Motu Midi express eller usb hub?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Motu Midi express eller usb hub?

Indlæg Skrevet: 18. okt 2017, 14:35

Jeg kigger lidt på udstyr af forskellig art - selvom jeg ikke har råd til det pt.

Jeg undrer mig over forskellen på midi og usb. Altså hvad er bedst og bliver de forskellige producenter ved med at sætte midi i deres apparater eller går de udelukkende over til usb?

Jeg kigger lidt på en Motu midi express, 8 kanalers midi som kører usb2 og drives af computerens strøm.

men så koster en midi hub med 3-4 usb2 indgange under en hund og en usb-midi converter koster heller ikke alverden.

Hvad er fordelen ved en midi converter versus usb hub og enkelte convertere til de instrumenter der ikke har usb-udgang? Altså mht latency og stabilitet.

Hvad foretrækker De? Usbekistan eller Midi-wonder-land?
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
adgangfolmer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aalborg

Re: Motu Midi express eller usb hub?

Indlæg Skrevet: 19. okt 2017, 22:55

Jeg har selv Motus løsning til alt mit eksterne grej, som er hooket op i det samme rack. På den måde er alle mine midistyrede synths og effekter hooket op med et USB-kabel (udover lyd selvfølgelig). USB oplever jeg generelt som det mest ustabile led i min kæde, så jeg forsøger at minimere antallet af USB-tilslutninger mest muligt, da jeg udover en masse eksterne synths også har tilsluttet 6 controllere, som kun kan forbindes vha. USB. USB-hubben og dennes strømforsyning kan også have noget at sige ift. stabilitet. Her er det vigtigt med en strømforsyning, der leverer nok strøm, hvis du har mange bus powered ting tilsluttet (jeg har f.eks. en masse af Novations launch-ting).
Om der er videnskabeligt belæg for ovenstående, skal jeg ikke kunne sige, men jeg har i hvert fald fået sat et setup sammen, som opfører sig rimelig stabilt, og som samtidig er hurtigt at tilslutte computeren. Om det har noget at sige ift. midi timing og clocking, ved jeg ikke, men i mit hovede giver det mening, hvis det giver bedre timing, når alt er tilsluttet det samme interface.
Stille og uroligt
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 07:28

Ud over timing, som der er skrevet en del om herinde, kan der også opstå brumsløjfe problemer hvis du kører midi direkte via USB til din dims, og bruger eksterne lydkort. Hvis du har en USB til midi converter vil jeg tro du undgår det.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 08:10

Ah cool, tak for jeres svar

Det bliver så en/t midi interface som motus og sekundært en usb-hub hvis jeg en dag står med mere end en ting uden midi-ud.

takker
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
NilsOlav
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: Vanløse

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 11:41

Jeg kører med både to USB3 hubs og to (DIN) MIDI-fordelere i mit setup. Begge hubs er hyldevarer, og jeg har ikke oplevet problemer med brumsløjfer.
We don't make mistakes - we do variations.
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 11:48

Jeg har nok en MidiExpress 128 til overs hvis du skal bruge én...
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)
Brugeravatar
Thomas M
Producer
Producer
Sted: Ruds Vedby

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 15:17

Mht USB-hub, så sørg lige for at få købt en med ekstern strømforsyning
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 16:32

Nicolai skrev:Jeg har nok en MidiExpress 128 til overs hvis du skal bruge én...

hva kåster'n, så kan jeg lige se, om jeg har råd på et tidspunkt, og måske har du den stadig til den tid.
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 6. nov 2017, 09:50

Graceville skrev:
Nicolai skrev:Jeg har nok en MidiExpress 128 til overs hvis du skal bruge én...

hva kåster'n, så kan jeg lige se, om jeg har råd på et tidspunkt, og måske har du den stadig til den tid.

Undskyld Graceville, jeg fik aldrig svaret på den her... Men det ved jeg sgu' ikke. Jeg har selv givet omring 1.000,- pr stk for dem jeg har, så mon ikke det ligger deromkring....
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"