EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så hører det jo også med til det med printfremstilling, at en god del af de DIY projekter der er på nettet også inkluderer pcb silkscreen billeder, der skal printes i rigtig størrelse, og så har du printudlægget med det samme. Endnu en fordel ved de mange projekter der er til rådighed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Blanke front-plader til DIY :-)

http://syinsi.com/shop/panels/blankpanels/

Sig endelig til hvis du kender andre/bedre leverandører !!
Vedhæftede filer
RawPanels-MAP_5316_4288_2848-768x766.jpg
RawPanels-MAP_5316_4288_2848-768x766.jpg (130.48 KiB) Vist 2127 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt link!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny serie fra Perfect Circuit Audio, om hvad man kan klemme ind i, eller måske nærmere klemme ud af 54hp:

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Jeg har lige opdateret mit ene osc modul, Klavis Twin Waves. Det foregik via audio, og efter at have skruet op for lyden og genstartet et par gange, uden held, fandt jeg ud af, at jeg skulle skrue ned i stedet.... Da opdateringen så endelig kørte, kom katten forbi og daskede til kablet. Det var åbenbart nok til, at jeg skulle starte forfra igen...
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nå ja, til jer eurorack mennesker, husk nu www.superbooth.com ... det er jo snart. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har igen igen glemt at planlægge fri til Superbooth :(

Gad ellers godt afsted.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:Billigst muligt kabel, splittes i to, dermed er meterprisen nede på 2.60 kr

https://www.conradelektronik.dk/websale ... 2fmd5%257d

Kan ikke lige bruge dit link. Men Conrad ér virkelig billig hvad nogle ting angår. Jeg har fået den med ind i min "søge-rutine", som ellers primært er RS, El-Supply og evt. Mouser. Så der skal snart bestilles fra Conrad også.

Men angående det kabel der. Er man villig til at forpligte sig til 100 meter, så er der det her til en meterpris på 1,45 kr:
https://www.av-cables.dk/lydkabel-100-m ... meter.html

De har jack-stik til 5 kr stykket:
https://www.av-cables.dk/3-5-mm-minijac ... dning.html

Dog bliver kabel-diameteren måske et problem, men det gør det nok med de fleste minijacks.


Til sammenligning de billigste fra Thomann til 6,70 kr:
https://www.thomann.de/dk/neutrik_rean_nys_226.htm


Edit:
Fandt lige dit kabel fra screenshottet:
https://www.conradelektronik.dk/Audioka ... 94_2510720

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Super pris på det kabel !!! ønskes lidt ekstra tykkelse ved stik så kan der smides lidt flex på, trækaflastningen i mine stik ligger dog reelt i skærmen der jo loddes, så mere en kosmetisk ting, samt buk-villighed lige ved stikket

Hvis ønsket er metalstik, så findes de antageligt også i kina
/Dub

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Så er det her vist tråden jeg lige skal spørge på ;-)

Har en case, samt Doepfer A-190-3 og Erica Pico Seq på vej. Jeg har så en Lil Erebus fra Dreadbox som så er min lydkilde. Men nu er jeg kommet i tvivl om ikke jeg skulle have valgt noget andet end Doepfer A-190-3 - for jeg kommer da til at mangle en Clock source til at styre Pico Seq?
modulargrid_663671.jpg
modulargrid_663671.jpg (62.72 KiB) Vist 1885 gange
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Thomas M skrev:. Men nu er jeg kommet i tvivl om ikke jeg skulle have valgt noget andet end Doepfer A-190-3 - for jeg kommer da til at mangle en Clock source til at styre Pico Seq?
Jo, det ser ud til, at du må supplere med noget MIDI til clk, hvis du skal kunne fodre sequenceren og clockdivideren. Det nemmeste var måske at skifte MIDI/CV interfacet ud med et lidt større (flere features, ikke nødvendigvis fysisk større....) Doepfers moduler er meget simple, dvs man skal ofte bruge to-tre moduler eller flere, for at opnå hvad andre fabrikanter presser ned i et modul. Doepfers koncept er i sidste ende det fedeste synes jeg, fordi det holder modular-bygge-klods ideen. På den anden side kan det engang imellem betale sig, at købe ét mere komplekst modul, i stedet for tre mere simple moduler, i dit tilfælde et interface med clock. Jeg har en Vermona 4 kanals midi/cv-gate incl clock (med underindelinger) i overskud, men den er ret stor og måske også lidt dyrere end nødvendigt, hvis du kun skal bruge en enkelt kanal.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Thomas M skrev:Så er det her vist tråden jeg lige skal spørge på ;-)

Har en case, samt Doepfer A-190-3 og Erica Pico Seq på vej. Jeg har så en Lil Erebus fra Dreadbox som så er min lydkilde. Men nu er jeg kommet i tvivl om ikke jeg skulle have valgt noget andet end Doepfer A-190-3 - for jeg kommer da til at mangle en Clock source til at styre Pico Seq?
modular-pulse.WAV
(1.09 KiB) Downloadet 67 gange
Har du ikke et ledigt output på dit lydkort? Det kan du nemlig bruge som clock. Du skal bare trigge en pulse/gate sample (se f.eks. vedhæftning) fra din DAW i 16. dele, eller hvad du nu ønsker.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Morten B skrev: Har du ikke et ledigt output på dit lydkort? Det kan du nemlig bruge som clock. Du skal bare trigge en pulse/gate sample (se f.eks. vedhæftning) fra din DAW i 16. dele, eller hvad du nu ønsker.
Skidesmart, det tænkte jeg slet ikke på. Prøv det!
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nu ved jeg ikke hvordan PICO'ens clock input er designet, men hvis det er en simpel comparator som mange bruger, kan en ganske almindelig LFO også bruges som clock generator... så prøv evt. at tage output fra Erebus'ens LFO og smid ind i clock indgangen ind til du har fundet en mere normal løsning... så kan det være du i det mindste lige kan få den tjekket af ;) .. square output er nok det mest smarte, da det jo mere eller mindre ER en "clock pulse"...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

oVHSen skrev:
Morten B skrev: Har du ikke et ledigt output på dit lydkort? Det kan du nemlig bruge som clock. Du skal bare trigge en pulse/gate sample (se f.eks. vedhæftning) fra din DAW i 16. dele, eller hvad du nu ønsker.
Skidesmart, det tænkte jeg slet ikke på. Prøv det!
Skulle du også være ejer af Reaktor 6 kan du også bruge dette som clock/CV og skabe et hybrid setup.

Bruger efterhånden udelukkende Blocks som to-go synth da det jo som modular ikke har begrænsninger.

Dog rimelig CPU tungt. Dog ingen problemer med min nye maskine. Og så lyder Blocks altså fantastisk i 192000 Hz :!:



Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

:dollargrin: Tja...jo....det eneste output jeg har ledigt, er headphones og det ville nok ikke være supersmart at bruge det. Nu skal den Deopfer A-190-3 retur til Tysken og den bliver så udskiftet med en Doepfer A-190-4 (for den har nemlig Clock og MIDI) :-)

Den med at bruge LFO.....tja.... hvad kan der egentlig gå galt ved at prøve det? :dollargrin:

Jeg takker lige foreløbig....men man ved jo aldrig ;-) jeg vender lige tilbage om det med LFO kan bruges indtil videre :-)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvis du kan køre separat signal ud på dit headphone output, så er der intet problem i det!

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Synes denne tråd får for lidt interesse, da vi vel efterhånden er mange her inde der har eurorack systemer... kunne være rart med lidt mere tech-talk, og måske også hvis nogen gad fortælle om deres yndlingsmoduler, hvorfor de godt kan lide dem og måske smide lidt eksempler :)

Ind til nu har jeg holdt mit tech talk til min blog, men det er jo ikke alle der læser min rant tråd, og da det ikke kun er mig der skal rant'e må det blive her :D

Jeg lægger ud med en lille review af et af mine senest købte moduler: TipTop Audio's ONE... en lille 4HP audio sample player.

Der er jo en del sample players efterhånden derude, men lige denne fald i min smag af flere grunde:

1. Den er hands on mere eller mindre... ikke nogen menuer, og er i god standard "modular" koncept... der er et par modes der sættes ved at holde trigger knappen inde, og dreje på to knobs, men det er ikke noget man gør andet end een gang, så det betyder ikke så meget for "hands-on-feel".

