Mic'e upright klaver

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Mic'e upright klaver

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 14:17

Jeg har længe drømt om at have et rigtigt upright klaver og ikke et digitalt som jeg bruger nu. Skæbnen vil så, at den lokale udlejningsmogul har fundet et i et skur og vil forære mig, for at hente. Har tjekket og det ser ikke ud til at være så rusten, at det ikke kan reddes. Dem af jer der ejer et og har det mic'et op, hvad bruger I og hvorfor? Kan se nogle bruger pencil mics og andre store kondensator mikrofoner :)
Podcast på vej: Lev af din musik
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Mic'e upright klaver

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 14:22

Det kommer meget an på hvad man ønsker at få ud af den.

Lidt som et trommesæt kan det lyde godt i lokalet på afstand, nogle gange ønsker man klangen af kabinettet, andre gange tager man pladerne af den for at få den rå og mere døde lyd (kan jeg godt lide) og der er det også nemmere at se hvad man sigter mod.

Placering af mikrofonerne har også meget med hvor meget af mekanik lydene man vil have med.

Og om det er store eller små mic's er i min verden ligemeget, jeg har flest store, så dem vil jeg nok bruge.

Da den dybe og lyse del af klaveret ikke siger de samme frekvenser vil jeg heller ikke være bange for at blande to typer mics.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 15:21

Jeg kan meget godt lide Ryan - Han har lavet en video :)

Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 15:23

Der er så mange videoer. Men den der er godt nok anderledes. Lidt spændende måde han gør det på i starten. De fleste jeg har set har pillet det forreste af klaveret og mic'et op der. Men det er meget rart at tale med mennesker herinde der har prøvet det selv og hvad de gjorde
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 16:35

Ja, det er svært at slå personlige erfaringer fra nogen, man har en relation til. Der kan jeg ikke rigtig hjælpe. Jeg har ikke prøvet ar optage et klaver

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 17:34

Egentlig handler det mest om at jeg skal ud og købe mikrofoner for at kunne mic'e den op og så er det lidt træls at købe forkert, haha
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 09:22

Jeg har engang set en gammel dynamisk mikrofon monteret på bagsiden af et klaver med et haveredskabsophæng. Det fungerede okay, men det kommer meget an på det udtryk du ønsker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 10:20

Jeg må leje nogle forskellige og prøve mig frem så
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 11:14

Jeg har ikke så mange dyre mikrofoner (faktisk ingen). Jeg bruger et par RØDE NT3 til mit klaver. Typisk piller jeg pladen af nede ved benene og sætter mikrofonerne relativt tæt på i hver sin side. Det giver en ret tæt og intim lyd, som jeg godt kan lide.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
andøh
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 12:32

Jeg har mange mikrofoner - både dyre og billige - og jeg har brugt dem alle (tror jeg) til at optage upright med gennem tiden. Fra båndmikrofoner til Md421 til Neumann m147 til Neumann km184 m.fl. De har alle lydt godt, men på hver deres måde.

Et klaver er for mig som et trommesæt - man kan optage det med én mikrofon og man kan optage det med 10 mikrofoner. Der er ikke nødvendigvis noget rigtigt eller forkert.

Hvis jeg var dig ville jeg også tage i betragtning hvad du eller kan bruge de mikrofoner du køber til.

Det var jo ikke rigtig noget svar - beklager :-)
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 12:35

Jo, det var faktisk meget anvendeligt, at tænke over om jeg kan bruge mikrofonerne til andre ting også. Jeg har længe ønsket mig et sæt neumann 184 eller dpa til xy opstilling på akustisk guitar. Måske det er nu de skal indkøbes og så kan de bruges på klaveret også. Ved ikke hvad jeg skulle med et ekstra sæt kondensatorer måske, ihvertfald ikke noget jeg har tænkt
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 12:47

Ikke det bedste eksempel, men Pomplamoose bruger ofte en Neumann peget mod midten i deres videoer.

Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 14:07

Her ville jeg bruge en båndmikrofon , den er meget nemmere at placere end en dynamisk eller en kondensatormikrofon. Den håndterer også bedre et hårdt anslag .Hvor den skal placeres må man prøve sig frem med , efter smag. Tæt på gir mere anslag , meget tæt på vil kræve mere end en mikrofonfor at få alle strengene med. Man kan sige at de dybe strenge spreder deres lyd ud meget mere end de lyse, så start med at prøve sådan lidt til højre for midten , som man siger.
Klaverer er meget forskelligt byggede , så det mest generelle ,syntes jeg, er placering i forhold til strengene.
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 19:39

Okay, det prøver jeg. Men har aldrig haft en båndmikrofon før. Kan man leje sådan nogle og prøve det ad?
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 19:41

Eksempel på den lyd jeg kan lide
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 18. aug 2017, 21:57

Du kan låne en af mig , men vi er nok i hver sin ende af landet. Det lydeksempel du spiller er med mikrofonen ret langt fra pianoet. Så rummets lyd vil spille en rolle
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 19. aug 2017, 08:20

Ja, fandt en video med produceren. Han har et par mikrofoner i hver ende af rummet og så har han et sæt tæt på strengene, i hver sin side af klaveret. Så han kan egentlig skifte mellem at få rummet med og så en mere close mic'ed lyd. Jeg kan dog ikke genkende de mikrofoner han bruger, du kan se det et minut inde ca. Sorte tynde pyramide formede næsten

https://www.youtube.com/watch?v=Js9rtQxur_s&t=128s

(kan ikke få linket til virke embedded)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 19. aug 2017, 10:55

Dit tids-tag er ved 2:08

Brugeravatar
beetlebum
Tekniker
Tekniker
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 20. aug 2017, 21:52

Mikrofonen er dækket af en pose, men på shock mountet ligner det en akg 414 af en slags.
mixolydisk
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 00:40

jeg bruger to af sådan nogle her, sat op tæt på strengene i begge sider til at dække hele klaveret:

http://www.lineaudio.se/CM3.html

de gør sig udover klaver også godt på andre strenge, og så er de billige, men af rigtig høj kvalitet.

Jeg er yderst tilfreds med de optagelser det giver!
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 07:31

beetlebum skrev:Mikrofonen er dækket af en pose, men på shock mountet ligner det en akg 414 af en slags.

Ja, tænkte jeg også, men de er lidt pyramideformet, så kan vel ikke være dem. Er lidt i tvivl om de er stereo mikrofoner, siden de vender sådan lidt sjovt
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 07:33

mixolydisk skrev:jeg bruger to af sådan nogle her, sat op tæt på strengene i begge sider til at dække hele klaveret:

http://www.lineaudio.se/CM3.html

de gør sig udover klaver også godt på andre strenge, og så er de billige, men af rigtig høj kvalitet.

Jeg er yderst tilfreds med de optagelser det giver!

Ja, de er godt nok billige! Men hvis de lyder godt er det jo bare fedt. Er ikke mærkedyr, bare det lyder fedt :-D
Tak for tip og link, dem tjekker jeg lige ud. De må være sådan lidt en fattigmands Neumann 184?
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 09:08

Garcia skrev:De må være sådan lidt en fattigmands Neumann 184?

Nej det er vist mere den her som er en ren plankning af den originale 84'er:

http://recordinghacks.com/microphones/MXL/V67N

--sd
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 09:55

Thomann har faktisk en hel kategori til denne type: https://www.thomann.de/dk/mikrofoner_kl ... ygel1.html
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. aug 2017, 14:45

Hald skrev:Thomann har faktisk en hel kategori til denne type: https://www.thomann.de/dk/mikrofoner_kl ... ygel1.html

Jeg kender en del til mikrofoner, det er ikke der skoen trykker. Det er folks erfaringer i forhold til hvordan de mic'er op :)

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"