Har I mono-højttaler?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Har I mono-højttaler?

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hvor mange af jer har en mono-højttaler sat til jeres computer?

Jeg oplever til tider, at mit mix lyder godt på alle mine stereoenheder, men når jeg lytter på min IPhone 6' mono-højttaler, lyder det helt anerledes. Jeg synes det er en lidt besværlig proces, at gemme mit projekt - for at ligge det på dropbox - for at krydslytte på f.eks min telefon

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Din DAW har vel en mulighed for at lytte i mono?

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jo, jeg arbejder i ableton. Jeg synes bare ikke det giver det samme, at lytte på mine monitors. Det kan stadig lyde godt der, og forfærdeligt på min telefon

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og du mener kun at det handler om mono, når din mobilhøjtaler giver dårlig lyd? Hvad med manglende bund?

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Musik lyder altid forfærdeligt ud af en telefon højttaler :-)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Nej, det er blot en teori jeg har. Det track, driller mig lige nu, har både sub bass og en contrabass, så skulle mene, der er rigeligt bund, men skal ikke afvise, der er noget galt med balance mellem frekvenserne

@Lakris Jeg er helt enig, men der må bare ikke være nogen tvivl om, at det er kvaliteten af højttalerne og ikke mit mix, der er noget galt med. Som udgangspunkt, skal balancen være ens på alle enheder

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der var for nylig en "text" et eller andet sted der sagde at AB plug'in-en er det eneste 3. parts plugin du behøver:

https://www.samplemagic.com/details/184/magic-ab

...pointen fra den var at for det første så lægger alle typisk for meget bund i deres ting, og nr. 2 de tror at arrangements fejl kan løses i mixet. Det som den for kraftige bund hiver med sig af problemer er at det giver anledning til korte klip i signalet, som hvis de foretages i digitalt miljø typisk resulterer i ikke harmonisk forvrænging.

Det man her skal gøre sig klart er at man ikke opfatter dybe toners styrke, som værende "sig selv" men som en følge af overtone forløbet, hvorfor man typisk kan undvære grundtonen, hjernen vil selv lave en "paint-by-numbers" hvis overtonerne ellers falder korrekt opad til:

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Jeg siger så ikke du bare skal køre lowcut's ind på samtlige bas-instrumenter i dit mix, men i stedet lægge en -6 dB shelving ind på grundtonen i hvert instrument.

Næste problem er så at summering i luft og elektronik ikke er det samme, lydbølger i luft flyver igennem hinanden når to kilder er længre fra hinanden en 3 x bølgelængden ... hvor elektronikken blot summerer. Så hvis du vil lave 2 - 3 kontrabasser i et stykke kan du ikke få dem til at blande sig korrekt selv hvis de spiller unisont, du vil i stedet slås med udfasninger sample til sample imellem. Du bliver desværrer nødt til at lave arrangementet om - noget skal transponeres.

Det svarer faktisk lidt til når man har sat lidt for mange mikrofoner på et kor, så vil de der står i et overlappende område fra mikrofon til mikrofon forsvinde, ligesom dem der stå på en måde hvor de kun kommer i én af dem bliver meget kraftig og ret skingert repræsenteret.

Jeg tog lige en lytter på dit upload på SoundCloud "Heatbeat" og gjorde følgende opdagelser, og det var at du havde digitale klip på din stortromme og celloerne er meget kraftige når jeg trækker højre og venstre kanal fra hinanden, med andre ord der er ret så meget i modfase, hvilket betyder at du ikke hører dem på en mono afspiller. Det kunne tyde på at det værktøj du bruger til at skabe bredde på i dit mix flipper fasen nede i 300 hz området, og det du nok i stedet burde gribe til var at pitche et par % op i den ene side og en tilsvarende % ned i den anden side, for disse.

--sd

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

MichaelJørgensen skrev:@Lakris Jeg er helt enig, men der må bare ikke være nogen tvivl om, at det er kvaliteten af højttalerne og ikke mit mix, der er noget galt med. Som udgangspunkt, skal balancen være ens på alle enheder
Men hvis du afvikler lyd på et apparat med manglende bund, kan den samme balance jo ikke opnås som på et par monitors der har bund.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

MichaelJørgensen skrev:Hvor mange af jer har en mono-højttaler sat til jeres computer?

Jeg oplever til tider, at mit mix lyder godt på alle mine stereoenheder, men når jeg lytter på min IPhone 6' mono-højttaler, lyder det helt anerledes. Jeg synes det er en lidt besværlig proces, at gemme mit projekt - for at ligge det på dropbox - for at krydslytte på f.eks min telefon
Måske bør du overveje at anskaffe et par billige skrammel-monitorer, som du kan tjekke dit mix på når du arbejder med det. Selv har jeg 3 meget forskellige sæt monitors i mit setup - et par dyre, et par medium og så et par billige. Jeg har ingen "mono-højttaler" som sådan, men samtlige højttalersæt kan jeg sætte til at afspille i mono for at tjekke, hvorledes musikken fungerer i mono. Dertil kommer forskellige hovedtelefoner, som jeg også kan tjekke musikken på.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MichaelJørgensen skrev:... har både sub bass og en contrabass...
There's your problem...

Står de i center eller er de panoreret ud til siderne?

Hvis det er noget fase der driller, hvilket det nemt kan blive med de type instrumenter.

Prøv at google ordene: ableton phase meter
Jeg vil tro der kommer nogle guide og videoer omkring emnet, som netop også viser noget om at lytte i Mono, men det burde være fint bare at slå mono til på dit stereo setup, altså hvis du sidder korrekt for det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:... altså hvis du sidder korrekt for det.
Næsten ligegyldigt hvor man sidder burde udfasning mellem to bas-spor være ret tydeligt at høre når man summer til mono.
MichaelJørgensen skrev:Jo, jeg arbejder i ableton.
Jeg har selv gjort det til vane at have en Utility på master sporet med width sat til 0%, som jeg tænder for af og til for at tjekke om det jeg laver holder i mono. Siden jeg begyndte på det, har jeg i flere tilfælde måttet revidere min brug af m/s effekter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

david mondrup skrev:
Hald skrev:... altså hvis du sidder korrekt for det.
Næsten ligegyldigt hvor man sidder burde udfasning mellem to bas-spor være ret tydeligt at høre når man summer til mono.
Hvis man ikke sidder lige for sine monitors, vil lydtrykket kunne komme forskudt og derfor udfases efter de har forladt enheden selv om det er præcis det samme begge enheder spiller, derfor skal man sidde lige for dem så der ikke er afstandsforskel.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

OK, så man kan få en endnu voldsommere udfasning ved at sidde forkert? Det giver selvfølgelig meget god mening.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Tusind tak for alle jeres svar.

Specielt tak til Søren Dyhr for lyttet - dog er Heartbeatz en gammel sag, som jeg lavede, inden jeg begyndte at interessere mig rigtigt for mix og master.

@Hald Vi kan vel lige så godt få svesken på disken. Det er følgende beat, jeg roder med lige nu. Både subben og contrabassen har en utility på 0%

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Prøv at se om noget af det her ikke skulle virke på dit mix:

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Hvad tænker du umiddelbart, jeg skal sidechaine? Er det bunden (sub, contra og kick) der ødelægger det for mig?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja den som lyder lidt af 808, skal trække sidechain, men måske er det kun det dybe har du en multiband der kan sidechaines i Ableton?

--sd


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har for nylig lånt en lille hjemmelavet fuldtonehøjttaler i mono netop for at kunne bedømme nogen ting som man godt kan overse på de store monitors. Jeg synes den giver mig følgende:

1) Bedømme mit mix i mono (well duh).
2) Høre om mit mix vil fungere på forskellige mindre højttalere og billige anlæg.
3) Bedømme om fasen er god, specielt i det vigtige mellemtoneområde.

Den spiller kun fra cirka 200 til 8000 Hz, men i det område er den faktisk ganske god og jeg har indtryk af at den er ret lineær, lige bortset fra et lille peak omkring 2200 Hz som godt nok er ret bredt, men nok kun er på cirka 1-2 dB. Alt i alt vil jeg sige at det slet ikke er nogen skodhøjttaler. Den gør faktisk hvad jeg synes den skal gøre, og jeg fanger nogen fejl jeg ikke ellers ville have fanget så let.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Sjovt nok dukkede følgende artikel lige nu op ovre på fjæsen:

https://theproaudiofiles.com/mono-in-a-stereo-mix/

--sd

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Fedt, tak! Nu har jeg siddet og stenet youtube-videoer hele aftenen, og anbefalingen i en af videoerne er, at man starter med at lytte i mono. Først når alt, det der skal kunne høres, kan høres i mono, kan man slå om i stereo og arbejde med det bredde lydbillede. På den måde sikrer man sig, at mixet lyder rigtig godt i mono og endnu bedre i stereo. Stereo-effekten må ikke være afgørende for at mixet lyder godt.

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg bruger den her, som fanger ret meget https://m.thomann.de/dk/avantone_mixcub ... single.htm. Jeg bruger kun én af dem og arbejder så i mono. Den blev anbefalet i den meget gode bog Mixing secrets af Mike Senior.


Nyt svar