynter sjældent. I modsætning vil jeg fremhæve Korg Prologue der er den smukkeste nyere synth imo.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Var ideen ikke, at det skulle være godt til scenebrug?

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

SustainerPlayer skrev:Var ideen ikke, at det skulle være godt til scenebrug?
Er det JDXA ELLER SYS8 du mener?

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

Jeg tror nu ikke JDXA bliver 'droppet' fra en dag til en anden. De har puttet mange penge i R&D og kører som regl en 2-5 års tid med produkterne. Nogle Roland produkter af de lidt ældre kørte op til 10 år men det er meget sjældent. Men JDXA kan da sagtens stoppe næste år eller om en md, men så kommer der nok en ny synth enten en ala JDXA men forbedret hvor folk har set minus punkter eller også et nyt mellem klasse synth produkt der dog afviger rigtig meget fra Xa'en. Men Roland har jo svært ved at ramme noget som helst der stor sælger og har haft det siden 1080/og 2080'ern.

Der er selvfølgelig den lille mini moog klon, de ikke kan følge med efterspørgelsen af produktionsmæssig, men den er jo lavet af Studio Elecronics, en reboot af Studio Elecronics SE-1 i et billigere kabinet og med en masseproduktions process der har reduceret prisen voldsomt. Men Roland selv kan jo ikke designe mellem og high end produkter der hitter, kun små 'boutique' ting der ikke koster mere end noget brugt udstyr og derfor sælger nogenlunde blandet andet fordi at dem med færre penge også gerne vil købe nye ting.

Hvorfor er der kun 4 analoge stemmer i en JDXA? Det giver ingen mening. Havde den haft 8 var det en jeg kunne finde på at købe. Det koster jo ikke noget idag, når først det er designet, at spøtte et lille smd komponent print ud af en maskine. Jeg håber lidt på en JDXB med 8 analoge og mere digitalt oven i, dvs alt er forbedret i forholdt til XA'en (og prisen er 3-4000 dyrere)

Beklager hvis der er nogle typo's i teksen men mine øjne er ikke hvad de har været og den her IBM laptop er indstillet så teksten er mikroskobisk - Nej så hellere over på Atari ST'en men den har jo ikke net browser... :-(
Senest rettet af Henrik101 fre 2. feb 2018 21:28, rettet i alt 5 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Henrik101 skrev:
SustainerPlayer skrev:Var ideen ikke, at det skulle være godt til scenebrug?
Er det JDXA ELLER SYS8 du mener?
Undskyld. System-8. Den skulle være let at operere i mørke. :)

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

SustainerPlayer skrev:
Henrik101 skrev:
SustainerPlayer skrev:Var ideen ikke, at det skulle være godt til scenebrug?
Er det JDXA ELLER SYS8 du mener?
Undskyld. System-8. Den skulle være let at operere i mørke. :)

Men der er da ikke så meget flimmer lys i en sys8 som en JDXA? eller har jeg set forkert i dagslyset?
Senest rettet af Henrik101 fre 2. feb 2018 21:24, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Henrik101 skrev: Men der er da ikke så meget flimmer lys i en sys8 som en JDXA? eller har jeg set forkert i dagslyset?
Flimmerlys?

Jeg kan ikke huske om jeg har læst det, eller set det i en video. Men jeg mener det blev forklaret, at årsagen til designet hovedsageligt var for at forbedre anvendelsen på scener ... i mørke osv.

Om det gør sig gældende med JDXA er jo som sådan urelateret.

Anyways. Det er jo summen af det hele og smag, behag og anvendelse for den enkelte.

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

nej nej men JDXA har jo 'LYSSHOW' med løbelys i hele kabinettet ud over lys fra alle sider, det er SYSTEM-8 da vist foruden

Default avatar
Henrik101
Forum Donator
Indlæg: 63

Indlæg af Henrik101 »

Razmo skrev:
fugmann skrev:
Henrik101 skrev:Jeg tror system 8 er lavet for at se om den eller JD-Xa sælger bedst. En test. For Roland har åbenbart sat sig for for mange år siden at analog ALDRIG ville komme igen. Men det der med at give 8 eller 16 stemmer i en VA idag er jo en joke. Ellers var den System 8 købt af mig nu.
Roland har besluttet at droppe JDXa - den har ikke solgt ordentligt.
Synes faktisk, at den lyder hæderligt, men er forundret over designet med rød skrift på sort baggrund.
Meget af Roland's nuværende design undrer mig... blanke overflader, og ekstreme neon agtige farver i belysning der mest minder om 80'er mode... det er rent ud sagt gyseligt grimt, og den blanke overflade kan få selv fingeraftryk til at lyse frem :D ... nuvel... det er lyden det handler om, men desværre har udseendet mere at sige end de fleste sikkert vil være ved... det kan ikke få mig til at disse en ellers god synth, men ser den godt ud, kan den godt ubevidst hæve GAS følelsen en smule... selv for mig :D
Personalet i Roland er jo blevet udskiftet løbende (nok derfor har de mistet al deres analoge knowhow men de regnede det nok for passé) og der er nok en ung designer der har lavet kabinettet til JDXA efter japansk teenage smag. Jeg er sikker på der er nogle Roland seniorer der har sagt at det er vist ikke en god ide med det kabinet, men de lavede den sådan i håb om et hit. I virkelighen vil de fleste ha det design der var i 80'erne, dog kommer så solide kabinetter aldrig igen men stafferinger, layout og farve / tekst valg kan man jo lave igen. Desværre har de haft den ide at bare de brugte navnet fra klassikerne på nye produkter der intet har med de gamle at gøre, så måske kunne de hente point (ala Jupiter 80, og Jupiter 50, og div. nye Juno modeller). Det er lidt sørgeligt med Roland idag. Det er ærgeligt. De er da kommet bare lidt med nu men det et ikke gennemført de de kommer med.
Men kigger man bredt på Roland over 50 år har de jo ikke haft gyldne år hele deres leve tid. Sen 70'erne og 80'erne var gode år men så begyndte det at gå galt (IMO).

Nyt svar