Interessant artikel om compressor typer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Re: Interessant artikel om compressor typer

Indlæg af garcia »

Hvad er rms?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Root Mean Square. Det er en slags gennemsnit over en fastlagt periode - f.eks. gennemsnittet over 50 ms.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Okay. Tak
Deaktiveret

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Det vil jeg glæde mig til, men husk at generalisere lidt. Det er så tungt at læse en tekst, der er 90% forbehold og undtagelser ;-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Haha <3 Will do.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kunne det måske være interesant at lave en dataindsamling på hvad lydmaskinens brugere oftest bruger de på de forskellige typer opgaver?

Jeg vil gerne hjælpe med dataindsamling og visualisering af resultaterne. Forestiller mig at vi kunne lave en mapping af opgaver vs. kompressorer, og så kan man evt. filtrere på genrer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Kunne det måske være interesant at lave en dataindsamling på hvad lydmaskinens brugere oftest bruger de på de forskellige typer opgaver?

Jeg vil gerne hjælpe med dataindsamling og visualisering af resultaterne. Forestiller mig at vi kunne lave en mapping af opgaver vs. kompressorer, og så kan man evt. filtrere på genrer.
Risikoen er jo, at "folk" ikke tager stilling til det aktuelle materiale. Men bare vælger det sikre. Fordi "her bruger man typisk en 1176-type". I stedet for f.eks undlade at bruge kompressor helt - eller bruge den "forkerte", fordi den "forkerte" fungerer lige her.

Dem der kan - har ikke brug for infoen - dem der ikke kan, bruger infoen forkert.

En reel teknisk gennemgang af de forskellige typer, ville være fantastisk. Generelle anbefalinger og statistikker er i sådan et tilfælde her ligegyldigt IMO.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Risikoen er jo, at "folk" ikke tager stilling til det aktuelle materiale. Men bare vælger det sikre. Fordi "her bruger man typisk en 1176-type". I stedet for f.eks undlade at bruge kompressor helt - eller bruge den "forkerte", fordi den "forkerte" fungerer lige her.

Dem der kan - har ikke brug for infoen - dem der ikke kan, bruger infoen forkert.

En reel teknisk gennemgang af de forskellige typer, ville være fantastisk. Generelle anbefalinger og statistikker er i sådan et tilfælde her ligegyldigt IMO.
Altså, det ligner lidt at OP er interesseret i tommelfingerregler. Dem ville man kunne udlede fra "crowdens" brug af compressorer.

Kan du ikke lige prøve at forklare rationalet bag resten af din besked? "Bruger infoen forkert" - hvad betyder det?

Teknisk gennemgang er netop det som OP ikke er interesseret i. Hvis det var tilfældet, havde jeg ikke foreslået en indsamling.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Kan du ikke lige prøve at forklare rationalet bag resten af din besked? "Bruger infoen forkert" - hvad betyder det?
Fordi en newb vil kigge i tabellen - og så smaske "den mest brugte kompressor" på sit hihat-track. Uden at udfordre årsagen. Fordi det gør man som newb.

Der er ingen genveje til viden og erfaring - udover at studere og afprøve. Det gør man fint uden tabellen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Kan du ikke lige prøve at forklare rationalet bag resten af din besked? "Bruger infoen forkert" - hvad betyder det?
Fordi en newb vil kigge i tabellen - og så smaske "den mest brugte kompressor" på sit hihat-track. Uden at udfordre årsagen. Fordi det gør man som newb.

Der er ingen genveje til viden og erfaring - udover at studere og afprøve. Det gør man fint uden tabellen.
Men det er jo en naturlig process man kommer igennem eftersom man bliver bedre. Når man har nået et bestemt niveau af faglig selvtillid begynder man naturligt at udfordre sig selv, for at fylde mere på og udvikle sig (givet at man kan lide sit område).

Resultatet af en måling blandt brugerne på lydmaskinen vil have 0 værdi for en bruger der er helt grøn. Det vil blot være endnu en blindgyde. Det er nok nærmere interessant for folk der ved hvad den kompressor er, og hvad den gør.

Jeg kunne forestille mig at det kunne skabe en interessant debat; hvorfor fanø bruger folk ofte Vcomp til ko-klokke. Eller hvorfor er der kun 1 der bruger HemligComp på Kazoo? Er der noget potentiale i HemliComp?

Anyways, bare en hurtig idé.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg bruger faktisk kun kompressor på nogle enkelte ting. Man skal kun bruge dem, hvis det giver mening, synes jeg. Nogle gange virker automation af volume bedre, synes jeg, eller måske i kombi. Men nogle compressorer giver også en speciel sound. Så spørgsmålet er hvornår det bliver en farvelade/fx ting og hvornår det bruges som justeringsredskab. Det er ikke så ligetil at lave tommelfinger regler. Jeg kunne fint leve med kun at have to - tre compressorer i mit arsenal.

I stedet for en artikel ville en video til din youtube kanal måske være bedre, Holger? Hvor du viser hvad man kunne bruge af compressorer og hvorfor, på vokal, synth, guitar og bas feks. Så man kan se dig dreje og høre hvorfor du gør som du gør.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, video ville være fedt. Jeg sidder dog p.t. og fedtspiller med bare at få video nr. 2 færdig her halvandet år efter video nr. 1. Det er latterligt stort arbejde, når det skal gøres ordentligt. Næste video bliver i hvert fald ikke en anmeldelse ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:
Smittefar skrev:Præcis, jeg har rimeligt styr på, hvad en compressor er, og hvordan de fungerer. Det er Mette forskellene mellem de forskellige typer. En Holger-Jacob artikel ville være mega sejt
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg tror faktisk der finds et utal af den slags artikler, bare man finder det rigtige at fordre søgemaskinen med, og kritisk vælger en anerkendt kilde

Kunne denne måske bruges ?

https://reverb.com/news/reverbs-guide-t ... ssor-types

Allround gennemgang, med typerne in mente, også her:

http://www.uaudio.com/blog/audio-compression-basics/

Endu en gennemgang af typerne:

http://www.4soundengineers.com/audio-co ... ompressor/
Fine links der, copy+paster de to første ind i compressor FAQ'en

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mike-air skrev:Kunne det måske være interesant at lave en dataindsamling på hvad lydmaskinens brugere oftest bruger de på de forskellige typer opgaver?
Egentlig en sjov ide, men der er to ting der ville være lidt problematiske for mig i den forbindelse:

1) Mit budget tillader mig ikke at vælge kompressortype frit, så jeg bruger ofte den "forkerte" slags, og så må man bare være god til at ramme den rigtige "sound" alligevel - evt. ved også at have andre ting i signalevejen. Uoptimalt, men indtil jeg har røvet en bank eller vundet i lotto, så vil det desværre være sådan.

2) Ud over mit eget setup har jeg også lavet ting på skiftende udstyr i forskellige studier i tidens løb, og jeg kan sgu ikke huske hvad der er lavet på hvad. Jeg glemte at skrive det ned. Og jeg glemmer det sikkert også fremover. :-P
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar