Forklaring på SSL Bus Comp priser

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Forklaring på SSL Bus Comp priser

Indlæg af garcia »

Er der nogle der kan gøre mig klogere på, hvorfor en helt ny ssl bus comp er billigere end de brugte der ind imellem dukker op her på lydmaskinen og DBA? Jeg forstår det ikke. Er der forskel på indmad, bygge kvalitet og lyd? Jeg har længe overvejet at købe hardware modellen nemlig
Deaktiveret

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Eksempel?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, uddyb gerne hvilke modeller du kigger på.
Den her var - indtil X Rack kom - den eneste SSL selv lavede, udover i pultene:
https://www.thomann.de/dk/ssl_xlogic_st ... ressor.htm

Og den har stadig den der sky-høje nypris.

X-Rack og 500 format har Thomann til ens priser:
https://www.thomann.de/dk/ssl_g_comp_bu ... s_353330_0
https://www.thomann.de/dk/ssl_xrack_ste ... s_222705_1

Medlemsavatar
Joachip  
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Måske et levn efter dengang priser i Danmark var fuldstændigt på månen?

Jeg ser tit Nikon objektiver her i Danmark til en brugtpris væsentligt højere end den nypris jeg typisk har givet andetsteds.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Men en 500 format ssl bus comp med 500 case er da også langt billigere end den til 27000. Jeg forstår det ikke helt. Jeg så den til 27.000 brugt til 24000, men har fundet nogle til 21 og 22 i dag, det er da lidt mere normalt.
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

garcia skrev:Men en 500 format ssl bus comp med 500 case er da også langt billigere end den til 27000. Jeg forstår det ikke helt.
Ja, helt enig. Også selvom man køber et "højkvalitets" 500-rack/psu, så sparer man penge, da der så er plads til flere moduler. At SSL ikke sørger for afskærmning af deres 500 format moduler forstår jeg dog ikke, men det handler nok om, at der ikke er trafoer o.l. indblandet, så kredsløbet er mindre sårbart overfor indstråling end moduler med trafoer osv. Jeg kender meget lidt til reel kredsløbsdesign, det kan være Jakob kan komme ind på det.

Derudover, så er der jo lidt forskel på features. Du får ikke ekstern sidechain mulighed på 500 udgaven, og heller ikke fade funktionen.
Tilgengæld får du flere ratios (1.5, 3 og 5), og en sidechain highpass filter med 5 frekvenser.
Sjovt, jeg lægger nu også mærke til, at release tiderne er anderledes på 500 enheden.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Skal ikke bruge fade funktionen. Lever fint uden sidechain funktionen. Så er det federe med flere ratios og highpass filter. Hmmm, må vist lige dykke ned i det noget mere. For giver ingen mening at købe en brugt der er dyrere end en helt ny, hvis de lyder præcis ens
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Enig.

Der er dog en del 500 format buss comps på markedet efterhånden. Både billigere og dyrere end SSL'en. Jeg tror umiddelbart sagtens du kan få lignende vellyd ud af en billigere boks, hvis der må stå andet end SSL på den. Du kan garanteret også finde noget med trafoer i, billigere end SSL'en, men det er nok ikke det du leder efter, nu du har kig på SSL.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, vil gerne lytte på alan smarts modpol, som skulle være mindst ligeså fed og a la samme lyd. Der er også TK audios som er væsentligt billigere. Men altså man går jo ikke galt med den originale :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du skal have Wes Audio Dione


Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Det var det her review, det overbeviste mig
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, jeg så dem godt. De kan bruges med usb. Er bare i tvivl om jeg skal have deres specielle rack for at udnytte det fuldt ud?
Så vidt jeg kan læse er det kun vst og aax den findes til. Bruger logic. Au :(
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Full plugin control through VST2/VST3/AU/AAX/AAX DSP

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Specielt Rack? Er det ikke et helt standard 500 rack?

USBen er jo ikke strengt nødvendig, men det er klart, at man først udnytter dens fulde potentiale, når man styre den fra computeren (og man kan endda side-chaine fra computeren (via usb), det synes jeg er ret smart)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ahhh - Den detalje havde jeg misset - Men der står jo, at det stadig virker i (de fleste) almindelige 500 racks.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, man får bare ikke de ekstra features med recall og det. Det er jo heller ikke der lyden ligger, så det er fin bare at proppe den i et almindeligt godt rack.
Det med at vælge racks til 500 format er lidt besværligt, fordi de forskellige firmaer benytter lejligheden til at lave lige deres eget smarte take - altså hvis ikke de bare laver et helt almindeligt rack med standard-forbindelserne.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jo man får recall og alle de andre features med et almindeligt 500 rack - der er stadig et USB stik på fronten af enheden, så du kan plugge direkte i der. Recall virker stadig i et helt almindeligt 500 rack (demonstreret i begge de videoer, jeg har linket til ovenfor. De bruger vist begge API 500 racks)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mica
Medlem
Indlæg: 1046
Sted: København

Indlæg af mica »

Smider lige Serpents ting i puljen:

500-format:
https://serpentaudio.com/sb4001/

DIY 19" version:
https://serpentaudio.com/product-category/diy/
(Jeg har haft en og skal have den igen. Lyder virkelig godt. Koster 5K i dele og fragt)
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Hold da op. Det er da nogle priser man kan være med på :D
Deaktiveret

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

I diskuterer æbler og pærer. Kloner er ikke originale.

Jakob E.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jakob, er der forskel på 500 versionen og rack versionen af SSL bus comp så? Det er da ret væsentligt at kunne spare mange tusinde kroner på det samme produkt
Deaktiveret

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

..Det må SSL da kunne svare på..?

Jakob E.

Nyt svar