Hvordan forbedrer jeg lyden på mine tracks?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvordan forbedrer jeg lyden på mine tracks?

Indlæg af mediumaevum »



Denne demo-video fra 8DIO lyder jo fantastisk i lydkvalitet, men selvom jeg ejer både Claire Flute, Viola og Violiner fra 8DIO kan jeg ikke genskabe samme lydkvalitet. Jeg bruger FL Studio.

Hvad skal jeg gøre for at få samme lydkvalitet som på videoen?

Alle mine tracks virker "tomme" eller lavkvalitet, uanset hvilke VST'er jeg bruger.

Jeg renderer i fuld kvalitet, WAV.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du skal sætter din render til 512 point?
Også din mixer?
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 74#p428011
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

brug et mastering plug som Izotope OZONE

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:brug et mastering plug som Izotope OZONE
Det burde vel ikke være nødvendigt med eksterne plugins til højkvalitet VST'er?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Som du kan se i videoen, så er det den rene lyd ud af Kontakt. Der er ikke nogle plug-ins på sporet. Det eneste jeg kan se er send til en (sandsynligvis) rumklang.

Det indikerer umiddelbart, at der alene er tale om lydvalg og programmering (som der er en masse af), hverken mixing eller mastering.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Sæt nu for helvede den render setting på 512 point sinc, og kom videre!!! :lol: :dollargrin:
Og 32 bit float i Wav bit depth
Resampling quality på mixer skal også op på 512, det gøres i audio fanen i settings
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LarsRøv skrev:Og 32 bit float i Wav bit depth
24 bit er vel helt tilstrækkeligt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, 32 bit float lyder ikke bedre. Det er primært brugbart som temp format. Sinc settingen er kun relevant i situationer der kræver re-sampling ellers har den 0 effekt på lyden.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Så er det måske HQ plugins der skal flueben ved.
32bit float er der sikkert kun for sjovt :wink:
Når man render ud i FL, betyder sinc setting meget for lyden. Hvorvidt det kun har betydning for Resampling aner jeg ikke en skid om.
Symptomet med flad lyd har næsten altis at gøre med at sinc setting står til 16 som default i FL. Men det kan være skudt forbi.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ikke fordi jeg skal gøre mig klog på det digital tekniske, men trådstarter bruger "diffuse" ord til at beskrive at han ikke er tilfreds med det han laver... hvad mener han med "fladt" !? ... han skriver "uanset hvilke VST'ere jeg bruger", så jeg tvivler på det handler om VST'erne brugt.

Men en ting er sikkert... hvis det er orkestral-numre han vil lave, så vil det lyde "fladt" og "kedeligt", hvis man ikke forstår at bruge dynamik, hvis man ikke forstår hvordan disse akustiske instrumenter rent faktisk spilles i den virkelige verden, ikke bare alene, men også sammen med andre instrumenter. har man ikke de ting på plads vil det lyde unaturligt, og uden dynamik (læs; masser af korrekt controller MIDI data / automation osv.) vil det blive robot agtigt elektronisk at høre på.... oven i det er der brugen af reverb, som er alfa omega, og evnen til at vide hvordan den skal indstilles, hvor meget osv. osv... disse kompositoriske teknikker SKAL bare være til stede, ellers vil det ikke lyde naturtro, så enkelt er det bare.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt enig med Razmo - instrumentation, instrumentation, instrumentation - musikkens beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed:)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

enig enig

plus: når man spiller linjerne ind med den ene hånd, har man altid lige 2-3 fadere kørende med den anden hånd.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ditto enig - og gerne en pedal også. Man skal spille på instrumenterne, som de levende af slagsen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

De der volumekurver man ser i bunden henne ved 1 minut og lidt frem er interessante. Hvordan hulen har han fået dem kodet ind? Det er virkeligt overbevisende programmeret, og jeg er sikker på at det spiller en stor rolle i at det lyder så levende som det gør.

Hvis nogen har siddet og tegnet den kurve med musen, så er det godt nok imponerende... grænsende til det autistiske. Men ja, måske er tricket at styre volumen manuelt real-time med en controller. Jeg er nu stadigvæk imponeret. Mine egne små eksperimenter med "klassisk" har været pinlige!

Så jeg tror heller ikke det har en vind med .wav format eller render kvalitet at gøre. Husk på at sådan en youtube demo her kun er 128 kbit i AAC format. Så det har noget med selve mixningen og kompositionen og valget af lyde at gøre, når mediumaevums numre ikke helt har samme sound over sig.
Senest rettet af Joachip man 8. maj 2017 22:39, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Joachip skrev:De der volumekurver man ser i bunden henne ved 1 minut og lidt frem er interessante. Hvordan hulen har han fået dem kodet ind? Det er virkeligt overbevisende programmeret, og jeg er sikker på at det spiller en stor rolle i at det lyder så levende som det gør.
Garanteret spillet ind - det giver ikke mening at programmere det - højst rette lidt på noget, der har været igennem et menneskeligt interface.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Yeah, det må være dét.

I det hele taget tror jeg orkestermusik på en computer er et håndværk der kræver en hel masse øvelse. Sikkert årevis.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

og masser af viden. Jeg har siddet med nogle engelske komponister, som lavede mock-ups, som var helt vildt gode - så godt at jeg ikke helt forstod, hvorfor vi skulle indspille det med symfoniorkester (ok, der er trods alt en forskel). Det kræver masser af indsigt - på arrangør/komponist niveau, masser af DYRE biblioteker og cpu-power og endnu mere tid:).

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Meget af det handler om "expression", og da akustiske instrumenter jo spilles live, og de forskellige instrumenter har hver deres måde at blive spillet på, så kræver det netop temmelig meget knowhow om instrumenterne selv, hvordan de virker og ikke mindst deres begrænsninger...

Noget jeg selv opdagede var, at hvis man vil have hjælpemidler der er gode til at få den expression, så find nogle controllere der plagierer "the real deal", og lær at spille på dem live!

hvis du vil have naturtro horn/blæs, så find en breath controller, det giver en meget hurtig effekt som du næsten ikke kan lave med andre controllere pga. ustabilitet i luftstrømmen osv... den kan også bruges til "volume swells" af stringer sections og andet, plus den kan ændre statiske samples attack/decay/sustain/release på en meget mere naturlig måde... lær at time' dit fingerspil til din pusten på de rigtige tidspunkter osv... det virker faktisk helt vildt godt hvis man først har teknikken... vil man gå all the way, så få en rigtig wind controller hvor du spiller som på en rigtig fløjte/saxofon osv.

Der findes sikkert også andre controllere der imiterer andre instrumenter så som strenge osv.

Jo, man kan komme langt med nogle fadere og knobs, wheels osv. men min erfaring med en breath controller f.eks. er, at det er meget nemmere... og ikke mindst sjovere :)

Men så er der lige det med at samples bare ER statiske, og har begrænset modulationsmuligheder, og pitch shifter man lidt for meget lyder det igen unaturligt, plus at alle de fraseringsmuligheder der er med de rigtige akustiske instrumenter umuligt kan samples allesammen... det er nok det første give-away ved orkestrale kompositioner, og det er nok her at VST'ernes pris og kvalitet kommer ind i billedet... Ved percussion der trigges lidt for ofte lyder det som regel også sterilt hvis ikke man har flere samples af samme percussionslyd at veksle imellem... det samme gør sig desværre også gældende med andre instrumenter, specielt dem der har et hurtigt attack/transient.

og så lige til sidst: lær at spille live! ... Quantize funktionen er komplet NO GO! :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis det ikke er lydkvaliteten, men det lydteknikske det mangler så hjælper det jo ikke så meget at booste sinc setting til 512.

Prøv at tjekke dette, hvis du mener det er programmeringen der halter.
http://www.syntheticorchestra.com/

Articulate' BETA - A free plugin for FL Studio
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:De der volumekurver man ser i bunden henne ved 1 minut og lidt frem er interessante. Hvordan hulen har han fået dem kodet ind? Det er virkeligt overbevisende programmeret, og jeg er sikker på at det spiller en stor rolle i at det lyder så levende som det gør.
I Logic, som han benytter i videoen, vil man ofte bruge fx et modulation wheel som styrer et givent ekspressivt parameter. Fx via Automation Quick Access, hvor det ikke er nødvendigt at sætte noget specielt op. Meget intuitivt.

I videoen ser det delvist "indspillet" ud, dvs. styret med en hånd og rettet til bagefter i hyper draw'en. Sådan gør/gjorde jeg (dengang jeg producerede). I øvrigt er det netop modulation her, så sandsynligvis ikke engang lavet med AQA (med mindre det er routet videre internt i AU'en).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:
Joachip skrev:De der volumekurver man ser i bunden henne ved 1 minut og lidt frem er interessante. Hvordan hulen har han fået dem kodet ind? Det er virkeligt overbevisende programmeret, og jeg er sikker på at det spiller en stor rolle i at det lyder så levende som det gør.
I Logic, som han benytter i videoen, vil man ofte bruge fx et modulation wheel som styrer et givent ekspressivt parameter. Fx via Automation Quick Access, hvor det ikke er nødvendigt at sætte noget specielt op. Meget intuitivt.

I videoen ser det delvist "indspillet" ud, dvs. styret med en hånd og rettet til bagefter i hyper draw'en. Sådan gør/gjorde jeg (dengang jeg producerede). I øvrigt er det netop modulation her, så sandsynligvis ikke engang lavet med AQA (med mindre det er routet videre internt i AU'en).
Her kommer jeg til kort. Dels har jeg et keyboard med modulation wheel, men jeg kan ikke finde ud af hverken at sætte modulation wheel til at fungere samtidig med Kontakt i FL Studio, ej heller at spille på et keyboard.

Jeg spiller på tastaturet, og tilretter midi-anslag i Piano-editoren (Piano Roll), og jeg har netop idag fundet ud af hvordan jeg kontrollerer Dynamics-settings og andre indstillinger fra Kontakt til FL Studio i kurver.

Så musik-komposition er ét stort redigeringsarbejde for mig.

Jeg har dog tillagt mig en vane at Quantize al mit indspil fra tastaturet, det har jeg så fundet ud af jeg IKKE skal gøre medmindre det skal skrives ud som noder, hvilket er meget sjældent.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jamen, så ved du hvor du nok bør sætte ind ;-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Jeg har dog tillagt mig en vane at Quantize al mit indspil fra tastaturet, det har jeg så fundet ud af jeg IKKE skal gøre ...
Det kommer an på ... et kvantiseret spor er trods alt bedre end et dårligt spillet spor. Så når Razmo skriver sådan her:
Razmo skrev: ... og så lige til sidst: lær at spille live! ... Quantize funktionen er komplet NO GO! :D
- så er det vigtige i sætningen netop at lære at spille, så godt så du foretrækker din indspillede version fremfor den kvantiserede.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Jeg har dog tillagt mig en vane at Quantize al mit indspil fra tastaturet, det har jeg så fundet ud af jeg IKKE skal gøre ...
Det kommer an på ... et kvantiseret spor er trods alt bedre end et dårligt spillet spor. Så når Razmo skriver sådan her:
Razmo skrev: ... og så lige til sidst: lær at spille live! ... Quantize funktionen er komplet NO GO! :D
- så er det vigtige i sætningen netop at lære at spille, så godt så du foretrækker din indspillede version fremfor den kvantiserede.
Det ene udelukker vel ikke det andet?

Man behøver måske ikke quantize, men jeg har ofte benyttet mig af at spille det så godt som muligt, for derefter at redigere mit indspil, tone for tone.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

mediumaevum skrev:
david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Jeg har dog tillagt mig en vane at Quantize al mit indspil fra tastaturet, det har jeg så fundet ud af jeg IKKE skal gøre ...
Det kommer an på ... et kvantiseret spor er trods alt bedre end et dårligt spillet spor. Så når Razmo skriver sådan her:
Razmo skrev: ... og så lige til sidst: lær at spille live! ... Quantize funktionen er komplet NO GO! :D
- så er det vigtige i sætningen netop at lære at spille, så godt så du foretrækker din indspillede version fremfor den kvantiserede.
Det ene udelukker vel ikke det andet?

Man behøver måske ikke quantize, men jeg har ofte benyttet mig af at spille det så godt som muligt, for derefter at redigere mit indspil, tone for tone.
Om man behøver at quantize afhænger jo af hvor god man er til at spille live, ellers kan man måske blive nødt til det... der findes jo også procentvis quantize, som bibeholder noget af "the human feel", og det er den "human feel" der er vigtigt ved den slags musik... men teoretisk udelukker det ene ikke det andet, alt du kan spille ind live, kan også programmeres ind node for node, hvis man ville dette... men det bliver nok sværere at komme tættere på svar til dig, uden en demo af det du har lavet tror jeg.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar