Mic'e upright klaver

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
mixolydisk
Gearslæber
Gearslæber

Re: Mic'e upright klaver

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 16:15

garcia skrev:Ja, de er godt nok billige! Men hvis de lyder godt er det jo bare fedt. Er ikke mærkedyr, bare det lyder fedt :-D
Tak for tip og link, dem tjekker jeg lige ud. De må være sådan lidt en fattigmands Neumann 184?

Jeg har lavet en lille bid til dig :) Helt ren optagelse uden behandling (undtagen normalizing) - beklager det lidt sjuskede spil, det var hvad jeg lige havde liggende.

Klaveret er et fuldstændig standard musikskole upright yamaha. du ved, den type der liiige er lidt for bright.

Med en smule comp og eq er du altså ikke langt fra Lorde eksemplet, just-a-sayin'
Vedhæftede filer
Piano 1.mp3
(1.49 MiB) Downloadet 8 gange
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 16:31

Nej , man kan ikke købe en stradivarius for 40 kr.-
Man kan købe en violin til 40 kr.- og man kan spille på den , måske syntes man den lyder meget godt men det er ikke en Stradivarius og den lyder heller ikke på samme måde.

Sådan er det også med mikrofoner.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 19:24

garcia skrev:
Hald skrev:Thomann har faktisk en hel kategori til denne type: https://www.thomann.de/dk/mikrofoner_kl ... ygel1.html

Jeg kender en del til mikrofoner, det er ikke der skoen trykker. Det er folks erfaringer i forhold til hvordan de mic'er op :)

Ja så er det en helt anden sag ... hvorfor overhovedet prøve? - vend den om og sig til dig selv, hvad er det som får et mix til at falde fra hinanden. Den første ting der viser sig er som regel ... overhør - og jo mere man går i kondensator mikrofoner jo værre bliver det. Kan du sætte dit par op på en måde hvor der ikke er en smule overhør? hvordan praktiserer du 3:1 reglen med afstanden imellem 2 mikrofoner til strengene og hvordan forhindrer du at klangbidrag ikke dukker op i den modsatte ende af instrumentet?

Det er lidt ligesom kor, man kommer nemt til at smide alt for mange mikrofoner op. More is not always merrier!!!!!

--sd
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 20:36

Jeg lægger lige mærke til at rigtigt mange af de der mikrofoner som thomann lister under klaver/flygel er med små membraner. Er der nogen særlig årsag til det?
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 21:06

Ja stort set alle kondensator mikrofoner har en pukkel i karakteristikken, som har med geometrien at gøre - jo mindre membran jo højere oppe ligger det så, og med små membraner ligger det så til gengæld så højt at det er uden for hvad øret kan høre. Stormembraner giver altså et højere output oppe omkring 5K hz, hvorfor man gerne vil lægge et rørtrin eller en FET transistor i forstærkningen, da det afgrater impulsen og giver en slags ekstra definition ved at omlægge det til overtoner.

Men denne omlægning passer så ikke særligt godt til klaver fordi det i modsætning til andre instrumeneter har defineret toneområder der starter der oppe, som så skal komme til passe med forvrængnings produkter forårsaget af dybereliggende toner men bare ikke gør det i fornødent omfang. Dissonanser har med at gøre at frekvenserne på to toner ikke går op med et lavt deleligt forholdstal. Forvrængningsprodukterne vil desværre kunne ligge lidt ved siden af disse tålelige forholdstal.

Vores ører er så skruet sammen til at høre rigtigt godt i området fra 2K hz og 8 k hz, hvorfor en fejl i foholdstallene i det område nemt bliver hørt. Hvorimod vi har ret svært ved at konstatere forvrængning under 500 hz, vi kan enda anprise den varme lyd tingene har, ubeset at det rent faktisk er forvræningsprodukter.

Dynamiske mikrofoner har langt tungere membraner og har en meget mere kompleks håndtering af overtoner, ligesom de ofte selv laver overtoner der passer perfekt til grundtonen i det instrument man sætter ind ved 200 - 400 hz området, vi opfatter det som om der er hul igennem, men det kan snilt være overtoner som membanen ikke ville kunne fange havde de været der alene.

--sd
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 22:56

Interessant info! :thumbup:
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 23:22

Søren Dyhr skrev:
garcia skrev:
Hald skrev:Thomann har faktisk en hel kategori til denne type: https://www.thomann.de/dk/mikrofoner_kl ... ygel1.html

Jeg kender en del til mikrofoner, det er ikke der skoen trykker. Det er folks erfaringer i forhold til hvordan de mic'er op :)

Ja så er det en helt anden sag ... hvorfor overhovedet prøve? - vend den om og sig til dig selv, hvad er det som får et mix til at falde fra hinanden. Den første ting der viser sig er som regel ... overhør - og jo mere man går i kondensator mikrofoner jo værre bliver det. Kan du sætte dit par op på en måde hvor der ikke er en smule overhør? hvordan praktiserer du 3:1 reglen med afstanden imellem 2 mikrofoner til strengene og hvordan forhindrer du at klangbidrag ikke dukker op i den modsatte ende af instrumentet?

Det er lidt ligesom kor, man kommer nemt til at smide alt for mange mikrofoner op. More is not always merrier!!!!!

--sd

Det er sandt. Vi endte faktisk bare med to mikrofoner i en almindelig stereo optagelse i tilpas afstand til et gospel kor, da vi indspillede til en single sidste år. Det var helt rigtigt. Selvom man var fristet til at mic'e alle separat op og gå helt amok, fordi det lyder så fedt. Men det handler jo om at fange det man hører. Jeg tror jeg vil prøve at låne et par båndmikrofoner og et par mindre mikrofoner og prøve mig frem, med to mikrofoner sat op til stereo optagelse. Så vælger jeg det, der virker. I øvrigt bruger han også standard yamaha musikskole upright :)

Tak for alle bidrag :-D
Mange gode i denne tråd!
Podcast på vej: Lev af din musik
WarmJet
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 23. aug 2017, 01:11

Er også selv ret ny ift. at mice opretstående klaver, da vi lige har fået et i studiet.

Foreløbig har det fungeret godt med en Neumann KMS5 placeret til højre og pegende skråt til venstre, en Oktava MK-319 stormembran til rum og når omstændighederne er til det ift. støj andre steder fra en Røde NT-1 på en lang betongang lige uden for lokalet.
Har ikke specielt fancy mikrofoner, men det her fungerer udmærket. Skal dog have eksperimenteret meget mere.

Der er en der nævner at bruge en MD-421, det skal jeg sgu også prøve.
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 24. aug 2017, 08:35

Det lyder spændende. En lidt anden tilgang :D
Podcast på vej: Lev af din musik

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"