Efterligningens kunst

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Efterligningens kunst

Indlæg af Graceville »

Jeg har gået og leget med tanken om at efterligne en eller anden optagelse i så meget som muligt.

Performance, instrumentering, eq, panorering, distortion, reverb osv osv.

Jeg sidder lige og lytter lidt til Sly And the Family Stone og tænker, at det kunne være virkelig lærerigt.

Jeg har UAD lydkort og en del af deres plugins, samt Logic X og tænker jeg sagtens kan få det til at lyde af noget der er lavet i 1974.

I eftermiddags faldt mine tanker på Beatles fordi det er lige til at gå til, da et par japanere engang i 90'erne vist har lavet et fuldkomment partitur af alle deres indspilninger og så er det jo lige til at gå til.

Hvad tænker I om idéen. Er der andre der i DK eller andre steder, har bevæget sig ud i det?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har gjort det nogen gange, enten for at øve mig i en eller anden stilart, eller også bare for spøg og skæmt. Tilfældigvis har jeg lige netop postet en lille (dog ikke særligt grundigt lavet) efterligning af et gammelt japansk 70er-nummer i den her tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 06#p626106

Her er originalen:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedt!!!! Der er simpelthen så meget musik jeg vil prøve af, så det er bare at beslutte sig for, hvor jeg skal starte.

Nogle af tankerne drejer sig også om, at det aldrig kan blive 1:1 lige i skabet, men det må man leve med. Samtidig trækker det også gevaldigt, da jeg er sikker på at man kan hive noget rigtig fed viden og kunnen ud af at gøre det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lol, det er helt rookie, men nu er jeg i gang. Vildt hvor meget lidt jeg indtil nu har interesseret mig for og haft viden om, hvordan de forskellige kunstnere kommer frem til deres lyd.

Lige nu er det, umiddelbart for nemhedens skyld, 'With or Without You' med U2. Bassen er i kassen og arbejder nu med guitar+E-bow-lyden.

Det får mig til at tænke på en Muppet Show udgave af U2 og det billede er svært at aftænke.

Ved at lede lidt på nettet er der gode hints til, hvordan man får den rigtige lyd, går ud fra det gælder nærmest alt. The Edge bruger åbenbart en Fernandes sustainer pickup som jeg ikke har planer om at installere. E-bow'en lyder pænt sinusagtig og det er svært at finde den samme fløjteagtige lyd via reverb og eq, men det er en sjov og interresant og lærerig proces.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:The Edge bruger åbenbart en Fernandes sustainer pickup ...
Det gør han generelt live - ja - men oprindeligt blev studioversionen indspillet med denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_Guitar

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Den slags sker ind i mellem indenfor jazzen, hvor et ensemble laver note for note kopier af klassikerne. Her i form a "Kind Of Blue"
https://www.wsj.com/articles/miles-davi ... 1412699010

Nyt svar