Hvilken ADAT-expansion/converter til Apollo Twin.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Hvilken ADAT-expansion/converter til Apollo Twin.

Indlæg af edinger »

Kære Lydmaskinister.

Jeg håber I vil hjælpe mig med lidt indkøbsråd her.
Jeg er i proces pt med at konvertere fra mit RME Fireface 800 til UAD Apollo Serien og er startet med en Apollo Twin (Mk I).
Twin'en har kun 2 inputs - fedt og kompakt on the road - men i studiet får jeg brug for at optage mere end to inputs ad gangen og tænkte at udvide antallet af inputs med en 8kanals ADAT-expansion/converter-enhed. Jeg er klar over at jeg ikke kan bruge Unison plugins med kilder der kommer ind via ADAT.
Imidlertid har jeg en masse fede preamps/indgangstrin i mit rack jeg gerne vil bruge og derfor har jeg ikke umiddelbart brug for en masse preamps på en ADAT-expansion/converter-enhed, men vil i stedet blot sende line-signal fra mine indgangstrin ind i ADAT-expansion/converter-enheden.

Jeg har svært ved at gennemskue hvad der er det fede at købe. Kan I give lidt råd? Nogen der har erfaring med at bruge ADAT-expansion/converter med Apollo Twin?

Hvad bestemmer kvaliteten af sådan en ADAT lightpipe converter hvis man ikke går op i hvilke preamps der sidder i den? Så er det vel bare selv AD-konverteringen, ikke? Jeg forestiller mig (uden at vide det) at AD konverteringen sker i ADAT-expansion/converter-enheden og at signalet går fra ADAT-expansion/converter-enheden ind i Apollo Twin og videre til min DAW uden yderligere konvertering?

Hvilke ADAT-expansion/converter-enheder har den fede AD konvertering?

Skal det være det nyeste nye? Eller er der nogle af enhederne på brugtmarkedet der holder?
RME ADI-8? Presonus Digimax FS?
Eller skal jeg bare beholde mit Fireface 800 og bruge den som ADAT-expansion/converter til Apollo'en?

Håber I vil dele jeres meninger :-)
Senest rettet af edinger lør 20. maj 2017 21:03, rettet i alt 1 gang.
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Er der ingen der kan dele noget Converter Wisdom? :-)
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De gamle RME ADI-8 er fine hvis du kan få dem til 2-3000 kr. Men de nyere RME ting og Lynx Aurora er nok federe. Det kommer jo an på hvor meget du vil smide efter det.

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Christoffer I. N. skrev:De gamle RME ADI-8 er fine hvis du kan få dem til 2-3000 kr. Men de nyere RME ting og Lynx Aurora er nok federe. Det kommer jo an på hvor meget du vil smide efter det.
Helt klart. Det er jo altid et spørgsmål om budgettet. Altså jeg tænker at jeg kvalitetsmæssigt godt vil op over en Behringer Ada-8000 men er også usikker på hvor meget man får ved at købe det vildeste indenfor converters.
Spiller Apollo Twin'en nogen rolle i kæden når jeg kører ind i den via adat lightpipe? Eller er det blot adat-converterens evne til at konvertere der er udslagsgivende?
Senest rettet af edinger lør 20. maj 2017 22:01, rettet i alt 1 gang.
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

edinger skrev:Spiller Apollo Twin'rn nogen rolle i kæden når jeg kører ind i den via adat lightpipe? Eller er det blot adat-converterens evne til at konvertere der er udslagsgivende?
Jeg tror ikke ADAT og generelt de forskellige digitale lydstandarder kan ændres så meget ved, hardware mæssigt. Tilgengæld spiller drivere m.m. til Apollo'en måske ind. Men det ville stille producenterne i et dårligt lys, hvis ikke de kan håndtere de "ekstra" features ordentligt, så den del har de nok også styr på.

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

Tak for input. Så det kommer vel ned til kvaliteten af converteren....
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvorfor bruger du ikke bare dit gamle Fireface 800 som converter? Det fungerer jo glimrende som stand alone converter, og lydkvaliteten er jo ganske glimrende :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
edinger
Medlem
Indlæg: 142
Sted: Copenhagen

Indlæg af edinger »

adgangfolmer skrev:Hvorfor bruger du ikke bare dit gamle Fireface 800 som converter? Det fungerer jo glimrende som stand alone converter, og lydkvaliteten er jo ganske glimrende :)
Jamen det havde jeg jo også tænkt på. Realiteten er jo nok at det er peanuts hvad jeg evt kan få ind på firefacen ift hvad jeg evt skal investere i en anden converter.
Thomas Edinger / saxofonist / producer
http://www.edinger.dk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Altså mit setup er en apollo mkI som kører parallelt i en samleenhed med en Yamaha N12 og det kører ganske godt.

af økonomiske årsager er det hvad jeg har lige nu og det er passende med de to unison-indgange i apolloen

På sigt vil en apollo 8p være optimalt og måske i mellemtiden en focusrite octo.

Såvidt jeg har forstået, er konverteringen hip som hap mens gode preamps ikke er helt uvæsentligt, mm man bruger mixer, mikrofonforstærker mv. Dog kan der godt være lidt for meget latency i en Behringer ADA8000 eksempelivs.

Det er sådan jeg har forstået det indtil nu :-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

@Edinger: Jeg ville helt klart vælge den løsning, hvis jeg var dig. Du kommer hurtigt til at bruge en hel del, hvis du skal have en konverter, der matcher dit Fireface, og når nu muligheden er der, ville det næsten være fjottet ikke at benytte sig af den :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Graceville skrev:Dog kan der godt være lidt for meget latency i en Behringer ADA8000 eksempelivs.
Har du noget kilde på den påstand?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"The ADA 8200 employs different converters, the new devices being made by Cirrus, and the latency through the unit is substantially lower, measuring just 0.55ms at a 44.1kHz sample rate (compared with 1.46ms for the old ADA 8000)."

Om det er "for meget" vil jeg overlade til den enkelte at afgøre.

http://www.soundonsound.com/reviews/beh ... n-ada-8200

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hosten skulle, hvis muligt, gerne kompensere.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Procentmæssig optimering må man sige at det er flot, men jeg har godt nok ikke registreret forsinkelser på systemer med ADA8000, dog har jeg hørt at man ikke bør blande converters, f.eks. have nogle trommer i lydkortet og andre i ADA'en da der kunne være latency forskel og derved gøre noget ved fasen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar