Indspilningssoftware til konvertering af lyd til noder

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Petrovski
Medlem
Indlæg: 2

Indspilningssoftware til konvertering af lyd til noder

Indlæg af Petrovski »

Hej,

Er klassisk kalver uddannet og elsker at komponere. Findes der optagelsessoftware der kan konvertere klaver lyden til noder? alternativt har jeg en RolandRD 300 keyboard hvor jeg burde kunne gør det? Hvad udstyr skal jeg brug til dette formål.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du kan sætte dit RolandRD 300 til en computer med et USB kabel og bruge så at sige ethvert DAW (musikprogram) til formålet.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så kan DAW’en oversætte alt du spiller til noder.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er det alle Daw's der har nodebillede?

Logic X kan √
Cubase kan √
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

bryla skrev:Så kan DAW’en oversætte alt du spiller til noder.
Men med allerede optaget ... er man så ikke nødt til noget melodyne-polyfonisk?

--sd

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det virker kun, hvis det er meget simpelt lyd. Jeg har endnu ikke prøvet noget software, der kan afkode noder, hvis der fx er slagtøj med.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er ikke allerede optaget der efterlyses?

Jeg vil foreslå at afprøve Logic X hos nogen, Cubase og andre der måtte have nodebillede. Der er også deciderede nodeskrivningsprogrammer hvor det er nemmere at redigere i. Jeg tror du vil blive træt af, at det ikke står helt korrekt men dog læsbart, hvis det er noget der skal præsenteres. Der er Sibelius eller Finale mere ideelt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Dorico kan varmt anbefales som rent nodeskrivningsprogram
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er du gået fuldt på DORICO - har overvejet det, da jeg er lidt træt af Sibelius og licenser.?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ikke endnu. Der er for mange kunder, der bruger Sibelius, men bruger Dorico, når jeg arbejde hermetisk :)
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad mener du med med hermetisk i denne sammenhæng:)?
Ja - det er ikke sådan at komme ind på markedet, hvor der er to store spillere i forvejen. Jeg kender det jo godt fra mig selv - skifter heller ikke bare DAW selv om der loves guld og grønne skove.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hermetisk: hvis der ikke er andre end mig, der skal arbejde på produktionen og jeg blot afleverer PDF.

Skal også lære det rigtigt først. Er super hurtig i Sibelius, så mit tempo i Dorico frustrerer mig stadig.

Jeg tror du vil synes godt om Dorico, da den tænker som en musiker mere end som et program. Jeg er fx glad for at den tolker overbundne noder som én tone og at den kan gruppere dynamik på tværs af et partitur. Ændrer du én dynamik, afspejles det alle andre steder i dynamik-gruppen.
skriver noder

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

bryla skrev:Jeg tror du vil synes godt om Dorico, da den tænker som en musiker mere end som et program. Jeg er fx glad for at den tolker overbundne noder som én tone og at den kan gruppere dynamik på tværs af et partitur. Ændrer du én dynamik, afspejles det alle andre steder i dynamik-gruppen.
Også thumbs op til Dorico herfra. Jeg er novice både i Sibelius og Dorico; mit kendskab begrænser sig til hvad jeg har nået at lære inden for de respektive demo-perioder, og med det i mente synes jeg Dorico virker som et langt mere "clean" og gennemtænkt program. Om Logic er en mulighed for OP afhænger jo af om han er på Mac eller PC, men i forhold til Cubase er node-delen ikke just en behagelig oplevelse; mere en "det kan lade sig gøre, hvis det endelig skal være" slags fisk ..

Så - hvis det værktøj der efterspørges mest af alt skal bruges til at producere noder ud fra et stykke (klaver) musik der allerede er komponeret, så er det måske Dorico (eller Sibelius) der løser den opgave bedst - men .. hvis det derimod handler om at stykke værktøj som faciliterer dét at komponere, så bør valget (efter min mening) nok falde på enten logic eller cubase, alt afhængig af hvilken platform man arbejder på.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den citerede del var ment til gs-dk mere end til OP.
skriver noder

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Søren Dyhr skrev:Men med allerede optaget ... er man så ikke nødt til noget melodyne-polyfonisk?
Jeg tror og gætter på at OP efterlyser en måde hvorpå han kan få det han spiller på sit Roland keyboard omdannet til noder eller en "optagelse". Jeg har en fornemmelse af at han ikke ved hvad MIDI er :wink:

Default avatar
Petrovski
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Petrovski »

Super, tak for info allesammen
Har både et klassisk Steinway (uddannet old school) og for nylig tilkøbt Roland RD-300. Min henvendelse gik på stykke værktøj/software som faciliterer komposition i real time som kreativiteten sker hvor mine melodiske fraser på klaveret omdannes til noder i det her program.
- Var der et værktøj der kunne gøre direkte fra klaveret
- Eller er det kun via som en bruger nævnt et usb kabel og Daws eller Dorico som nu også bliver nævnt

Nyt svar