Roland SE02

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Roland SE02

Indlæg af SustainerPlayer »



Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

garcia skrev:
Razmo skrev:Jeg må dog tilstå at jeg synes det er hul i hovedet, at smide ROM presets i maskiner, når der er rigeligt med mulighed for at lave det til RAM i dag... det er jo ikke specielt dyrt mere, og om et par år er de over 300 presets outdated, og man sider tilbage med sølle 128 user slots... det er dybt godnat efter min mening.... for at komme med lidt kritik.
Jeg kommer aldrig til at lave mere end 128 forskellige lyde på en basic monofonisk synth alligevel :)
Jeg foretrækker så at have flere tilgængelige, og også bruge andres presets... Der var for få pladser i Slim Phatty til mit behov f.eks... Jeg ved ikke hvordan andre bruger sådan en maskine, men skal jeg ikke gemme preset i et bibliotek på computeren med en editor, så er 128 hurtigt brugt op... Mange synths har tusinder af presets på nettet, og der er ikke noget mere irriterende, end at skulle vælge ud for at finde de 128 bedste, og aldrig kunne browse alle de andre også... Hvis man så evt. Begyndte at lave medie storage i synths i dag kunne det klare problemet, men ikke engang dyre synth kan man finde ud af at smide en skide kortlæser i... Du kan købe en kortlæser til under 100,- i dag... I stedet skal man tvinges til sysex dumps...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg får ikke engang lavet 128 sange med samme synth
Deaktiveret

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

garcia skrev: Det er faktisk godt hørt. Du har ret. Der er lidt SH2000 over den
Naaaaa, kom da nu lige..... de har da ved Gud ikke meget til fælles.... SH-2000 har én typisk Roland VCO og Moog/SE-02 har 3 voldpowered typisk moog VCO. SH-2000 har ikke de store filter muligheder (Cut-off slidere er ikke engang en rigtig cut-off...). Min SH-2000 er en af de tidlige modeller inden den fik ændret filter. Der er delte meninger om det er det første eller andet filter som Moog kørte retssagen i stilling for, men ihvertfald har jeg meget svært ved at finde ligheder mellem min SH-2000 og MiniMoog eller de demoer der er på SE-02.....

Ja knapperne er små. Men det er vel også begrænset HVOR store de kan være på sådan en lille Boutique æske....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

garcia skrev:Jeg får ikke engang lavet 128 sange med samme synth
Vi bruger synths forskelligt, det er derfor... jeg laver ikke et preset til hver sang... jeg fylder mine synths op med så mange forskellige presets jeg kan, ved at sortere i alle dem jeg kan finde... og bruger her efter preset lokationerne som en slags "sound pool" jeg kan browse rundt i efter et instrument jeg synes passer til det jeg er ved at lave... jeg laver UHYRE SJÆLDENT nogen lyde imens jeg komponerer, det dræber komplet det kreative synes jeg.... jeg laver lyde for sig, og musik for sig... derfor har jeg brug for så mange presets som muligt gerne mere end 512 stk.... derfor hader jeg faste presets som pesten, da de tit ikke er den type lyde jeg bruger, eller også er komplet outdated.

Men hvis man laver et nyt preset hver gang man komponerer noget, så giver jeg dig helt ret, så er 128 slots mere end rigeligt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det er godt nok vildt hvad man kan få i dag af synths til relativt få penge. Synes den lyder godt ud fra demoen. Blev lidt nervøs da jeg hørte at de samarbejde med Studio Electronics, da jeg ikke kan fordrage lyden af deres synths, som jeg synes er meget hård, men det lyder som om at SE02 har en meget blødere og rafineret lyd.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg kan ikke finde dato for hvornår den er på hylderne?
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

AvS skrev:Det er godt nok vildt hvad man kan få i dag af synths til relativt få penge. Synes den lyder godt ud fra demoen. Blev lidt nervøs da jeg hørte at de samarbejde med Studio Electronics, da jeg ikke kan fordrage lyden af deres synths, som jeg synes er meget hård, men det lyder som om at SE02 har en meget blødere og rafineret lyd.
Jeg forstår det heller ikke helt, for deres egen 501 serie lyder jo mega fed og blød. Er der nogen bud på en forklaring?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

garcia skrev:Jeg kan ikke finde dato for hvornår den er på hylderne?
Der er ingen officiel dato endnu. Faktum er ihvertfald at de endnu ikke lastet på et skib i Beijing. Så man skal nok ikke gøre sig nogle forhåbninger om noget før mid/slut september.....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Hvor er det egentligt underligt at Roland laver en Moog synth og ikke en af deres egne. Tænker en analog SH101 reissue ville være temmeligt oplagt da de er voldsomt populære lige nu.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

AvS skrev:Hvor er det egentligt underligt at Roland laver en Moog synth og ikke en af deres egne. Tænker en analog SH101 reissue ville være temmeligt oplagt da de er voldsomt populære lige nu.
Ja, jeg forstår heller ingenting. Jeg tvivler mere og mere på at jeg nogensinde kommer til at eje en Roland synth!

