EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Re: EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Indlæg af oVHSen »

Jeg har lige købt en ny kasse, intellijels 104 HP alu-kuffert. Swell shit, og jeg glæder mig til at fylde den op. Men, kassen havde en håndfuld jack og midi stik monteret, som jeg ikke har brug for og derfor har afmonteret. Nu er der så i stedet en håndfuld huller hvor stikkene sad og de skal naturligvis dækkes igen. Jeg ved der findes sådan nogle plastic-"propper" til at lukke den slags huller med, men jeg ved ikke hvad de hedder og har derfor også lidt svært ved at finde et sted jeg kan købe dem..... Er der nogen med et større teknisk vokabularium end mig, der kan hjælpe?
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Plastikpropper til at lukke huller med? Du skal vist en tur på Wish.com ;-) Ja ja....det kommer fra Kina og er et par måneder om at nå frem, men det virker :-)

Propper til at lukke huller med efter man har haft bilen en tur til rustbeskyttelse...........det dur :-)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Thomas M skrev:Plastikpropper til at lukke huller med? Du skal vist en tur på Wish.com ;-) Ja ja....det kommer fra Kina og er et par måneder om at nå frem, men det virker :-)

Propper til at lukke huller med efter man har haft bilen en tur til rustbeskyttelse...........det dur :-)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=76758

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Make Noise 10 Year Panel: Performing and Composing with Modular Synthesizers

On Saturday, June 16th, 2018, Make Noise hosted four panel discussions as part of its 10th Anniversary Celebration Weekend.

This panel on performing and composing with modular synthesizers featured Tyondai Braxton, Richard Devine, Bana Haffar, and Moe Espinosa (Hypox1a/DrumCell), and was moderated by Make Noise founder Tony Rolando.


Knap en time.



Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så er der en der har lavet et lille kit til Boss RE-20 ,.... nice :-)

https://www.spillerphoto.com/dre20-boss ... nting-kit/
Vedhæftede filer
v.JPG
v.JPG (117.74 KiB) Vist 1266 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Syge i bøtten de DIY Eurorack-folk ,.. det ved jo enhver :dollargrin:

/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LeoMakes bygger en case til 3U og 1U med CNC. Opdaterer denne post med Part 2 når den er oppe.


Default avatar
stereo
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af stereo »

Jeg leder efter en LFO med clock input.
Den skal gerne kunne generere sine, triangle og sawtooth (ramp up/down) waveforms.
Max 8HP og gerne i den billigere ende af skalaen.

Er der nogen, der har et godt tip?

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

stereo skrev:Jeg leder efter en LFO med clock input.
Den skal gerne kunne generere sine, triangle og sawtooth (ramp up/down) waveforms.
Max 8HP og gerne i den billigere ende af skalaen.

Er der nogen, der har et godt tip?
Du kan tjekke Modbox ud fra Wmd/ssf

https://wmdevices.com/collections/wmd-s ... cts/modbox

Default avatar
stereo
Medlem
Indlæg: 16

Indlæg af stereo »

Peter skrev:
stereo skrev:Jeg leder efter en LFO med clock input.
Den skal gerne kunne generere sine, triangle og sawtooth (ramp up/down) waveforms.
Max 8HP og gerne i den billigere ende af skalaen.

Er der nogen, der har et godt tip?
Du kan tjekke Modbox ud fra Wmd/ssf

https://wmdevices.com/collections/wmd-s ... cts/modbox
Tak, Peter.
Helt perfekt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Peter skrev:Du kan tjekke Modbox ud fra Wmd/ssf

https://wmdevices.com/collections/wmd-s ... cts/modbox
Jeg har lige kigget listen af moduler igennem hos dem. Det ligner der er mange fede imellem. :)

Og iøvrigt fedt at bruge tråden her til at efterspørge moduler med "funktion x", bliv endelig ved med det!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
Peter skrev:Du kan tjekke Modbox ud fra Wmd/ssf

https://wmdevices.com/collections/wmd-s ... cts/modbox
Jeg har lige kigget listen af moduler igennem hos dem. Det ligner der er mange fede imellem. :)

Og iøvrigt fedt at bruge tråden her til at efterspørge moduler med "funktion x", bliv endelig ved med det!
Ja, fedt at se tråden blive brugt, er desværre gået lidt i stå selv for tiden
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sonic State leger med pinging af 5 filtre. Malekko Borg, AJH Diode Ladder, Makenoise QPAS, Intellijel Polaris og Endorphin.es SQWK Dirty.


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er i gang med en Matrix mixer prototype, men kan ikke rigtig beslutte os for hvilken feature vi skal implementere af disse to:
mm-offset.jpg
mm-offset.jpg (50.28 KiB) Vist 685 gange
mm_uni-bi.jpg
mm_uni-bi.jpg (49.03 KiB) Vist 685 gange
Øverste proto har en +/- 5V offset funktion, som offsetter alle outputs på samme tid. Tanken er at mixeren skal bruges til CV, og offset faderen kan så benyttes som en slags performance modulation.

Nederste har en switch til bipolar/unipolar funktion af samtlige inputs, hvilket kogt ned vil sige at man switcher mellem attenuation og attenuvertion.

Modulet bliver (måske) 8HP, det vil dog først vise sig efter første prototype om der er plads nok mellem potmetrene, men jeg tror at fordi hver anden række er offset med ca 50%, så er det faktisk brugbart og den ville så kunne levere ret meget mixing power på meget lidt plads.

Nå, men kom meget gerne med input, det vil blive værdsat! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Står potmetrene i nul i center, eller nul til venstre? Altså, kan man skrue signalet op fra center mod højre, og skrue signalet op inverteret fra center mod venstre? Jeg mener det hedder attenuverter, som du også er inde på.

Hvis det er tilfældet, kan jeg ikke umiddelbart se behovet for mulighed nummer 2, eller også har jeg ikke forstået konceptet helt.
Angående mulighed nummer 1, offset. Hvor højt kan signalet blive uden offset? 5V? Det ville være hvad der gav mening for mig, nu man mig bekendt arbejder med +/-10V, og man skal kunne offsette med +/- 5V. Er der nogen form for forstærkning i potmetrene, eller er fuld volume ~som input niveau? Hvordan sikrer man sig iøvrigt det, når man mixer flere signaler sammen?

Åh undskyld jeg har flere spørgsmål end svar... :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den slags er der altid brug for :thumbup:

Man burde i eurorack-verden bruge dobbelte drejeknapper mere iøvrigt

(dual/centric)

Men de er typisk specialfremstillede ,.. eller sjældne som hønse-tænder

Det samme gælder de tilhørende knapper

https://www.lazada.com.ph/products/dual ... 46478.html
Vedhæftede filer
dual cent.jpg
dual cent.jpg (18.82 KiB) Vist 657 gange
dual pot.jpg
dual pot.jpg (13.61 KiB) Vist 659 gange
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: fre 17. sep 2021 22:46 Står potmetrene i nul i center, eller nul til venstre? Altså, kan man skrue signalet op fra center mod højre, og skrue signalet op inverteret fra center mod venstre? Jeg mener det hedder attenuverter, som du også er inde på.

Hvis det er tilfældet, kan jeg ikke umiddelbart se behovet for mulighed nummer 2, eller også har jeg ikke forstået konceptet helt.
Angående mulighed nummer 1, offset. Hvor højt kan signalet blive uden offset? 5V? Det ville være hvad der gav mening for mig, nu man mig bekendt arbejder med +/-10V, og man skal kunne offsette med +/- 5V. Er der nogen form for forstærkning i potmetrene, eller er fuld volume ~som input niveau? Hvordan sikrer man sig iøvrigt det, når man mixer flere signaler sammen?

Åh undskyld jeg har flere spørgsmål end svar... :-D
Den nederste version switcher mellem bi og unipolar som beskrevet. Altså, står switchen til venstre, så fungerer hver pot som attenuATER (almindelig mixer), står den til højre fungerer hver switch som attenuVERTER (inverteret til venstre). Optimalt set ville vi godt have begge funktioner, men det er der ikke plads til og vi vil gerne holde størrelsen da der ikke findes en 4x4 matrix mixer i 8HP, så vi udfylder forhåbentlig et hul.

Det skal lige siges at mixeren er beregnet til CV og er derfor selvfølgelig DC koblet, men den kan sagtens bruges til audio også.

Signalet kan potentielt nå lige under +/- 12v. Er faktisk ikke sikker på præcis hvor højt/lavt vi kan svinge ud, men vi har jo 12v på hvert rail så opampen clipper der omkring. “Standarden” for CV er +/- 5v i eurorack, men det er der ikke mange der overholder. Ofte er vi tættere på +/-8v eller helt oppe på 10.

Der er ingen forstærkning i mix trinnet, men kunne godt være vi skulle tænke noget gain staging ind. I så fald ville det måske give mening med negativ gain, f.eks 50% - så kan man potentielt mixe fire 5v signaler på max og stadig have wiggle room med faderen.

Faderen bliver desuden med center detent (altså et tydeligt klik i midten) og bliver trimmet til 0v når den står der, så man kan sagtens udelade den helt fra ligningen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev: lør 18. sep 2021 00:02 Den slags er der altid brug for :thumbup:

Man burde i eurorack-verden bruge dobbelte drejeknapper mere iøvrigt

(dual/centric)

Men de er typisk specialfremstillede ,.. eller sjældne som hønse-tænder

Det samme gælder de tilhørende knapper

https://www.lazada.com.ph/products/dual ... 46478.html
Mig bekendt er det kun Happy Nerding der bruger dual concentric potmetre i eurorack land, men det gør han til gengæld godt. De er desværre super svære at skaffe i vertical version, hvilket er det absolut fedeste at designe med da man så har control PCB’et aligned med frontpanelet og slipper for kabelføring til pots, jacks osv. Modulet bliver desuden oftere lavt bag fronten, hvilket er blevet ret vigtigt de senere år.

Personligt ser jeg heller ikke lige en fordel i forhold netop det her modul, men de kan bruges til mange fede ting 😃

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev: lør 18. sep 2021 06:26
DUBTEMPLE skrev: lør 18. sep 2021 00:02 Den slags er der altid brug for :thumbup:

Man burde i eurorack-verden bruge dobbelte drejeknapper mere iøvrigt

(dual/centric)

Men de er typisk specialfremstillede ,.. eller sjældne som hønse-tænder

Det samme gælder de tilhørende knapper

https://www.lazada.com.ph/products/dual ... 46478.html
Mig bekendt er det kun Happy Nerding der bruger dual concentric potmetre i eurorack land, men det gør han til gengæld godt. De er desværre super svære at skaffe i vertical version, hvilket er det absolut fedeste at designe med da man så har control PCB’et aligned med frontpanelet og slipper for kabelføring til pots, jacks osv. Modulet bliver desuden oftere lavt bag fronten, hvilket er blevet ret vigtigt de senere år.

Personligt ser jeg heller ikke lige en fordel i forhold netop det her modul, men de kan bruges til mange fede ting 😃
Vertikal er sjældne ja, savner også modul-opbygning, og at kunne sammesætte værdierne samt lin/log frit,.. f.eks. for vol/pan

Men kompakte typer for vinkelret print findes trods alt ,.. som nederst på siden her:

https://www.musikding.de/Alpha-Pots-9mm

Tænker mig en 6-8 kanals mono-mixer, eller noget CV halløj, vil være mulig ultra-smalt, med et enkelt print, og ingen kabling

Knap: https://www.musikding.de/Aluminium-knob ... -pot-black
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, altså det der med et rimelig bredt udvalg af standard tilgængelige potmetre, det hører desværre fortiden til. Banzai Music er et godt bud, de har et redt bredt udvalg.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super. Jeg synes det giver bedst mening med offset udgaven.

Til offset udgaven:
Kunne man lave en "invert" knap/kontakt til eksempelvis kanal 3 og 4, så positivt offset på faderen ville give negativt offset på kanal 3 og 4?



Jeg skal ikke fortælle jer hvordan I skal lave jeres moduler, men hvad med at droppe 1 af kanalerne, og have en "output VCA" på hver kanal? Droppe/spare for måske at blive på de 8hp, men så igen, konceptet var vist 4 kanals mixer på 8hp?
Jeg ved det potentielt giver 2 pots, fordi man måske ville have et statisk gain pot, og så et modulation amount, men det statiske kunne undværes ved at bypass'e VCA'en når der ikke er noget forbundet til VCA modulation input. Ja man kan selvfølgelig også spare pot til modulation amount, men det er vel rarest at kunne skalere sådan et signal. Ellers kan man ligeså godt forbinde output fra jeres modul til et VCA modul...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: lør 18. sep 2021 16:50 Super. Jeg synes det giver bedst mening med offset udgaven.

Til offset udgaven:
Kunne man lave en "invert" knap/kontakt til eksempelvis kanal 3 og 4, så positivt offset på faderen ville give negativt offset på kanal 3 og 4?



Jeg skal ikke fortælle jer hvordan I skal lave jeres moduler, men hvad med at droppe 1 af kanalerne, og have en "output VCA" på hver kanal? Droppe/spare for måske at blive på de 8hp, men så igen, konceptet var vist 4 kanals mixer på 8hp?
Jeg ved det potentielt giver 2 pots, fordi man måske ville have et statisk gain pot, og så et modulation amount, men det statiske kunne undværes ved at bypass'e VCA'en når der ikke er noget forbundet til VCA modulation input. Ja man kan selvfølgelig også spare pot til modulation amount, men det er vel rarest at kunne skalere sådan et signal. Ellers kan man ligeså godt forbinde output fra jeres modul til et VCA modul...
Tak for input! Ja, man kunne sagtens implementere en switch til invertering af de kanaler man ønsker… Hvis der var plads på PCB’et. Vi er basicly maxet helt ud på hvad der kan lade sig gøre at fylde på her. Der kunne måske godt blive plads til en subminiature vippe switch, men den lægger sig så ikke op ad det design sprog vi allerede har etableret hvor vi bruger slide switche, og den del er faktisk ret vigtig for os, altså et rimelig stramt design sprog.
Der findes mange små producenter der laver nogle fede moduler, men som i mine øjne har et decideret hæsligt design sprog, eller næsten værre endnu - slet intet design sprog.

Altså, jo, man kunne godt implementere en VCA på hver kanal, men nu begynder vi at snakke et helt andet modul. Også et der ville blive mere komplekst og væsentligt dyrere. Vi ville også skulle skære en kanal fra som du selv siger, eller gå op i størrelse, hvilket så fraviger det her koncept og fordrer et komplet redesign.

Men det kunne da sagtens være interessant til et fremtidigt modul, men der tænker jeg nærmere VCA’erne ville være hovedfokus og den eventuelle mix del ville være en feature tilrettet VCA’erne.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev: søn 19. sep 2021 06:24 ...
Ja, man kunne sagtens implementere en switch til invertering af de kanaler man ønsker…
...
Det var egenligt tænkt som 1 switch der inverterer offset for både kanal 3 og 4. De to, bare som eksempel, så man har noget fleksibilitet i hvad man putter ind på de forskellige kanaler.

Jeg kan godt li' at I også går så meget op i udseendet og designet, så det er fuldt forståeligt hvis begrænsningen er, at der ikke er mere plads på pcb'et. :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Billede

Kan man virkelig få fat omkring de der knapper selvom man måske har lidt tykke fingre? Det ser ret klemt ud.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar