Rippe vinyl via Impact Twin (EDIT: Serato SL3 er brugt istedet)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Rippe vinyl via Impact Twin (EDIT: Serato SL3 er brugt istedet)

Indlæg af Holger »

Nej, men det burde virke i teorien. Det eneste jeg kunne være bange for var hvor lavt signalet ind i lydkortet måtte være uden RIAA'en, dvs. en ekstremt lav optagelse med dårlig SNR og bitudnyttelse. Let us know, hvis du tester.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MarkBass skrev:Er der nogen der har prøvet RIAA plugins?
Giver vel ikke rigtig mening at forstærke signalet så meget digitalt og tilføje RIAA EQ'en i forhold til at gøre det med hardware?
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

MarkBass skrev:Er der nogen der har prøvet RIAA plugins?
Jeg lavede på et tidspunkt en 32-bit VST som er en form for tonekontrol som "vipper" hele frekvensspektret på en komplet lineær måde, hvilket dog ikke er helt magen til de kurver man ser, når man slår op hvordan en RIAA kurve bør være. Jeg har dog prøvet at overspille nogle LP'er hvor jeg brugte et par TLA 5051 preamps og så min plugin (typisk omkring en værdi mellem -16 og -19), og det blev faktisk bedre end min (lidt crappy) Creek forstærkers RIAA trin og fesne phono forstærker. Ikke specielt videnskabeligt, men det lød godt.

www.robotplanet.dk/audio/vst_temperature/ (den er gratis!)

Jeg har testet skidtet med 44100 og 96000 Hz sample rate, men jeg tror 48000 også burde fungere. Men igen: Jeg tror ikke kurven er korrekt i forhold til RIAA. Den er dog praktisk til mange andre ting. Så lyt og bedøm.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Hey,
Jeg gen-åbner lige denne tråd med håb om at der er lidt hjælp at få igen......det kører fint med at recorde vinyler, men jeg mangler simpelthen lyd på mens jeg optager. Synes jeg har prøvet lidt af hvert men jeg er lidt på glat is......alt lyd kører normalt ud fra min iMac og videre gennem mit firewire/Impact Twin og over i en alm. Sony surround sound forstærker/højtalere. Nu mens jeg optager kører lyden fra min pladespiller jo ind gennem mit Serato DJ-lydkort (via USB-kabel).....hvodden får jeg så lyden over til forstærkeren/højtalerne? Det er muligt at det er helt åbentlyst, men jeg ka' ikke hitte ud af det?!

Nogen bud?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mit bedste bud er at sætte input til Serato og output til TC i enten systemindstillingerne eller i Logics preferences (hvis jeg husker rigtigt, at du bruger logic). Jeg ville nok vælge at gøre det i systemindstillingerne og så lade logics lyddriver stå til system settings, men det er vist mest et spørgsmål om vane og workflow - begge dele burde virke. Ellers kan det være noget med input monitoring der skal være sluttet til i Logic (eller hvad du nu bruger). I Logic burde det ske af sig selv på selve sporet du optager på, så længe du ikke har rodet for meget med default preferences.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

david mondrup skrev:Mit bedste bud er at sætte input til Serato og output til TC i enten systemindstillingerne eller i Logics preferences (hvis jeg husker rigtigt, at du bruger logic). Jeg ville nok vælge at gøre det i systemindstillingerne og så lade logics lyddriver stå til system settings, men det er vist mest et spørgsmål om vane og workflow - begge dele burde virke. Ellers kan det være noget med input monitoring der skal være sluttet til i Logic (eller hvad du nu bruger). I Logic burde det ske af sig selv på selve sporet du optager på, så længe du ikke har rodet for meget med default preferences.
Ved ikke hvorfor, men når jeg åbner systemindstillingerne/lyd så kan jeg ikke se Serato lydkortet.....Jeg bruger ikke Logic til det her, men Seratos eget software program til at optage med....ved ikke om det er det der driller?!

Pladespilleren kører via AUX INPUT i Seratolydkortet og jeg har også prøvet om jeg kunne fange lyden via AUX OUTPUT i Serato lydkortet og ind i forstærkeren, men det afhjælper heller ikke problemet med manglende lyd mens jeg optager....nå men hvis ikke der findes en løsning så kan jeg stadig optage dog uden medhørende lyd i første omgang.....ikke nogen katastrofe :-)

Nyt svar