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

AvS skrev:Hvor er det egentligt underligt at Roland laver en Moog synth og ikke en af deres egne. Tænker en analog SH101 reissue ville være temmeligt oplagt da de er voldsomt populære lige nu.
Kan være to grunde..

En er at de ikke har en ordenlig analog afdeling og derfor benytter at samarbejde med folk der har og laver deres modeller da det er langt hurtigere end at begynde helt forfra selv ...

Mulighed to er at de bare nægter at lave 100% reissues af deres ting.. At der er mange flere penge i at lave lige ved og næsten produkter år efter år efter år..

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hvis de ikke har mandskabet til at lave analoge produkter, hvem lavede så deres analoge dele i JDxA og Di?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Så er der priskrig. Bæhringer har sat deres Moog version til pre-order for 299 USD. :shock:

http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... r-for-299/

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

AvS skrev:Så er der priskrig. Bæhringer har sat deres Moog version til pre-order for 299 USD. :shock:

http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... r-for-299/
Jeg tror stadig de korn ekstra for "patch memory" hos Roland er bedre givet....dog køber jeg ikke SE-02 eller Behringer, da jeg venter på Rolands`s MK2 serie, som bliver i EU size.
What?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg må tilstå jeg er med Razmo på den her med ram/rom størrelser. Jeg synes endda man ser det ganske ofte i musikindustrien, at temmeligt dyre apparater bliver udstyret med flashram i mængder så små, at den eneste leverandør må være teknologisk museum. Hvor hulen skaffer man 256 kilobyte flash ram kredse i år 2017?

Til sammenligning, prøv at se hvad folk stopper i smartphones, kameraer og SSD diske til computere.

Og at sige "det er da bedre end ingenting" er virkeligt ikke noget modargument der flytter mig langt. Så giver det måske mere mening at sige "der er kun tre cifre til at vælge preset", hvilket i så fald ville forklare en grænse på 999 presets. Ikke 128.

On-topic: Den lyder da fedt nok, men den virker godt nok lidt traditionel i det. Kan den noget der gør den unik, som jeg måske har overset?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg har ellers hørt at Moog nu dropper deres model d reissue
Deaktiveret

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

teevee skrev:
AvS skrev:Så er der priskrig. Bæhringer har sat deres Moog version til pre-order for 299 USD. :shock:

http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... r-for-299/
Jeg tror stadig de korn ekstra for "patch memory" hos Roland er bedre givet....dog køber jeg ikke SE-02 eller Behringer, da jeg venter på Rolands`s MK2 serie, som bliver i EU size.
Jeg vil klar hellere være foruden patch memory, på en mini moog klon. Synes det er en total flow dræber når jeg producerer hvis jeg bare kan gemme lyden, og vende tilbage. Kan godt lide at jeg er tvunget til at optage her og nu, hvis jeg har lavet en sekvens med en lyd jeg kan lide. Synes også Behringers ser lidt større end rolands, som ser ekstremt lille ud!!

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Joachip skrev:Den lyder da fedt nok, men den virker godt nok lidt traditionel i det. Kan den noget der gør den unik, som jeg måske har overset?
Ja! Tæt på en fuldstændig MiniMoog (som ellers koster 30.000,-) til rundt regnet 3.000,- synes jeg er ret unikt, credit til både Behringer, SE og Roland. Når det så er sagt er jeg jo tydeligvis selv mand for de gamle originaler. Men det er mere for charmen og ikke så meget (længere) for lyden.

Jeg er iøvrigt helt vild med AvS's udsagn om at INGEN patch memory er et plus! Og jeg har den underlige ambivalente fornemmelse i kroppen, at jeg er helt enig selvom det bestemt ikke passer ind i min arbejdsgang...

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Nicolai skrev: Jeg er iøvrigt helt vild med AvS's udsagn om at INGEN patch memory er et plus! Og jeg har den underlige ambivalente fornemmelse i kroppen, at jeg er helt enig selvom det bestemt ikke passer ind i min arbejdsgang...

Kh
Nicolai
Hvis man sidder derhjemme på et høloft og bare rykker i knapper, ja så kan jeg godt forstå det argument, men hvis du er ude og spille live med dine instrumenter, så er det ikke fedt at skulle lave alt for mange patch indstillinger efter hver sang og derfor er ”patch memory” lækkert!
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

AvS skrev:
teevee skrev:
AvS skrev:Så er der priskrig. Bæhringer har sat deres Moog version til pre-order for 299 USD. :shock:

http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... r-for-299/
Jeg tror stadig de korn ekstra for "patch memory" hos Roland er bedre givet....dog køber jeg ikke SE-02 eller Behringer, da jeg venter på Rolands`s MK2 serie, som bliver i EU size.
Jeg vil klar hellere være foruden patch memory, på en mini moog klon. Synes det er en total flow dræber når jeg producerer hvis jeg bare kan gemme lyden, og vende tilbage. Kan godt lide at jeg er tvunget til at optage her og nu, hvis jeg har lavet en sekvens med en lyd jeg kan lide. Synes også Behringers ser lidt større end rolands, som ser ekstremt lille ud!!
Hvorfor kun det ene eller andet?... jeg kan forstå hvis man vil have alle funktioner på panelet, men har man det, og det bare er digitalt styret så der også kan laves hukommelse af presets, så ville det da være at afskære sig selv fra en masse potentielle kunder der gerne vil have memory, hvis man vælger ikke at lave det... jeg synes absolut det fede ved den her synth er at der er 100% digital kontrol, men samtidigt har alle controls (stort set) på fronten... det er sådan det BURDE laves... vi lever jo ikke tilbage i 70'erne (hvor folk jo gerne ville have memory dengang, men ikke kunne få det).

Så længe begge typer brugers krav er mødt vil jeg da kalde det en win win situation :wink: ... det kan altså også gå hen og blive FOR old school konservativt :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Handler ikke om om at være oldschool men om workflow og at jeg vil gerne være fri for at betale for noget, hvis det ikke er noget jeg skal bruge. Jeg ved godt at jeg nok er lidt sær på det punkt. :) Hvis jeg ofte spillede live, så ville jeg nok være glad for patch memory, men ikke i studiet. Til gengæld forstår jeg så ikke at, når de nu har digital kontrol hvorfor det integreres så elendigt i DAW's. De eneste som har fundet ud af det er Elektron, med deres overbridge. Ellers er der jo ikke sket en disse i et par årtier på den front.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

AvS skrev:Handler ikke om om at være oldschool men om workflow og at jeg vil gerne være fri for at betale for noget, hvis det ikke er noget jeg skal bruge. Jeg ved godt at jeg nok er lidt sær på det punkt. :) Hvis jeg ofte spillede live, så ville jeg nok være glad for patch memory, men ikke i studiet. Til gengæld forstår jeg så ikke at, når de nu har digital kontrol hvorfor det integreres så elendigt i DAW's. De eneste som har fundet ud af det er Elektron, med deres overbridge. Ellers er der jo ikke sket en disse i et par årtier på den front.
Nej du er ikke mere sær end jeg er hvad angår MIDI :dollargrin: ... men det er som om der er to tydelige fløje i grej verdenen... dem der vil kunne styre det hele fra en computer (men som ikke vil overgive sig til softsynths), og så dem der vil have det helt old school med alt på fronten, og computeren helst i den anden ende af huset ... to forskellige typer af "studierotter" om man vil.

Men det handler helt sikkert om ens workflow... personligt ville jeg få pip af at skulle programmere hver eneste lyd i en komposition, det ville dræbe min intuitivitet og kreativitet... jeg elsker at rode med lyde og lave dem, men jeg adskiller de to ting, og elsker at have et stort lydbibliotek at browse i når jeg skal komponere... det er stort set umuligt uden presets, og det er også derfor jeg bitch'er i tråden her over 128 presets kun.

Jeg er dog også begyndt at få øjnene op for at bruge synthernes eget interface, og her er jeg enig med old school folket om, at alt skal frem, og ikke alt det menu-fis... det bliver hurtigt træls at fedte rundt i et hav af menuer... det er mere intuitivt at have fysiske knapper og pots at rode med, men jeg kunne ikke undvære presets med mindre synth'en havde MEGET få kontrols, ellers bliver der for meget tid brugt med opsætning...

Så måske er jeg bare blevet mere grådig end før, jeg vil gerne have både masser af presets, men samtidigt hands on kontrol så meget som muligt :lol:

Men der er heller ikke tvivl om, at det koster mere når der skal digital kontrol på... men lige med den her SE-02 synes jeg måske vi overlever prisen for det... det er sgu' en totalt vild pris, og jeg glæder mig til at se hvad Roland samarbejder om næste gang :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og en anden ting er, at mange jo har et kompakt studie i dag, enten i stuen, i soveværelset eller lign... og at finde plads til en masse synths, og samtidigt kunne nå deres interface ordentligt bliver MEGET HURTIGT et problem... det har jeg måtte sande i mit eget kompakte studie i stuen. Bare at finde plads til ét masterkeyboard og f.eks. otte synths, samt en computer med mus og tastatur, skærm, monitorer osv. bliver hurtigt et problem hvis man vil kunne se og nå displays, knapper, pots osv. fra samme sted... jeg vil næsten påstå det er umuligt... det er her fjern kontrol og editering via editor har klaret problemet for mit vedkommende, for så behøver diverse synths ikke være indenfor rækkevidde, og jeg kan sidde godt foran skærmen, med masterkeyboardet foran mig og styre det hele, og endda lave uendeligt mange presets jeg bare kan gemme i libraries på computeren...

Så jeg er spændt på MIDI specs på SE-02, men håber det er standard Roland :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar