Tilslutning af mic preamp til lydkort - spørgsmål?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Blixt
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Studie Smørum

Tilslutning af mic preamp til lydkort - spørgsmål?

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 15:21

Hej, jeg har netop købt en mic preamp, som jeg skal tilslutte til mit lydkort.

Lydkort: Focusrite Scarlett 6i6

Min plan er at tilslutte preampen til lydkortet, med et stereo jack, fra preamp output til input 3 bag på mit lydkort.

Mit spørgsmål går på, om jeg hellere skal tilslutte preamp til lydkortet via en af mic indgangene foran på mit lydkort?

Jeg er i tvivl om de preamps der findes indbygget i lydkortet, bruges hvis jeg tilslutter foran, og om jeg går udenom de indbyggede preamps ved at tilslutte i input bagpå lydkortet. Jeg ved ikke om det er vigtigt, om det er relevant.. ?

Måske dumme spørgsmål, men jeg er sgu lidt i tvivl.

Er der nogen der ved noget om det ?:-) Gode råd modtages :-)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tilslutning af mic preamp til lydkort - spørgsmål?

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 16:12

Dem på fronten har preamps der kan skrues op til mikrofonniveau, hvor dem bagpå går kun til line-niveau, men der er stadig preamps før AD converteren. Men jeg ville absolut tage en line indgang bagpå hvis jeg stod i din situation.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Blixt
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Studie Smørum

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 16:34

Tak for svaret - kan du uddybe dette - "men der er stadig preamps før AD converteren"
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 23:27

En line-in har også en signalforstærker/preamp men på line niveau arbejder den ikke så meget at den bør høres.
AD converter står for Analog til Digital, dvs den del af lydkortet der laver det om til digital.

Hvis du er i tvivl om disse ting skal du nok spørge dig selv hvorfor du har købt en ekstern preamp.
Hvis signalet skal være så "rent" som muligt, gælder det jo om at have så få ting i kæden, og måske bare bruge de indbyggede preamps.
Men... Hvis din mikrofon går bedst sammen med en bestemt type preamp er det fair nok, og også hvis du finder de indbyggede lidt kedelige og ønsker at "farve" signalet lidt. Men så snart du går til en indgang på et lydkort vil det stadig gå igennem dens indbyggede forstærker-trin.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 22. okt 2017, 10:42

Jeg bruger samme lydkort. Jeg bruger også line indgangen bagpå, xlr til jack fra min pre amp, så jeg kun får den "rigtige" lyd
Podcast på vej: Lev af din musik

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"