Anbefaling af vocal-mic (omkr. 2000 kr) til studie ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Anbefaling af vocal-mic (omkr. 2000 kr) til studie ?

Indlæg af madsmac »

Jeg har kigget på forskellige brugte mics til vocal på dba, og nye hos Thomann, men mangler viden om emnet.

Er der nogen af jer derude, der kan komme med nogle gode bud, please? :)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg har hørt mange gode ting komme ud af shure sm7b. Lidt over budget men de fås under budget hvis den må være brugt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan jo komme forbi og lege lidt SM jeg mener lege med en SM7B hos mig

Default avatar
Steines
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Steines »

Jeg har prøvet en ældre Golden Age Project R1 Passiv og synes den har en forbavsende god lyd til prisen. Jeg ved ikke om den nyere har samme egenskaber.
https://m.thomann.de/dk/golden_age_proj ... ef=msg_a_0

Nu er det jo subjektivt at tale om hvad vi hver især har prøvet og synes om. Det mest fornuftige ville være, som Holger bl.a. tilbyder, at prøve nogle forskellige mikrofoner og se hvad der virker for lige netop dig.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Holger skrev:Du kan jo komme forbi og lege lidt SM jeg mener lege med en SM7B hos mig
Åh altså Holger! Du ved da osse lige hvordan du skal lokke! :wink:

Det er simpelthen for godt et tilbud at sige nej til! :-D

Skriver på Messenger for nærmere detaljer om hvornår jeg skal komme forbi med smækbukserne på! :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AAB2905E-5662-4C10-A0E8-FBDF0FF7A18F.jpeg
AAB2905E-5662-4C10-A0E8-FBDF0FF7A18F.jpeg (1006.6 KiB) Vist 1022 gange
Hast du Sauerkrat in deine Lederhosen?!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har både været glad for den lille Aston Mic og Shure SM7B. Hvis du vil, kender jeg muligvis en der vil sælge sin SM7B
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er faktisk lige netop kommet hjem fra en lille mic test session med et par venner. De ville optage noget vokal. Ham sangeren havde en ret dyb stemme, og de ville have sådan en nær-mic'et intim "tæt på" fornemmelse på hans vokal, og vi prøvede derfor følgende:

SE Electronic 4400a (kondensator, lød lidt fjern og ujævn men ellers ret okay. Generelt behagelig EQ.)
Telefunken, fik ikke set modelnummer (dynamisk, okay, men manglede detaljer i ret udpræget grad.)
SE Electronics Titan (kondensator, ret godt resultat men ikke helt "intimt" nok, krævede boost i diskanten.)
Elektrovoice 635A (dynamisk, måske lidt hård, men ret lækker sprød mellemtone, men passede ikke i stil til nummeret.)
Sennheiser MD21 (dynamisk 60er mic, måtte droppes pga. brum og støj da der var problemer med elinstallationerne i lokalet.)
Oktava MK-012 (kondensator, lidt svær at styre til vokal, utroligt detaljeret ,så den løb af med sejren.)

Men pas på: Det her er bedømt ud fra en dyb mandestemme, og han sang svagt og blev optaget tæt på for at få den her triphop-sound. Hvis det f.eks. var punk-rock vi havde prøvet at lave, så ville vi nok have valgt Elektrovoice'n. Og havde det været en anden sanger, kunne det sagtens have været nogen helt andre mikrofoner der havde gjort tricket.

PS: Jeg har aldrig selv prøvet Shure SM7B, som de andre nævner herinde, men jeg synes generelt jeg hører gode ting om den rundt omkring.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Mange tak for spændende svar og forslag! :)

Flot og inspirerende billede! Glæder mig til SM, det, øh den, har jeg aldrig prøvet før! Tak Holger! :wink:

Og til Bryla : Muligheden for evt at købe en brugt, lyder særdeles spændende! 8-)

Julestemningen breder sig! :santa:

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg hører meget godt om Aston mikrofoner. Spirit modellen koster omkring 2.000 kr :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er Aston Spirit, jeg har, ja.
skriver noder

Medlemsavatar
Jonas K
Medlem
Indlæg: 57
Sted: Denmark

Indlæg af Jonas K »

Joachip skrev: SE Electronic 4400a
+1.

Synes den har en "rolig", afbalanceret lyd, som gør at den har fungeret godt på de få stemmer som jeg optaget med den.
Den har også et væld af indstillinger, så den er samtidig meget fleksibel.
Prøvede engang at sælge min til 1.500,- uden en eneste henvendelse. Så tænker, at du nok kan score dig en se4400a i mint condition for endnu mindre...

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jonas K skrev:
Joachip skrev: SE Electronic 4400a
+1.

Synes den har en "rolig", afbalanceret lyd, som gør at den har fungeret godt på de få stemmer som jeg optaget med den.
Den har også et væld af indstillinger, så den er samtidig meget fleksibel.
Prøvede engang at sælge min til 1.500,- uden en eneste henvendelse. Så tænker, at du nok kan score dig en se4400a i mint condition for endnu mindre...
Det var hvad min titan røg ned på, før der var interesse.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg fik vist mumlet lidt i den forklaring, for det skal lige tilføjes at Titan gav et meget bedre resultat end 4400a. Den var langt mere korrekt i lyden. Jeg har så revision II som kræver et boost i diskanten.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lavet god lyd på Titan, men synes den kræver en matchende preamp. Har hørt den lyde ret dårligt med UA610

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Indlæg: 220
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Hvis den primært skal bruges på en specifik stemme, så er det en rigtig god ide at teste forskellige muligheder. Der findes i dag rigtig mange gode mikrofoner i det prisleje. Jeg ville ikke købe en ældre mikrofon i det prisleje, der er virkelig sket meget bare inden for de sidste år.

SM7b kan være et bud, men det er noget helt andet end end en klassisk kondensatorlyd, så jeg ville ikke starte med den, hvis det var min eneste vokalmic, med mindre det var til et specifikt formål. Fx optage i et rum med meget dårlig akustik eller med flere instrumenter i rummet.

Ud over dem, der allerede er nævnt, så ville jeg tjekke følgende ud:
- Den nye SE 2200. Synes de har løftet kvaliteten på deres ting på det seneste, så den er nok værd at tjekke ud.
- Lewitt 440 pure, synes jeg også lyder godt.
- Den nye warm audio WA-47jr har jeg ikke hørt, men den har samme kapsel som deres store wa-47, så det kunne godt være værd at tjekke ud.

/Martin.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev:Jeg har lavet god lyd på Titan, men synes den kræver en matchende preamp. Har hørt den lyde ret dårligt med UA610
Sjovt, det har jeg også lagt mærke til. Jeg prøvede den faktisk netop på UA 2-610 (det er stereo udgaven) og uanset hvilken impedans jeg valgte, så lød det fladt og sært. Jeg har også et Tascam USB lydkort hvor den lyder virkeligt slapt. RME Fireface 400 er heller ikke et godt match.
Men på TLA 5051, Aphex 207D og SPL GoldMike II lyder den helt fantastisk, så den er åbenbart kræsen. Og så er det revision 2 jeg har, så den skal nogen gange have lidt ekstra top (i modsætning til revision 1).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt, men godt at få bekræftet. Jeg har optaget med Titan (tidlig serienr, dengang den koster 12-15k) med Great River premamp + DIY 1176.

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Jeg er begyndt at overveje om jeg måske hellere skal bruge pengene på en (budget)-preamp.

Har disse mics : AKG Perception 200, T-Bone SC 400, Superlux CM-H8B, AT 2020. Ikke super, nogen af dem, men "hæderlige" :wink:

Til en SM7B, ville jeg efter hvad jeg har læst, skulle bruge en preamp alligevel, da jeg ikke ville kunne nøjes med preampen i min Presonus Firepod. (?)

Har kigget på Dbx 286 og en Fredenstein VÁS, foruden nogle billigere Focusrite strips på Dba.

Vil det være bedre at gå efter en preamp først, og så prøve at hente noget mere ud af de mics jeg har.?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lyden i en SM7B er bare ret anderledes end de andre mics. At købe en ny separat budget preamp til dine eksisterende mikrofoner vil ikke gøre nær så stor forskel.

Men du har ret i, at en SM7B helst gerne vil have en god og støjfri preamp med i hvert fald 55-70 dB gain, men du kan jo lige prøve det af først.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

madsmac skrev:Vil det være bedre at gå efter en preamp først, og så prøve at hente noget mere ud af de mics jeg har.?
Jeg synes ikke jeg kan se hvilke mic's du allerede har? Prøv at nævne hvilke evt.? Det kan være nogen herinde kender dem...
Nåja, og evt. også hvilke preamps du har lige nu (eller hvilket lydkort, hvis det er dér din mikrofonindgang er).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Joachip skrev:
madsmac skrev:Vil det være bedre at gå efter en preamp først, og så prøve at hente noget mere ud af de mics jeg har.?
Jeg synes ikke jeg kan se hvilke mic's du allerede har? Prøv at nævne hvilke evt.? Det kan være nogen herinde kender dem...
Nåja, og evt. også hvilke preamps du har lige nu (eller hvilket lydkort, hvis det er dér din mikrofonindgang er).
Øh, har du læst mit sidste indlæg? :wink:

"Jeg er begyndt at overveje om jeg måske hellere skal bruge pengene på en (budget)-preamp.

Har disse mics : AKG Perception 200, T-Bone SC 400, Superlux CM-H8B, AT 2020. Ikke super, nogen af dem, men "hæderlige" :wink:

Til en SM7B, ville jeg efter hvad jeg har læst, skulle bruge en preamp alligevel, da jeg ikke ville kunne nøjes med preampen i min Presonus Firepod. (?)

Har kigget på Dbx 286 og en Fredenstein VÁS, foruden nogle billigere Focusrite strips på Dba."

Vil det være bedre at gå efter en preamp først, og så prøve at hente noget mere ud af de mics jeg har.?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er åbenbart blind som en mulvarp! :doh:

Jeg har et ret godt indtryk af de mic inputs der er i Presonus, så jeg tror næsten at jeg ville prøve med en mic først, eventuelt den der SM7B. Jeg har aldrig prøvet den selv, men jeg har hørt et par youtube videoer hvor den virkede overbevisende.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ville man ikke kun vælge SM7b til mandlig vokal? Den er vel ikke helt så allround som en stormembran kondensatormikrofon?

Du har allerede et par mikrofoner i den hæderlige men billige ende. Hvis det skal være en reel opgradering skal du finde noget brugt, eller vente til du har lidt flere penge.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

donnievandango skrev:Jeg hører meget godt om Aston mikrofoner. Spirit modellen koster omkring 2.000 kr :-D
Aaahhh, men tæt på ;-) Det er nu deres model “Origin” der koster ca. 2 kg. “Spirit” ligger på 3 kg. Har den selv og er MEGET tilfreds for pengene.

I øvrigt har jeg også en SM7B. Ift. ekstra gain har jeg bare købt en såkaldt “Cloudlifter”, der via phantompower booster dit mikrofonsignal betragteligt. Det fungerer upåklageligt og lydforringelsen er sgu’t til at spore, i mine ører i hvert fald. Den dims koster vidst ca. 1300kr, det er alt andet lige billigere end en preamp, som formentligt også vil farve lyden lidt...
A dream is A dream is A dream….

Nyt svar