Interessant artikel om compressor typer
Interessant artikel om compressor typer
Vari-Mu, Opto, FET, VCA etc. Der er mange forskellige typer, men jeg skal da indrømme, at det er begrænset, hvor meget jeg kender til hver type, og hvad de hver især er gode til.
Det har ham her styr på http://quantum-music.ca/wordpress/index ... use-which/
Artiklen er lidt kort og måske nok en anelse overfladisk, men jeg synes, det giver lidt indsigt i, hvad de forskellige typer af compressor (plug-ins) med fordel kan bruges til.
Det har ham her styr på http://quantum-music.ca/wordpress/index ... use-which/
Artiklen er lidt kort og måske nok en anelse overfladisk, men jeg synes, det giver lidt indsigt i, hvad de forskellige typer af compressor (plug-ins) med fordel kan bruges til.
Jeg synes egentlig det er en udemærket kort og overskuelig opsummering. Jeg skal ikke kunne sige om han har ret mht. FET-kompressorer, for sådan nogen har jeg ikke arbejdet med, men beskrivelsen af de andre typer matcher min egen opfattelse.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Ja han har givet mig lidt at tænke over, Harrison Mixbus har default en leveler der skulle have noget LA-2A i sig og jeg bruger som udgangspunkt en "Instant awesom" 2:1 og et forholdsvist lavt threshold. På min PA pult er det en VCA ting der kører i hver kanal, men det punch jeg får der er bedre hvis jeg gå lidt ind i grundtonen med lowcuttet på stortrommen inden komprimeringen tager fat ... han giver forklaringen på hvorfor - så jeg vil begynde at ændre praksis i Mixbus.
--sd
--sd
Proppet med faktuelle fejl og utroligt subjektiv (nærmest vrøvlet) artikel.
"VCA stands for “Voltage Controlled Amplifier” and its compression behaviour is based on PEAK, with fast attack and release."
Den sætning er direkte forkert, da en VCA naturligvis også kan have RMS detection og i øvrigt have langsom attack og release. Resten indeholder så mange forvrøvlede ting at jeg ikke kan anbefale noget som helst i den artikel.
"VCA stands for “Voltage Controlled Amplifier” and its compression behaviour is based on PEAK, with fast attack and release."
Den sætning er direkte forkert, da en VCA naturligvis også kan have RMS detection og i øvrigt have langsom attack og release. Resten indeholder så mange forvrøvlede ting at jeg ikke kan anbefale noget som helst i den artikel.
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Holger skrev:Proppet med faktuelle fejl og utroligt subjektiv (nærmest vrøvlet) artikel.
"VCA stands for “Voltage Controlled Amplifier” and its compression behaviour is based on PEAK, with fast attack and release."
Den sætning er direkte forkert, da en VCA naturligvis også kan have RMS detection og i øvrigt have langsom attack og release. Resten indeholder så mange forvrøvlede ting at jeg ikke kan anbefale noget som helst i den artikel.
Damn jeg hoppede i med begge ben:( Der var dog også nogle ting jeg undrede mig over, bl.a. at Opto compressorer næsten udelukkende kan bruges på Makrodynamik. Altså jeg ved godt at det er diskutabelt hvor vidt en LA- 2A er fed på en trommebus, men den bliver da ofte brugt på vokaler så vidt jeg ved?
Men ja ok, måske verden har brug for en god redegørelse af de forskellige typer:)
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Jeg tror Holger primært er utilfreds med den temmeligt grove generalisering der er i artiklen. Selvfølgelig kan de forskellige typer bruges til andet end det der beskrives.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg synes sgu, det er en anelse letkøbt at anklage artiklen for at være for generaliserende. Den er meget generaliserende, men det er jo også nødvendigt, hvis man vil forsøge at videregive så meget information på så lidt plads. Jeg kender ikke til andre artikler, der overhovedet forsøger at angive en rettesnor omkring forskellen og brugen af de forskellige kompressortyper (men jeg ser gerne en masse links til artikler, hvis nogen har dem).
Han skriver, til hvad og hvordan de forskellige kompressorer typisk bruges, og så er man jo nødt til at generalisere. Ja, man kan godt bruge en 1176 på sin trommebus, men det er sgu ikke en typisk anvendelse af en 1176er.
Hvis man kun har to kompressorer i sit studie, så er det måske ikke den store udfordring at prøve dem begge to på alle typer materiale, men i dag har vi formentlig allesammen mindst 50 forskellige kompressor plugins liggende, og så er det sgu meget rart at have en rettesnor i forhold til, hvilke typer materiale, man formentlig vil have mest held med at anvende de forskellige kompressorer på.
Der synes jeg, artiklen har værdi, og jeg har som sagt ikke fundet nogle alternative kilder til den samme information.
Han skriver, til hvad og hvordan de forskellige kompressorer typisk bruges, og så er man jo nødt til at generalisere. Ja, man kan godt bruge en 1176 på sin trommebus, men det er sgu ikke en typisk anvendelse af en 1176er.
Hvis man kun har to kompressorer i sit studie, så er det måske ikke den store udfordring at prøve dem begge to på alle typer materiale, men i dag har vi formentlig allesammen mindst 50 forskellige kompressor plugins liggende, og så er det sgu meget rart at have en rettesnor i forhold til, hvilke typer materiale, man formentlig vil have mest held med at anvende de forskellige kompressorer på.
Der synes jeg, artiklen har værdi, og jeg har som sagt ikke fundet nogle alternative kilder til den samme information.
Punkt 1: Den er ikke bare generaliserende, men har direkte faktuelt forkerte oplysninger. 100% misinformation.
Punkt 2: Jeg kommer med et konkret eksempel og kunne ryste dem ud af ærmet. Der er intet letkøbt over min kritik.
Punkt 3: En artikel med vrøvl har ingen værdi og kan ikke bruges som rettesnor. Du har overraskende nok ikke fundet nogle alternative kilder til samme information... fordi det er vrøvleindhold som ingen kan bakke op.
Lad os nu kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl. Jeg - og Lydmaskinen - er her for at hjælpe folk med at netop at finde hoved og hale i alle de mange (fejl)informationer, der findes på nettet.
Der er intet personligt eller surt i min kritik, hverken mod forfatteren eller dig eller andre i tråden her. Det handler alene om at en artikel der indeholder faktuelle fejl, generaliserer og er fuld af subjektivt vrøvleri ikke kan anbefales.
Punkt 2: Jeg kommer med et konkret eksempel og kunne ryste dem ud af ærmet. Der er intet letkøbt over min kritik.
Punkt 3: En artikel med vrøvl har ingen værdi og kan ikke bruges som rettesnor. Du har overraskende nok ikke fundet nogle alternative kilder til samme information... fordi det er vrøvleindhold som ingen kan bakke op.
Lad os nu kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl. Jeg - og Lydmaskinen - er her for at hjælpe folk med at netop at finde hoved og hale i alle de mange (fejl)informationer, der findes på nettet.
Der er intet personligt eller surt i min kritik, hverken mod forfatteren eller dig eller andre i tråden her. Det handler alene om at en artikel der indeholder faktuelle fejl, generaliserer og er fuld af subjektivt vrøvleri ikke kan anbefales.
Lad mig komme med et eksempel - Der er en Gyratec Vari-Mu kompressor til salg herinde (det var der for et par dage siden). Den er langt uden for min økonomiske evner på dette felt, men for sjov prøvede jeg at slå op, hvad en vari-mu kompressor er god til.
Det er fuldstændig umuligt at finde den diskussion. Man ryger ind i GearSlutz-tråde, der er kilometerlange og fyldt med misinformation, men det her er den eneste artikel, jeg har kunnet finde, der prøver at forklare styrker og svagheder ved forskellige kompressortyper. Det er vel åbenlyst, at dette er værdifuld information?
Jeg vil ikke afvise, at artiklen indeholder mange fejl, men så vidt jeg kan se, er alternativet ikke eksisterende. Jeg mener, artiklen er bedre end alternativet. Det kan man jo være uenig i
Det er fuldstændig umuligt at finde den diskussion. Man ryger ind i GearSlutz-tråde, der er kilometerlange og fyldt med misinformation, men det her er den eneste artikel, jeg har kunnet finde, der prøver at forklare styrker og svagheder ved forskellige kompressortyper. Det er vel åbenlyst, at dette er værdifuld information?
Jeg vil ikke afvise, at artiklen indeholder mange fejl, men så vidt jeg kan se, er alternativet ikke eksisterende. Jeg mener, artiklen er bedre end alternativet. Det kan man jo være uenig i
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Holger, hvordan ville du gribe sådan en opgave an? Altså at beskrive hvad forskellige compressor-typer egner sig godt til.
Eller er det efterhånden så specifikt, at man nærmere skal tale om bestemte modeller (altså eksempelvis 1176, Waves R Comp osv.) som gør sig godt til x opgave?
Eller er det efterhånden så specifikt, at man nærmere skal tale om bestemte modeller (altså eksempelvis 1176, Waves R Comp osv.) som gør sig godt til x opgave?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Heh hehSmittefar skrev: Jeg vil ikke afvise, at artiklen indeholder mange fejl, men så vidt jeg kan se, er alternativet ikke eksisterende. Jeg mener, artiklen er bedre end alternativet. Det kan man jo være uenig i
For at følge dit eksempel:
Jeg kan ikke finde nogen information om hvordan X virker. Så jeg finder en artikel på nettet, der består af en blanding af decideret forkerte oplysninger og ubrugelige generaliseringer. Nu tror jeg, at jeg ved noget om X og føler mig bedre tilpas, men i virkeligheden ved jeg nærmest mindre/værre end før, fordi jeg nu antager noget sandsynligvis forkert. Antagelser af denne art fører ofte til dårlige beslutningsprocesser eller er en hæmsko for videre forståelse.
Tillad mig at citere:
A little learning is a dangerous thing
Drink deep, or taste not the Pierian spring:
There shallow draughts intoxicate the brain,
And drinking largely sobers us again.
OK, måske ikke helt relevant citat nu jeg tænker over det, men synes bare det lød smart
Jeg ville i hvert fald begynde med at have de helt faktuelle ting på plads. Det nytter ikke noget at sige en VCA-compressor per definition har peak detection eller at den altid lyder steril (!).Christoffer I. N. skrev:Holger, hvordan ville du gribe sådan en opgave an? Altså at beskrive hvad forskellige compressor-typer egner sig godt til.
Eller er det efterhånden så specifikt, at man nærmere skal tale om bestemte modeller (altså eksempelvis 1176, Waves R Comp osv.) som gør sig godt til x opgave?
Derefter ville jeg forklare lidt om forskellen rent teknisk, dvs. hvordan de teknisk er opbygget indeni, og igen holde mig til det faktuelle.
Næst ville jeg kaste mig ud i en forklaring af hvordan disse tekniske ting kan påvirke lyden. Og naturligvis lidt om trafoer og lign.
Først til sidst ville jeg komme med eksempler og evt. generaliseringer - med tydelig beskrivelse at der er tale om en generalisering. Herunder kunne man nævne specifikke, typiske eksempler på den pågældende art af compressor og hvad man ofte bruger dem til.
Helt udeladt i artiklen en af de vigtigste forskelle mellem forskellige compressorer efter min mening: deres potentielt ulineære attack- og især releasetider, feedback eller feedforward, osv.
Måske skulle jeg selv skrive en sådan artikel, hvis der virkelig findes så lidt materiale om det. Evt. med lidt teknisk hjælp fra Jakob Erland, hvis han gider assistere.
Jeg er, (næsten), dum som et hul i Jorden på området her,.. men SOS plejer at være første sted jeg kikke hen når der er noget jeg vil vide,..
Ved ikke om denne artikel er noget værd, men måske:
https://www.soundonsound.com/techniques ... -made-easy
Ved ikke om denne artikel er noget værd, men måske:
https://www.soundonsound.com/techniques ... -made-easy
/Dub
Jeg har ikke læst SOS artiklen men den er sikkert ok. Jeg tror dog mere det som Smittefar efterlyste var en artikel der specifikt handlede om de forskellige typer af compressorer, ikke så meget komprimering som emne i sig selv.
Præcis, jeg har rimeligt styr på, hvad en compressor er, og hvordan de fungerer. Det er Mette forskellene mellem de forskellige typer. En Holger-Jacob artikel ville være mega sejt
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg tror faktisk der finds et utal af den slags artikler, bare man finder det rigtige at fordre søgemaskinen med, og kritisk vælger en anerkendt kildeSmittefar skrev:Præcis, jeg har rimeligt styr på, hvad en compressor er, og hvordan de fungerer. Det er Mette forskellene mellem de forskellige typer. En Holger-Jacob artikel ville være mega sejt
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Kunne denne måske bruges ?
https://reverb.com/news/reverbs-guide-t ... ssor-types
Allround gennemgang, med typerne in mente, også her:
http://www.uaudio.com/blog/audio-compression-basics/
Endu en gennemgang af typerne:
http://www.4soundengineers.com/audio-co ... ompressor/
/Dub
100% forkert? Det er et voldsomt tal. Så skulle samtlige ting han nævner altså være forkerte? Så slemt synes jeg altså ikke det står til.Holger skrev:Punkt 1: Den er ikke bare generaliserende, men har direkte faktuelt forkerte oplysninger. 100% misinformation.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Reverb artiklen er spot on synes jeg. De to andre falder lidt mere i kategorien sludder for en sladder for mig.DUBTEMPLE skrev:Jeg tror faktisk der finds et utal af den slags artikler, bare man finder det rigtige at fordre søgemaskinen med, og kritisk vælger en anerkendt kildeSmittefar skrev:Præcis, jeg har rimeligt styr på, hvad en compressor er, og hvordan de fungerer. Det er Mette forskellene mellem de forskellige typer. En Holger-Jacob artikel ville være mega sejt
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Kunne denne måske bruges ?
https://reverb.com/news/reverbs-guide-t ... ssor-types
Allround gennemgang, med typerne in mente, også her:
http://www.uaudio.com/blog/audio-compression-basics/
Endu en gennemgang af typerne:
http://www.4soundengineers.com/audio-co ... ompressor/
Men jeg ville ønske, jeg selv have fundet reverb artiklen
Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg tror du misforstod eller jeg udtrykte mig ikke klart nok: den misinformation artiklen har er 100% forkert, dvs. ikke bare lidt ved siden af.Joachip skrev:100% forkert? Det er et voldsomt tal. Så skulle samtlige ting han nævner altså være forkerte? Så slemt synes jeg altså ikke det står til.Holger skrev:Punkt 1: Den er ikke bare generaliserende, men har direkte faktuelt forkerte oplysninger. 100% misinformation.
Det tyder på decideret sjusk/uvidenhed/mod bedrevidende. Alle kan lave fejl, men her er der ikke tale om et hændeligt uheld.
Hvad er det egentlig for nogle klassiske VCA compressorer, der har RMS mode? De mest klassiske jeg lige kan komme i tanke om, er SSL bus og channel comp, API 2500 og DBX 160 - Det er (så vidt jeg lige ved) allesammen Peak baserede compressorer. Man kan sagtens lave RMS baserede VCA compressorer, og de findes også, men hvis man er i gang med at generalisere lidt, så mener jeg ikke man begår nogen stor forbrydelse ved at sige, at VCA compressorer generelt har peak detektion. Du har selvfølgelig ret i, at attack og relase tider ikke behøver at være hurtige.Holger skrev:Proppet med faktuelle fejl og utroligt subjektiv (nærmest vrøvlet) artikel.
"VCA stands for “Voltage Controlled Amplifier” and its compression behaviour is based on PEAK, with fast attack and release."
Den sætning er direkte forkert, da en VCA naturligvis også kan have RMS detection og i øvrigt have langsom attack og release. Resten indeholder så mange forvrøvlede ting at jeg ikke kan anbefale noget som helst i den artikel.
Jeg sidder fx med en af de bedste og mest anerkendte (mastering) compressorer foran mig lige nu. Den er VCA og har både peak og RMS mode, hvor sidstnævnte er det jeg bruger mest. Der er tale om Foote Control Systems P3S ME. Den har også optional Cinemag trafo, hvilket i den grad må siges ikke at være steril.
Og nappede bare lige en random beskrivelse fra en plug-in producents VCA emu, rent anekdotalt naturligvis:
Let’s start with the VCA model which is the most “modern” sounding one. This model is inspired by the one found in some large console of the 80s, at it’s core there is a linear Voltage Controlled Amplifier (VCA) in fact when the sidechain signal crosses the set threshold, compression start to act linearly with a hard knee. This is pretty simple stuff, the trick is that since it’s a feed-forward compressor if it acted on peaks it would pump really too much so the sidechain driving the VCA is derived by an RMS calculator. It’s quite easy to calculate the perfect RMS of a signal in the digital domain, but here we must emulate what’s done in the analog world so the calculation is not precise, and this is what gives the compressor “a sound”.
Min pointe er, at den slags udtalelser i artiklen giver et direkte forkert billede af at en VCA comp partout opfører sig på en bestemt måde i den henseende, samt naturligvis vrøvlet om attack/release tid.
Man må antage at artiklen henvender sig til relativt nybegyndere, som primært bruger plug-ins. Her er der ofte mange tweakingmuligheder, som ikke findes på hardware og det inkluderer ofte mulighed for switch mellem peak/RMS eller variabel peak/RMS (oftest peak blandet ind i RMS).
Nu har jeg bare hængt mig i dette eksempel, men jeg kan hive adskillige frem fra de andre compressortyper.
Og nappede bare lige en random beskrivelse fra en plug-in producents VCA emu, rent anekdotalt naturligvis:
Let’s start with the VCA model which is the most “modern” sounding one. This model is inspired by the one found in some large console of the 80s, at it’s core there is a linear Voltage Controlled Amplifier (VCA) in fact when the sidechain signal crosses the set threshold, compression start to act linearly with a hard knee. This is pretty simple stuff, the trick is that since it’s a feed-forward compressor if it acted on peaks it would pump really too much so the sidechain driving the VCA is derived by an RMS calculator. It’s quite easy to calculate the perfect RMS of a signal in the digital domain, but here we must emulate what’s done in the analog world so the calculation is not precise, and this is what gives the compressor “a sound”.
Min pointe er, at den slags udtalelser i artiklen giver et direkte forkert billede af at en VCA comp partout opfører sig på en bestemt måde i den henseende, samt naturligvis vrøvlet om attack/release tid.
Man må antage at artiklen henvender sig til relativt nybegyndere, som primært bruger plug-ins. Her er der ofte mange tweakingmuligheder, som ikke findes på hardware og det inkluderer ofte mulighed for switch mellem peak/RMS eller variabel peak/RMS (oftest peak blandet ind i RMS).
Nu har jeg bare hængt mig i dette eksempel, men jeg kan hive adskillige frem fra de andre compressortyper.
Nå nu vil jeg ikke brokke mig mere, måske skulle jeg bare få skrevet lidt på en artikel selv