Monitor mixes og talkback

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
kraen
Producer
Producer
Sted: Hjerm

Monitor mixes og talkback

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 17:25

Okay, nu kommer der et n00b-spørgsmål. Bær over med mig.

Efterskolens studie er så småt ved at være oppe at køre. Har investeret i Focusrite Clarett 8PreX og Octopre. 16 kanaler. Super.

Jeg har indtil videre en enkelt Behringer HA4700 til hovedtelefoner i liverummet. Der kommer lidt mere på et tidspunkt.

Det, jeg er interesseret i nu, er at få etableret en nem talkback-løsning. Gerne to-vejs, men det er ikke strengt nødvendigt.
Jeg har prøvet at sætte det op, så jeg har sluttet en mikrofon til lydkortet, og den kører så direkte via Focusrite Control til hovedtelefonerne. Det virker sådan set, men jeg synes det er lidt fjollet at bruge en kanal i lydkortet til talkback.

Jeg har kigget på f.eks. Mackie Big Knob Studio+, som flere anbefaler, men den har jo kun 1 stereo output til hovedtelefon-amp. Jeg ved godt, der er 2 hovedtelefon outputs på fronten, men det er inde i liverummet, jeg skal bruge nogle outputs. Jeg vil gerne op og kunne lave 4 mono-mix og så kunne distribuere til min. 10 hovedtelefoner af gangen.

Hvad er smartest at gøre? Det kan mit lille hoved simpelthen ikke regne ud.

Budgettet er rimeligt, men tænk ind, at det er til en efterskole og gerne må være relativt ukompliceret.
Brugeravatar
ThomasRiem
Tekniker
Tekniker
Sted: Kjøbenhavnstrup

Re: Monitor mixes og talkback

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 17:52

Var det ikke en løsning at skaffe en snotbillig lille Behringer-mixer og skyde den indimellem output fra lydkortet og feed'et til HA-4700'eren? Lydkortet ind i line-in på mixeren, mikrofonen ind i et mic-input, output til hovedfon-anlægget og... vupti!?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
kraen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 17:55

Jo, det har jeg også tænkt. Og hvad så hvis jeg gerne vil lave 4 separate monitor mixes? F.eks. vil guitaristerne have lidt mere guitar, men det vil pianisten absolut ikke.
Brugeravatar
kraen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 10. maj 2017, 21:02

Ingen andre forslag?
Brugeravatar
marco
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 11. maj 2017, 07:24

Du har mulighed for, via dit 'mono in' på HA4700 og tilføre lidt ekstra til hver kanal. Du skal bruge fire output fra dit lydkort og connecte dem med de fire indgange på 4700'ern. Så laver du i dit mix på computeren fire aux busser - dem router du til de fire udgange. Nu kan du sende ekstra guitar på en aux, ind på HA4700..

Det er ikke den fedeste løsning, men en løsning som kan laves med det setup du har..

Mvh msrco
Jens Larsen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 11. maj 2017, 08:36

Hej Kraen

Jeg tror ikke der er nogen simpel løsning til alle de behov. Med det grej du har nu er der nok ikke nogen vej udenom at bruge en kanal til talkbacken (evt en kanal mere, hvis du også vil have en decideret retur mikrofon fra indspillerummet) - og så styre alt monitorering fra din DAW - ud af 4 separate outputs fra lydkortet, der hver går til en HP forstærker.

Hvis det alligevel er for kompliceret for eleverne at betjene, og du gerne vil undgå at gøre det fra DAW'en, så skal du have skiftet interface ud til en eller anden digital mixer, deres liveaproach er nærmest som skabt til alt det monitorering du gerne vil - FX noget Sundcraft SI, Allen Heath eller noget Behringer X-et-eller andet hvis det skal være rimeligt budgetvenligt.

VHJens :-)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 11. maj 2017, 09:36

Jeg havde brugt en af lydkortets kanaler, så er det også nemt at gate talkback'en så den kun åbner når man har snotten helt henne i den og taler højt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
kraen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 11. maj 2017, 14:43

Tak for svar. Jeg holder fast i en kanal på lydkortet indtil videre, tror jeg.
Brugeravatar
adgangfolmer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 13. maj 2017, 10:12

Det, tror jeg også, er klart det nemmeste og mest enkle. Du kan jo evt. købe en eller anden billig preamp med SPDIF out, som du kan koble til lydkortet, hvis du gerne vil bevare de 16 preamps, du har nu, til tracking. Tror bl.a. ART laver noget rimelig billigt med digitalt out. Alternativt kan du jo finde en ADA 8000 til ingen penge. Du har jo to sæt ADAT-inputs på kortet :)
Stille og uroligt
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 15. maj 2017, 19:55

Måske det her er interessant:

http://www.waves.com/sending-headphone- ... d-trackers

Men det kører via bluetooth som normalt er en latency-hog. Men måske Waves har lavet noget smart?

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"