Hvad lyder bedst? Test med harmonisk forvrængning.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mads Hye
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Aarhus

Hvad lyder bedst? Test med harmonisk forvrængning.

Indlæg af Mads Hye »

Hej lydmaskinister!

I forbindelse med min bacheloropgave på Sonic College, er jeg ved at undersøge harmonisk forvrængning, og har derfor lavet en lille hyggelig weekendtest. Jeg vil blive meget glad hvis i vil tage jer tid til at tage testen og give nogle stjerner til de udgaver i bedst kan lide.
Det er hamrendes subjektivt, og der er altså ikke noget rigtigt eller forkert.
Identifikation af de forskellige udgaver kommer i næste uge til dem som er interesseret :)

LINK TIL TEST HER: https://da.surveymonkey.com/r/TB2NF83

Mange tak - og rigtig dejlig weekend herfra!

dBh. Mads Hye
Hye Studio // Aarhus

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Gjort.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du bør gøre linket til lydfilerne meget mere tydelig, fx poste linket i brødteksten?

Husker du at tage højde for, at harmonisk forvrængning ofte er relativ størrelse i et mix, hvor testen her er ret absolut fordi man lytter på instrumenter i solo?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg må blankt tilstå at jeg ikke rigtigt kunne høre nævneværdig forskel på nogen af dem der hed "groove".

Hvad "synth" angik, der ku' jeg bedst lide den udgave som havde lidt mere knas og fedme (sansynligvis mere forvængning), da jeg synes det hele var lidt for rent og pænt. Men nogen vil måske netop foretrække det rent, og derfor stemme i den modsatte retning.

Men sjov test.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Ingen gider d/l filer - der skal være links/knapper direkte udfra hver eksempel

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis man downloader dem, kan man meget hurtigere springe frem og tilbage mellem de forskellige filer, hvilket kan blive nødvendigt for at kunne høre de meget små forskelle, der er tale om her.

Så det giver rigtigt god mening at downloade filerne.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

og så ligger de i download folderen indtil man skal rydde op i den og man skal finde ud af hvad det er osv.

Man´s not happy

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så længe de er logisk navngivet så foretrækker jeg klart downloads. Tænker testen er lavet til folk der har en DAW.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Fair nok . jeg gider bare ikke bruge mere tid på sådant end hvad filerne varer i real time.
Tryk - lyt - videre. Ingen bagage i download folderen. sorry

EDIT: jeg har lige brugt en1 time med at rydde op i D/L folderen så derfor mit sure input :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil bruge en hel time i morgen bare for at gøre op for dit sure input, haha. God jul :santa: :-D

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Haha ok sorry

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Done. Jeg har noteret mine valg i et tekst-dokument, bliver interressant at se hvad der er hvad. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har et lille trick iøvrigt: Man kan få windows til at rydde op i ens download folder hver dag ved at slette alle filer ældre end f.eks. 10 dage. Jeg mener, en "download folder" er vel alligevel ikke dér man gemmer ting permanent? Jeg har kørt med det her i årevis, og det er virkeligt fedt at den selv rydder op. Man skal bare huske at smide vigtige filer et andet sted hen.

Man skal ind i "Task Scheduler" --> "Create Basic Task" --> giv den et navn "f.eks. Oprydning" --> sæt den til "Daily", f.eks. kl: 13:00 og så "Start a program", og når man når til "Start a Program" siden:

Program: forfiles
Arguments: -p "C:\Download" -s -m *.* /D -10 /C "cmd /c del /Q @path"
Start in: C:\Download

Byt "C:\Download" ud med hvor din download folder er.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Jeg er på mac men der er sikkert en lignende funktion.
Beklager mine sure opstød i denne tråd men det lå mig lige på sinde.Men dårligt skrevet...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er jo snart jul, blodtrykket stiger... ;-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mads Hye skrev:Identifikation af de forskellige udgaver kommer i næste uge til dem som er interesseret :)
Go go. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ville gerne have taget testen, men filerne er væk.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det var da et spændende indlæg.
Man kan da håbe han vender tilbage med en eller anden form for resultat...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mads Hye
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Aarhus

Indlæg af Mads Hye »

Beklager forsinkelsen. Glæden ved dimittering og en efterfulgt udenlandsferie har skubbet forsøget lidt i baggrunden, men nu er der resultater til de hungrende :)

Holger nævnte helt rigtigt at harmonisk forvrængning ofte er relativ i et mix. I mine forsøg er udgaverne også blevet forskelligt behandlet for at se, om det ville give forskellige udfald.

72 forsøgspersoner har været igennem forsøget.

Klavertesten er farvet således:
A - Ingen tilført forvrængning
B - Forvrænget med lige overtoner (triode-rør) (Soundtoys' Decapitator "T" emulering af Thermionic Culture Vulture's triodeindstilling)
C - Forvrænget med ulige overtoner (pentode-rør) (Soundtoys' Decapitator "P" emulering af Thermionic Culture Vulture's pentodeindstilling)

Klaveret er blevet "farvet" som stereospor.

Groovetesten er farvet således:
A - Ingen tilført forvrængning
B - Forvrænget med lige overtoner (triode-rør) (Soundtoys' Decapitator "T" emulering af Thermionic Culture Vulture's triodeindstilling)
C - Forvrænget med ulige overtoner (pentode-rør) (Soundtoys' Decapitator "P" emulering af Thermionic Culture Vulture's pentodeindstilling)

Til forskel for klavertesten, er hvert instrument her blevet individuelt "farvet". Hvert instrument har fået tilført sin egen forvrængning, og forvrængningen reagerer på det enkelte instrument og ikke på master bussen.

Synthtesten er farvet således:
A - Ingen tilført forvrængning
B - Forvrænget med lige overtoner (triode-rør) (Soundtoys' Decapitator "T" emulering af Thermionic Culture Vulture's triodeindstilling)
C - Forvrænget med ulige overtoner (pentode-rør) (Soundtoys' Decapitator "P" emulering af Thermionic Culture Vulture's pentodeindstilling)

Her er masterbussen forvrænget. Ved dette forsøg ville jeg undersøge hvordan vi reagerer på overtoner ved syntetisk materiale.

En hurtig opsummering af forsøgets udfald viser at størstedelen af forsøgspersonerne samlet set, synes bedst om "B" udgaverne. Altså udgaverne med lige tilførte overtoner. "A" udgaverne opnår samlet set en andenplads. Og "C" udgaverne scorer lavest i forsøget.

Tak til jer som deltog i forsøget!
Hye Studio // Aarhus

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak og ikke overraskende resultat!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er mine valg:

Klaver:
A: **
B: ***
C: *

Groove:
A: ***
B: *
C: **

Synth:
A: **
B: ***
C: *

Nyt svar