Universal Audio Apollo: kan det anbefales?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Telstar
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Universal Audio Apollo: kan det anbefales?

Indlæg Skrevet: 11. aug 2017, 13:13

UA kører lige nu et tilbud, hvor man oveni de basic UA plugins også får den store pakke, hvis man køber et interface inden september.

Har pt. et Focusrite Clarett 8pre interface, som jeg er igang med at sælge, og påtænker at investere i et UA Apollo 8 Quad.
Har set nogle demoer af deres plugins på Youtube og umiddelbart ser de rimeligt skarpe ud.

Har også lidt UA hardware, såsom deres 1176.
De siger godt nok at man kan tracke med deres plugins nærmest uden latency.
Den begrænsede erfaring jeg har med at indspille gennem plugins, har ikke været særlig gode. Men det ligger også noget tid tilbage, hvor der sikkert var mere latency. Nogen der har erfaring med det?

Jeg tænker at jeg kunne bruge hardware til at tracke med, og så plugins til mix/mastering.

Nåmen, generelt tror jeg bare jeg lige ville sikre mig at folk var glade for deres Apollo og at det spillede.
Kører med Cubase Pro 9 og en Mac mini, hvis det har nogen betydning.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Re: Universal Audio Apollo: kan det anbefales?

Indlæg Skrevet: 11. aug 2017, 13:21

Jeg synes man skal tage et kig på deres liste over, hvor mange plugins, man kan forvente at kunne køre. Når man kigger på den, så synes jeg UAD holder op med at give mening med mindre man bruger det til selve indspilningen.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 09:07

Det er helt ideelt, hvis du vil have god monitorlyd uden latency mens du indspiller og bare indspiller tracksne tørt, eller hvis du på forhånd har lavet rigtig god lyd på de forskellige kanaler, som du så printer vådt.

Vær dog forberedt på, at du skal købe mange af de plugins der hurtigt kommer på din ønskeliste. Samt, at sattelitterne ikke kan bruges til at give mere dsp i indspilningen men udelukkende til mix.

Søg også på tidligere tråde i søgefeltet.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
adgangfolmer
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 11:33

De gange jeg har tracket med et Apollo interface, har det spillet rigtig fint. Den lille smule latency (vel omkring 2 ms) der er, mærker du ikke noget til. Deres plugins lyder rigtig godt, så hvis du gerne vil tracke med f.eks. EQ og kompression, så er Apollo efterhånden et godt alternativ til et rack fyldt med hardware. i mix-sammenhænge skal du, som Smittefar er inde på, være opmærksompå, at især deres nyere plugins suger ret meget cpu, så du kan ikke nødvendigvis bruge så mange UAD plugs ad gangen.
Hvis jeg selv skulle investere i Apollo, så ville det primært være for at bruge deres plugins under tracking, da jeg synes, der er masser af native alternativer, når det gælder mix.
Stille og uroligt
Telstar
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 16:18

Det kan selvfølgelig ændre sig, men umiddelbart tænker jeg mest jeg skal bruger deres plugins til mix/mastering.
Er som udgangspunkt ikke vild med at indspille med plugins. Har nogle cool outboard effekter som jeg hellere ville bruge hvis det var.
Er først blevet opmærksom på satelitterne for nylig. Tænker det måske bedre kan betale sig for mig at købe en sattelit med 8xcpu, så får jeg da rigelig med kraft til deres plugins, og dobbelt så meget som hvis jeg købte et Apollo lydkort. Downside er selvfølgelig at jeg ikke får den store pakke plugins med. Dem får man kun hvis man køber deres rack lydkort. ... det er ikke helt nemt at gennemskue.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 16:22

Igen, vær opmærksom på hvilke plugins du kunne tænke dig at køre. Unison channelstips'ne trækker tænder ud. Du kan eksempelvis trække 8 stereo instanser af den nye SSL E channelstrip med et octo kort.
https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/215262223
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 12. aug 2017, 19:12

Hvis det primært er til mix, så ville jeg sgu hoppe på Slate pakken i stedet. Der skal virkelig mange af de der kerner til, før man kan trække lige så mange plugins, som en relativt standard computer kan trække.
Telstar
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 16. sep 2017, 11:50

Bare lige for at følge op:
Jeg købte et Apollo 8 lydkort, og efterfølgende en række af deres plugins. Jeg er meget glad for det.
Syntes plugins'ne er super gode. Nok de bedste jeg har brugt. Og jeg har en del Waves og andre fabrikater. Men det er som om de blegner i forhold til UAD. Selvfølgelig kan CPU være en udfordring, men det er nu ikke et problem endnu. jeg laver forholdsvis simpel musik, så bruger normalt ikke super mange plugins.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 16. sep 2017, 13:20

Varm anbefaling herfra. Har en Apollo Quad og satellit. Kombination af native og kort virker. Lyder godt ved tracking.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"