De bedste højtalere til prisen

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Re: De bedste højtalere til prisen

Indlæg af Lause »

Hoby skrev:Smider nok mere et spørgsmål end et svar ind i debatten. Synes også tit at jeg ser Dynaudio f.eks. de ældre bm6a eller bm15a blive nævnt.

Er der nogle der har gode/dårlige erfaringer med dem?
Både BM5a og BM15a lyder vildt godt! Jeg har ikke hørt de nye LYD7/8 endnu, men har hørt flere roser omkring dem.


Sidder selv med et par JBL 4410 som mange ikke bryder sig om, men når jeg mixer på dem lyder det som regel dejligt. De ville aldrig kunne bruges i et mastering setup, der tror jeg ikke de er detaljerede nok (ikke at jeg ved noget om det).


Hvad skal du bruge højtalerne til? Mix eller master?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Holger skrev:Ja, større er altid bedre :-D
Nåh ja, udfra billeder ser dit nye rum på Fyn, godt nok meget større ud end Njalsgade. Eller var det ikke rummet du hentydede til? :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:
Holger skrev:Ja, større er altid bedre :-D
Nåh ja, udfra billeder ser dit nye rum på Fyn, godt nok meget større ud end Njalsgade. Eller var det ikke rummet du hentydede til? :-)
Den er ikke engang røget i "Den Store" endu, hvilken forum-død :)
/Dub

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev:Ja, større er altid bedre :-D
Det er en go regel :-)

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Hvad gør folk her egentlig for at teste monitors. Tager i bare ned i 4sound, hvis de så overhovedet har modellen hjemme. mange af de her mærker er jo nærmest noget man må købe i blinde. Eller i dette tilfælde som døve :-P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ved f.eks. 4Sound kan man måske blandt deres demo modeller låne med hjem og prøve, nogle bestiller også et par stykker fra Thomann og sender "taberne" retur inden for 30 dage.

Men jeg foretrækker helt klart at spørge efter andre der har et sæt og så besøge dem for at opleve dem. Det er klart at de ikke opfører sig på samme måde i sit eget lokale, men nu har jeg f.eks. hørt KH300 hos Holger da han brugte dem, og ved at de godt kan det jeg ønsker, så hvis jeg tager dem hjem vil det ikke være dem der er noget galt med, men lokalet.

Men det er tricky, for der er også nogle der elsker KRK monitors hvor de lyder korrekt i deres setup, men måske ikke i et andet lokale. Så copy/paste fungerer ikke helt hvis ikke man kopiere forholdene de står i også.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Tager i Cyberfarm og lytter, som er det eneste rigtige sted at købe high end gear. De har rigtigt mange i deres lytterum. 4sound Århus havde også engang lytterum, men det ved jeg ikke om de har mere. 4sound Aalborg har lidt der er stillet op til det også. Men fælles for den kæde, er at det er monitors i den billige ende de langer flest afsted af og det koster dem, hvis de pakker ud og ikke kan sælge de helt dyre
Deaktiveret

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:Ja, større er altid bedre :-D
Det er ikke størrelsen på studiet, men hvordan du bruger det. Det siger folk med små studier i hvert fald.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

På hvilke kvm skiller store og små studier, og tæller trackinglokalet med?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

KristianNielsen skrev:
Holger skrev:Ja, større er altid bedre :-D
Det er ikke størrelsen på studiet, men hvordan du bruger det. Det siger folk med små studier i hvert fald.
:lol: :lol: :lol:
Deaktiveret

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

eve sc208

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

garcia skrev:
KristianNielsen skrev:Når jeg engang skal opgradere fra mine Adam A7X som jeg ellers er glade for, tror jeg det bliver til SE Eggs :) Dog har jeg også hørt super godt om Focal! :)
The Egg er de mest triste monitors jeg nogensinde har ejet. Der er godt nok ikke meget fest i dem. Hvis du stadig laver elektronisk ville jeg overveje noget andet. Jeg ved godt man gerne vil have kliniske monitors, men jeg er nu heller ikke fan af ns10. Der må godt være lidt lyd i dem. Jeg vil virkelig anbefale dig at lytte lidt af dit eget materiale først på et sæt, inden du køber dem. De kommer aldrig indenfor her igen. Måske hvis jeg mixede en masse akustisk eller klassisk musik.
Jeg sidder også med et sæt A7X og drømmer mig tilbage til dengang, jeg havde The Egg (original version). Sjovt som man hører og føler forskelligt på det punkt. Da vi tog ind til Aage i sin tid, var der på ingen måde tvivl om, hvilke monitors der skildte sig ud af dem, vi lyttede til. Vi blev ved med at rette “blikket” mod The Egg og endte med at købe dem. Klart de bedste monitors jeg nogensinde har lyttet til. En stor skuffelse da jeg måtte aflevere dem pga defekt forstærker og jeg så købte A7X i stedet. Jeg vil hellere end gerne have dem igen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:På hvilke kvm skiller store og små studier, og tæller trackinglokalet med?
Ca. 100 m3 i kontrolrum er normalt hvor det skiller rent lydmæssigt. Tracking ikke medregnet.

Kubik fordi lyd er ligeglad med m2 ;)

De 100 m3 er ikke nødvendigvis der hvor alm. mennesker føler rummet er stort (for det er det ikke specielt), men hvor der er bred enighed i branchen om at man ikke er så presset på proximiteten fra væggene.

Mit rum = 6,05 L x 5,00 B x 3,20 H = 96,8 m3

Har du en større analog mixerpult og meget hardware, så skal du have dobbelt op (på m2) af naturlige pladshensyn.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Briannielsen79 skrev:
garcia skrev:
KristianNielsen skrev:Når jeg engang skal opgradere fra mine Adam A7X som jeg ellers er glade for, tror jeg det bliver til SE Eggs :) Dog har jeg også hørt super godt om Focal! :)
The Egg er de mest triste monitors jeg nogensinde har ejet. Der er godt nok ikke meget fest i dem. Hvis du stadig laver elektronisk ville jeg overveje noget andet. Jeg ved godt man gerne vil have kliniske monitors, men jeg er nu heller ikke fan af ns10. Der må godt være lidt lyd i dem. Jeg vil virkelig anbefale dig at lytte lidt af dit eget materiale først på et sæt, inden du køber dem. De kommer aldrig indenfor her igen. Måske hvis jeg mixede en masse akustisk eller klassisk musik.
Jeg sidder også med et sæt A7X og drømmer mig tilbage til dengang, jeg havde The Egg (original version). Sjovt som man hører og føler forskelligt på det punkt. Da vi tog ind til Aage i sin tid, var der på ingen måde tvivl om, hvilke monitors der skildte sig ud af dem, vi lyttede til. Vi blev ved med at rette “blikket” mod The Egg og endte med at købe dem. Klart de bedste monitors jeg nogensinde har lyttet til. En stor skuffelse da jeg måtte aflevere dem pga defekt forstærker og jeg så købte A7X i stedet. Jeg vil hellere end gerne have dem igen.
Rimelig blandede anmeldelser! :-P Jeg må få givet dem et lyt, og se hvad jeg synes :)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Haha. Præcis. Men jeg ved ikke rigtig, om jeg tror så meget på, at dét absolut er de runde kanter, der gør det, at jeg synes, de lyder godt. Det er svært at sige. Men nu er det nogle år siden, jeg har hørt dem. Du skal selvfølgelig have for øje, at jeg kun er hobby-lydtekniker/musiker og derfor ikke nødvendigvis ved nok omkring, hvad jeg skal lytte efter. Jeg ved bare, hvad jeg har oplevet selv og hvor fesne jeg synes at A7X lyder ift. Det eneste minus med The Egg var, at de ikke spillede specielt højt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

raoul skrev:eve sc208
Dem har jeg hørt én gang her for nylig, og var faktisk positivt overrasket. Skulle jeg selv ud og købe højttalere nu, ville de være noget jeg checkede ud.

Desværre hørte jeg dem i et meget dårlig lokale, så det var svært at bedømme. Men de lød ihvertifald bedre end de Yamaha og Adam der også stod der.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar