Muligt hack: Rørforstærker til hovedtelefoner?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Frede
Medlem
Indlæg: 151

Muligt hack: Rørforstærker til hovedtelefoner?

Indlæg af Frede »

Hej venner.

En ven og jeg talte i dag om at købe en rørforstærker til hovedtelefoner som sådan en endnu-én-af-de-dér-dimser-til-at-give-sporet-lidt-varme. Nogen som har erfaring med sådanne forstærkere? De er jo som regel ret billige :-)

VH
Frede

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Til re-amping?

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg ved ikke om jeg vil bruge ordet 'billig' om de rørforstærkere til hovedtelefoner, jeg kender til. Se f.eks. http://headphone.guru/amplifiers/.
De fleste rørbestykkede forstærkere nævnt her koster spidsen af en jetjager, ud over at ind- og udgangsimpedanser næppe matcher andet end liniesignalgivere og hovedtelefoner (nogen gange endda specielle, f.eks. elektrostatiske).

I stedet kunne I få meget ud af for eksempel ART Tube MP eller, hvis I har brug for stereo, ART TPS II. Førstnævnte koster under 400 kr., og bruges bl.a. af undertegnede som DI til bas, mikrofonforforstærker m.m. med gode resultater. Lyden er varm og forbløffende støjsvag.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg lånte engang sådan en fætter her:

Billede

Den lød aldeles glimrende. Jeg vil dog ikke sige den lyder vanvittigt "rør-agtigt", måske kun helt oppe i den aller øverste diskant var den lidt mere lækker og "krystal-agtig" end hvad jeg lige havde at sammenligne med. Den er præcis nok til at bruge som headphone amp i et studie, og derfor nok også ret kedelig som effekt, eftersom den nok ikke vil ændre vanvittigt meget på lyden.

Hvis du kan finde en gammel tandberg spolebåndoptager (helst fra starten/midten af 60erne), kan du få meget mere rør-varme på dine spor. Jeg har slet en series 84 som virkeligt giver pote i den retning:

Billede

Du skal ikke bruge båndet. Det lyder alt for dårligt. Bare send lyden ind gennem indgangen og direkte ud af amp'en igen mens den står i "record" mode. Styr hvor meget farvning du vil have ved at gaine op for inputtet. Det kræver sansynligvis lidt manuel padding af udgangen. (Et par modstande kan gøre det.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg savner min Tandberg :( Optog noget på den indtil bånddelen blev for dårlig, og kasserede den så, men ja, den lyder pissefedt, og rør-preampen har nok været en stor del af lyden.

Der findes modeller i cirka samme kasse som bruger transistorer. De lyder sikkert også udmærket, men ikke af rør... så du skal lige dobbelttjekke den præcise model du køber.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

..vær lige opmærksom på at de billige "kina" rør-hovedtelefonforstærkere ikke har ret meget med rør at gøre. Er du i tvivl, så kig på strømforsyningen: Et rigtigt rørtrin bruger mindst 120V DC..

Jakob E.

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

@Gyraf: He he, det minder mig om da jeg havde en ven på besøg som virkeligt har tjek på elektronik, og jeg havde skilt min Behringer T1953 UltraTube ad. Et mægtigt flot navn til et produkt som Aage Jensen endda engang solgte til 6000 kr, men som jeg aldrig rigtigt synes lød som sådan en burde, så den har primært bare samlet støv.

Han kiggede ned i den, mumlede lidt, og udbrød så "Hvad helvede, der er jo kun sat 12volt til filamentet??!? De her rør gør jo ikke en skid!?".
Han havde ret. :puke:

Heldigvis havde jeg "kun" givet 2000 kr. for den fordi der var "tilbud". Men det forklarer meget. Sjov fact: Når man sender signalet gennem røret, så bliver det faktisk sendt gennem det (slukkede) rør, hvilket giver en svag form for ændring af lyden. Og piller man røret ud, så virker det faktisk ikke. Men det er fandme noget låååårt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar