Rippe vinyl via Impact Twin (EDIT: Serato SL3 er brugt istedet)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Rippe vinyl via Impact Twin (EDIT: Serato SL3 er brugt istedet)

Indlæg af SAPPY »

Jeg har en bunke vinyler jeg gerne vil rippe med mit nuværende setup....i 'gamle' dage kørte jeg bare pladespilleren ind i lydkortet på pc'en og optog med 'Cool Edit pro', men jeg har 'iMac/Impact Twin' opsætning pt. så er der nogen gode fifs til hvordan jeg bedst gør??

Jeg kan evt grounde pladespilleren til min forstærker og forbinde de rød/hvide phono stik fra pladespilleren med de rød/hvide stik bagpå Twin Impact, men hvad så....optager jeg så med/via mit Logic 9 oder was??

...ved ikke om det herunder er noget der giver mening, men det er på engelsk og jeg er ikke helt med der
http://www.channld.com/TC%20Impact%20Twin%20Setup.pdf

Anyone?! :-)
Senest rettet af SAPPY tors 4. maj 2017 21:06, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har været oppe mange gange her på maskinen (endda for meget nylig), så mon ikke du kan finde en tråd der besvarer dit spørgsmål ved at søge?

Ellers kan det være jeg skulle få lavet en FAQ :-)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Holger skrev:Det har været oppe mange gange her på maskinen (endda for meget nylig), så mon ikke du kan finde en tråd der besvarer dit spørgsmål ved at søge?

Ellers kan det være jeg skulle få lavet en FAQ :-)
Kan kun finde den her
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... yl#p272942
Holger skrev:Det har været oppe mange gange her på maskinen (endda for meget nylig)
Hvis nogen kommer forbi den sidste nye Holger nævner må I meget gerne linke, tak....søger lige igen selv :-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Du kan sagtens optage i logic 9. Vær opmærksom på at der er forskel på signalet fra en pladespiller og så et line signal. Oftest har man brug for at køre pladespilleren ind i en dedikeret Phono indgang, alternativt køre den igennem en RIAA forstærker før den kan optages.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

david mondrup skrev:Du kan sagtens optage i logic 9. Vær opmærksom på at der er forskel på signalet fra en pladespiller og så et line signal. Oftest har man brug for at køre pladespilleren ind i en dedikeret Phono indgang, alternativt køre den igennem en RIAA forstærker før den kan optages.
Fint David.....troede at de røde og hvide phono stik som er bag på mit Impact Twin kunne bruges, men der er jeg måske forkert på den?



....kan jeg så heller ikke køre gennem feks kanal 3/4 med et jack-to-phono stik?
Vedhæftede filer
Impact Twin - bagside.png
Impact Twin - bagside.png (217.19 KiB) Vist 1002 gange

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ikke med mindre din pladespiller er forsynet med line out. Hvilket de færreste pladespillere er.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

david mondrup skrev:Ikke med mindre din pladespiller er forsynet med line out. Hvilket de færreste pladespillere er.
ok, det er en SL-1210 MK2

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SAPPY skrev:
david mondrup skrev:Du kan sagtens optage i logic 9. Vær opmærksom på at der er forskel på signalet fra en pladespiller og så et line signal. Oftest har man brug for at køre pladespilleren ind i en dedikeret Phono indgang, alternativt køre den igennem en RIAA forstærker før den kan optages.
Fint David.....troede at de røde og hvide phono stik som er bag på mit Impact Twin kunne bruges, men der er jeg måske forkert på den?
Nej, det er digitale I/Os.
david mondrup skrev:Ikke med mindre din pladespiller er forsynet med line out. Hvilket de færreste pladespillere er.
Det vil ikke gøre nogen forskel, da de to RCA stik er digitale, men du svarede måske kun på spørgsmål nr. 2.
SAPPY skrev: ....kan jeg så heller ikke køre gennem feks kanal 3/4 med et jack-to-phono stik?
Nej, du mangler en RIAA forforstærker og uanset hvad skulle du bruge et RCA > Jack stik (ikke omvendt) ;-)

Flemming, inden jeg får lavet FAQ'en:

Groft sagt skal du have fat i en RIAA forforstærker, fx den her:
http://www.av-connection.dk/?PNo=PJT-PH ... 0wod3acBNg

Derfra RCA > jack kabler ind i linjeindgang på lydkortet. Slå evt. preamp/gain fra i lydkortet, så du kører lige ind i Logic.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Hmm, Inden jeg køber en RIAA som den du linker til Holger tænker jeg om ikke jeg kan bruge mit Serato SL4 lydkort til at sætte mellem pladespilleren og Impact Twin....?!.....skal selvfølgelig huske at sætte funktionen til phono med de små hvide 'switch' knapper (cd/phono)

Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-05-03 kl. 17.37.50.png
Skærmbillede 2017-05-03 kl. 17.37.50.png (256.58 KiB) Vist 984 gange
Skærmbillede 2017-05-03 kl. 17.36.41.png
Skærmbillede 2017-05-03 kl. 17.36.41.png (415.15 KiB) Vist 984 gange

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:
david mondrup skrev:Ikke med mindre din pladespiller er forsynet med line out. Hvilket de færreste pladespillere er.
Det vil ikke gøre nogen forskel, da de to RCA stik er digitale, men du svarede måske kun på spørgsmål nr. 2.
Ah - ja, jeg havde glemt at det er SPDIF. Det er nogle år siden jeg sidst har haft fat i et Impact Twin.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Kan du ikke bare bruge Seratoen alene?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

lakris skrev:Kan du ikke bare bruge Seratoen alene?
Jow - der ingen grund til at gøre det mere kompliceret.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

SustainerPlayer skrev:
lakris skrev:Kan du ikke bare bruge Seratoen alene?
Jow - der ingen grund til at gøre det mere kompliceret.
Ja det bliver måske lidt pinligt med hvodden bliver kæden så?

Min Technics med RCA ud og ind i Seratoen (som er indstillet til phono) så har jeg RCA videre ind i min iMac fra 2011.....hvordan?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SAPPY skrev: Min Technics med RCA ud og ind i Seratoen (som er indstillet til phono) så har jeg RCA videre ind i min iMac fra 2011.....hvordan?
Fra Seratoen til Mac'en via USB. Seratoen er (også) et lydkort.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

SustainerPlayer skrev:
SAPPY skrev: Min Technics med RCA ud og ind i Seratoen (som er indstillet til phono) så har jeg RCA videre ind i min iMac fra 2011.....hvordan?
Fra Seratoen til Mac'en via USB. Seratoen er (også) et lydkort.
Hehe, nåh ja....det skal prøves, må lige ha' pillet seratoen ud af DJ-pulten.....håber det er så nemt som det lyder :-)

Takker, so far :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Skulle det ske at Serato lydkortet ikke genkendes af OSX, så gå herind og find en driver: https://support.serato.com/hc/en-us/art ... d-Firmware
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

david mondrup skrev:Skulle det ske at Serato lydkortet ikke genkendes af OSX, så gå herind og find en driver: https://support.serato.com/hc/en-us/art ... d-Firmware
Check :-)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Så har jeg testet og det virker perfekt....wohooo!!! Havde jeg vidst det var så nemt, havde jeg godt nok hoppet up i det meget tidligere...men, såen er der så meget, right!?

Sådan gjorde jeg, hvis andre vil prøve det af :-)

-- Allerførst gik jeg ind på Serato.com og fandt/downloadede en driver til 'Scratch Live' der passede til mit iMac system
-- Så pluggede jeg min Technics SL-1210MK2 med de RCA (rød/hvid phono) kabler til 'input aux' i mit Serato SL3 (kom vist til at sige længere oppe at det var in SL4)
-- Slog den rigtige 'switch'-knap til så den kører i 'phono'-mode
-- Isatte et USB kabel i SL3'eren og koblede det til iMac'en
-- Åbnede Serato 'Scratch Live' og aktiverede 'record' feltet i venstre side og aktiverede det røde record icon da vinylen spillede og stoppede optagelsen igen da nummeret var færdig, ved at trykke på record iconet.
-- Så fandt jeg optagelsen i den Serato mappe som automatisk bliver oprettet ved installering af Serato softwaren. Hvis ikke man døber filen i Serato inden optagelsen hedder filen bare 'Serato Recording' og kan findes i mappen 'recording' i _Serato_ mappen
-- Jeg redigerede/bouncede til .wav/MP3-filer i Logic 9


Links der hjælp mig:
https://serato.com/scratchlive
https://serato.com/forum/discussion/152753


Mange tak til jer her i tråden der skubbede mig videre i processen :-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

:thumbup:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

david mondrup skrev::thumbup:
....hehe, overskriften passede så ikke helt da jeg ikke har brugt Impact Twin alligevel, men Serato SL3 lydkortet.....så jeg har edited lidt i overskriften :-)



Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fremragende guide.

Okay, -12 dB som højeste peak virker måske lige lovligt konservativt?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak :-)

Hvis du skal indspille fx 50 vinylplader og laver tests med fx en håndfuld af udvalgte plader og rammer -12 dBFS på det højeste nummer i testen, så er et headroom på blot 12 dB til resten af pladerne i samlingen på ingen måde for meget, og bitudnyttelsen i 24 bit ved peak @ -12 dBFS er stadig i top.

Teoretisk set ville det være fint at indspille næsten helt op til fuld skala, men så ryger hele konceptet om headroom og sikkerhed jo, ikke mindst relevant til mere dynamisk masterede numre på et desuden mere uforudsigeligt medie som vinyl.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Er der nogen der har prøvet RIAA plugins?

Nyt svar