Video projektor til scenebrug?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Video projektor til scenebrug?

Indlæg af Telstar »

Overvejer at finde en video projektor til nogle koncerter jeg skal spille. Der skal projiceres video/farve effekter op på scenen.
Regner med at scenen bliver forholdsmæssig lille, da vi er totalt ukendte. Om den kan mørklægges helt, er nok ikke sikkert.

Har udkig på en analog videosynth dims, som skal tilsluttes. Den kører NTSC composite ud, i 4:3 format såvidt jeg kan se.
Omkring hvor meget lysstyrke sådan en projektor skal have, er jeg rimelig blank.

Nogen der har erfaring med brug af video projektor til scene brug, så kom endelig med gode erfaringer, råd mv. :) Tak.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis scene er dyb nok vil jeg overveje at projektere bagfra på et hvidt linned.

Jeg så engang noget software der var smart til at lave grafik til musik, men kan ikke huske hvad det hed.

Hvis der skal bruges 2 stk med det samme på hver side af scenen skal i have fat i splitter og kabler, nogle projektorer har en udgang til ekstern skærm på sig, den kan i så fald benyttes.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Når vi snakker scenebrug vil alt under 5000 Ansi lumen være for lidt.

Tilslutter mig omkring bagprojektering, afstanden der skal være bagved afhænger til dels af projektorens objektiv.
Har et par gange kunnet bruge et spejl til at korte afstanden ned, men det er ikke altid resultatet der bliver super.

Prøv evt. at hive fat i Kasper Stouenborg (stouenborg.dk) , han er ret skrap til sådan noget og kan nok vejlede i dit behov.

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Ville gerne lave bagprojicering, men realistisk snakker vi små koncertsteder (som bogstavelig talt ingen plads har bag scenen), nærmest café agtige, så der bliver ikke mulighed for det. Projektoren skal bare blaste effekterne/farverne ud over scenen. Det gør ikke noget vi også får det i hovedet, tværtimod, det vil være en del af showet. ;-)

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Hald skrev:Jeg så engang noget software der var smart til at lave grafik til musik, men kan ikke huske hvad det hed..
Tænker du på denne her?:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej, men det er ellers også fedt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg fandt den lige gemt blandt en ton favoritter i min browser, men jeg huskede helt forkert. Det jeg havde gemt var hvis man har røg på scenen og var i besiddelse af nogle gamle projektorer, så kan man lave lidt effekter med dette software:

http://www.musicbeam.org/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar