Mastering ift. LUFS

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Mastering ift. LUFS

Indlæg af MichaelJørgensen »

Glædelig jul til alle!

Jeg er ved at masterere til Soundcloud, og jeg overvejer, om det vil give mening at masterere alle mine ting til -14 LUFS. Jeg er med på at Soundlcloud ikke har en normaliseringsgrænse på -14 LUFS som Spotify og mange af de andre streamingtjenester. Giver det mening at holde mig på -14 LUFS, selvom jeg sagtens kan komme over -10 LUFS uden at gå på kompromis med lydkvaliteten. På forhånd tak :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. Soundcloud, så er det mine erfaringer, at du skal holde dig under -1dBFS i peak niveau på den wav fil du uploader dertil. Så det synes jeg du skal have med i overvejelserne.
Omkring loudness, som du selv er inde på, så har Soundcloud ikke normalisering, så højere er bare højere hos dem. Hvis du gerne vil ramme -14 jamen så gør det, men jeg vil tro at du ligger i den lave ende.
Soundclouds stream gør ikke noget godt for lyden, så omvendt vil ultra smadret lyd ikke være godt heller.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvis du ikke bruger det ekstra headroom til noget, hvorfor vil du så gøre det lavere? Hvad leder du efter at hente ved det?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Tak for svarene drenge. Kan godt høre det rent lydniveaumæssigt er en rodebutik på Soundcloud, så spørgsmålet, om jeg ikke skal mastere mit eget på et ens niveau - nok ikke -14 LUFS, men et niveau, der ikke ligger meget lavere end alt andet.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Det giver mening at du mastererer dine numre ved nogenlunde ens loudness - ligesom du ville gøre det på en cd (forestiller jeg mig). Min erfaring er generelt at jo mere komprimeret mixet er og jo mere du gainer i limiteren, jo mere crappy lyder det når det konverteres til 128kbps. Andre kan sikkert give dig en teknisk udførlig forklaring på dette, men jeg tror essensen er, at når du komprimerer, hæver du de ellers stille områder, hvormed konverteringen får sværere ved at gætte hvad den skal beholde og hvad den skal smide væk. Af samme årsag kan det give mening at lowcutte sit mix halvhøjt og highcutte ved 16-17khz hvis du ved at det skal ende på soundcloud. Logic/ Apple har et plugin der simulerer 128kbps med clip indikator, som man kan sætte på mixbussen og tjekke. Ved ikke om det samme findes til andre daws..? Det kan godt lade sig gøre at undgå clipping med mindre end 1dbfs headroom.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

"" Logic/ Apple har et plugin der simulerer 128kbps med clip indikator, som man kan sætte på mixbussen og tjekke. ""


Hvad hedder det plugin ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sonnox laver en, jeg mener jeg har set en anden også.
https://www.sonnox.com/plugin/fraunhofer-pro-codec

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

raoul skrev:"" Logic/ Apple har et plugin der simulerer 128kbps med clip indikator, som man kan sætte på mixbussen og tjekke. ""


Hvad hedder det plugin ?
AU>Apple>RoundTripAAC

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Tak !

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan rigtig godt lide Ian Shepherds tilgang til mastering til online platforme. Det at alt evt bliver normaliseret til -14 LUFS betyder ikke, at det skal være dit mastering target. Det betyder blot, at du ikke vinder loudness ved at gå højere. Man skal prøve at finde det niveau, der lyder bedst, og som er konsistent for hele 'pladen'. Det giver ikke mening at mastere alle numre til samme loudness. En ballade med sang og akustisk guitar skal ikke have samme loudness som et tætpakket metal mix. Tilsyneladende forventer vores ører, at sangen skal være nogenlunde lige høj på tværs af sange.

Jeg holder mig under -1 dBTP, og så får de kraftigste sektioner lov at køre op omkring -10 eller måske -9 LUFS. Det stiller heller ikke urimelige krav til mine evner i forhold til at bruge en limiter. (Det er også efter Ians anbefalinger)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Findes der mon noget lignende til Ableton? Har ikke kunne finde noget

Er det måske ligeså klogt at finde alternativer til Soundcloud? Jeg tænker, jeg skal på Spotify i det nye år, og så har jeg jo de gyldne -14 LUFS at rette mig efter, men kender I til andre gode sider, hvor man kan oploade sin musik gratis?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MichaelJørgensen skrev:Findes der mon noget lignende til Ableton? Har ikke kunne finde noget
Christoffer I. N. skrev:Sonnox laver en, jeg mener jeg har set en anden også.
https://www.sonnox.com/plugin/fraunhofer-pro-codec

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

MichaelJørgensen skrev:... og så har jeg jo de gyldne -14 LUFS at rette mig efter, ...
Der er altså intet særligt gyldent ved -14 LUFS ligegyldigt, hvor du uploader. Jeg plejede selv at tænke sådan. Jeg justerede min master limiter, så jeg ramte -1 dBTP og -14 LUFS integrated loudness - Men det er jo ikke mastering. Det gik op for mig, at jeg 'masterede' uden egentlig at lytte til musikken, fordi jeg fokuserede alt for meget på at ramme lige præcis det tal. Men tallet er ikke vigtigt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:
MichaelJørgensen skrev:Findes der mon noget lignende til Ableton? Har ikke kunne finde noget
Christoffer I. N. skrev:Sonnox laver en, jeg mener jeg har set en anden også.
https://www.sonnox.com/plugin/fraunhofer-pro-codec
Der er også "Codec preview" i iZotope Ozone 8 Advanced. Koster 399$ for tiden.

Videoer af de to:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah ja, opdagede også lige Sonnox Codec Toolbox. Det er umiddelbart den billigste løsning af de 4 nævnte, udover Apples egen.
https://www.sonnox.com/plugin/codec-toolbox
https://www.jrrshop.com/sonnox-codec-toolbox

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Smittefar skrev:
MichaelJørgensen skrev:... og så har jeg jo de gyldne -14 LUFS at rette mig efter, ...
Der er altså intet særligt gyldent ved -14 LUFS ligegyldigt, hvor du uploader. Jeg plejede selv at tænke sådan. Jeg justerede min master limiter, så jeg ramte -1 dBTP og -14 LUFS integrated loudness - Men det er jo ikke mastering. Det gik op for mig, at jeg 'masterede' uden egentlig at lytte til musikken, fordi jeg fokuserede alt for meget på at ramme lige præcis det tal. Men tallet er ikke vigtigt.
Jeg tænker, at så er jeg sikker på at eks. Spotify ikke normaliserer mit track. Hvis jeg oploader noget på -7 LUFS, må det gøre en væsentlig forskel, når det Spotify har "skruet det ned" til -14 LUFS.


Det er nogle ret dyre plugins i har fundet der. Findes der ikke nogle gratis/eller billige plugins, der kan det sammen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MichaelJørgensen skrev:Det er nogle ret dyre plugins i har fundet der. Findes der ikke nogle gratis/eller billige plugins, der kan det sammen?
Christoffer I. N. skrev:Ah ja, opdagede også lige Sonnox Codec Toolbox. Det er umiddelbart den billigste løsning af de 4 nævnte, udover Apples egen.
https://www.sonnox.com/plugin/codec-toolbox
https://www.jrrshop.com/sonnox-codec-toolbox

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

MichaelJørgensen skrev:
Smittefar skrev:
MichaelJørgensen skrev:... og så har jeg jo de gyldne -14 LUFS at rette mig efter, ...
Der er altså intet særligt gyldent ved -14 LUFS ligegyldigt, hvor du uploader. Jeg plejede selv at tænke sådan. Jeg justerede min master limiter, så jeg ramte -1 dBTP og -14 LUFS integrated loudness - Men det er jo ikke mastering. Det gik op for mig, at jeg 'masterede' uden egentlig at lytte til musikken, fordi jeg fokuserede alt for meget på at ramme lige præcis det tal. Men tallet er ikke vigtigt.
Jeg tænker, at så er jeg sikker på at eks. Spotify ikke normaliserer mit track. Hvis jeg oploader noget på -7 LUFS, må det gøre en væsentlig forskel, når det Spotify har "skruet det ned" til -14 LUFS.
Spotify ændrer overhovedet ikke på lyden. De skruer bare ned, hvis du uploader i -7 LUFS. Det er fuldstændig det samme som, hvis du skruede 7dB ned for master faderen i din DAW. Der er ingen grund til at være bekymret over normaliseringen.

Angående at finde et plugin, der kan simulere alle de forskellige online platforme, så er det altså også lidt overflødigt. Hvis du holder dine peaks under -1 dBTP, så burde du undgå grimme overraskelser uanset hvilket codec, der lægges nedover.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Angående at finde et plugin, der kan simulere alle de forskellige online platforme, så er det altså også lidt overflødigt. Hvis du holder dine peaks under -1 dBTP, så burde du undgå grimme overraskelser uanset hvilket codec, der lægges nedover.
OG uploader i wav/aif. Flac af wav burde også være fint, jeg har ikke selv erfaringer med det.
Undlad at uploade et komprimeret format til Soundcloud.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

True - Det er en vigtig pointe - Upload altid ukomprimeret (evt. tabsfrit komprimeret) til streaming sites, så man undgår transcoding / dobbeltkomprimering
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:
Spotify ændrer overhovedet ikke på lyden.
Med mindre det er for lavt.

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Okay tak for de mange svar. Kan godt se, jeg ikke har skills nok til at komme op på -7 LUFS som meget af det der ligger på Soundcloud, men hvis jeg ligger generelt mellem -9 og -11 LUFS er det vel ikke helt tosset. Og jeg ligger aldrig under -14 LUFS, så Spotify kommer kun til at skrue ned.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det lyder som en helt fin strategi.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Når jeg smider -1dB loft på Limiteren får jeg -0,9dBTP samt -9,6 LUFS :)

Nyt svar