2. Den afspiller 24bit filer op til 96KHz... tager alt fra 8Khz af og op... kvaliteten er rigtig god synes jeg.

3. Afspilningen foregår ved at ændre sample rate, og bruger derfor IKKE en fast samplerate hvilket efter min mening er en af de fedeste ting ved denne afspiller. Det betyder at det er 1:1 afspilning... der foregår ingen interpoleringer af nogen art, og det er meget tydeligt hørbart, specielt når man pitch'er opad... ingen aliasing overhovedet, andet end den der naturligt indtræder når samplerate bliver meget langsom selvfølgeligt.

4. Den afspiller direkte fra SD kort på op til 32GB... der kan være op til 256 filer i roden på SD kortet, hvilket er mere end rigeligt hvis man skal kunne hitte rundt i sine samples, da der jo ikke er noget display med biblioteksfunktioner osv. Audio filerne kan være lige så store man har lyst til, og med 32GB og kun 256 filer behøver man IKKE spare på pladsen her. Tror faktisk det er overkill at bruge meget mere end 2GB kort.

5. 4HP... et dejligt lille modul der ikke tager mere plads end der er brug for.

Det var sådan det mest overordnede jeg værdsætter ved modulet... Det kan afspille i flere forskellige modes... bla.a. one shot trigger, gated trigger, loop mode og andre... det jeg skal bruge den til hovedsageligt er loop mode, da jeg vil bruge den primært som en slags "drone oscillator" der kan afspille loopede .wav filer over and over again, så de kan ses som en slags "oscillator" til videre bearbejdning i den modulare verden.

Der er dog nogle caveats man lige skal være bekendt med:

1. Loop points i .wav filerne understøttes ikke... loop mode loop'er bare alt fra start til slut, så man skal sørge for at .wav filerne er designet sådan.

2. Loops afspilles desværre kun glitch frit i længder der er deleligt med 512 samples, og minimum fil længde er 1024 samples.

3. Pitch input er IKKE 1v/o skaleret... men den har en intern mode hvor den kan skalere til 12tone skalaen... derfor skal man, hvis man vil spille modulet fra et keyboard have en eller anden form for modul der kan skalere 1v/o før det smides ind i pitch input... modulet er ment mere som en slags afspiller hvor man bare vælger en sample, sætter den til at afspille, og så kan tune den manuelt, eller som one-shot sample percussion afspiller.

Modulet voldede mig lidt problemer i starten pga. at jeg er en helvedes kritisk hvad angår seamless loops, specielt når jeg skal bruge det til drones... bare der er een sample forkert kan jeg høre det, og det er komplet no-go for mig... derfor voldede modulets "512 sample window" mig problemer, for hvert eneste loop jeg laver er jo på ingen måde dividerbar med 512 samples... så jeg bruger Audacity's "Change Speed" effekt til at løse problemet med... lidt omstændigt, men det virker, for jeg tager simpelthen samplingens originale længde i samples (det kan jeg se i Audacity), dividerer det tal med 512, og ganger det med 512 igen (i en lommeregner i programmer mode, så decimaler smides væk)... det tal jeg får er den nye længde samplingen skal resamples til med Audacity's "Change Speed" effekt, og heldigvis tillader Audacity at man indtaster præcis hvor mange samples man vil resample til... det virker perfekt, og når de afspilles i ONE er loop'et perfekt!

Jeg havde dog bøvl med at det klikkede først... selv efter ovenstående process, men jeg skrev til TipTop og spurgte dem direkte, og fik udleveret en ny OS der skulle være lige på trapperne, og den løste problemet.

Så hvis man står og mangler en sample player, og kan leve med ovenstående, så er ONE et rimeligt godt bud, og ikke vildt dyr. Alternativt er der vel kun rigtigt Disting mk4, men den er alt for omstændig til mig... foretrækker noget der er dedikeret til opgaven, frem for en jack of all trades type af modul.

Jeg synes ikke der er brug for nogen demo, da det jo bare er en sample player... jeg kan dog tilføje, at de drone loops jeg laver er skabt via noget software der laver et billede om til lyd, og som kan ændre alle sine parametre via en random funktion... det er super hurtigt og legende let at lave de mest weird ambient drone lyde med det... det eneste er at man selv skal sørge for at få skidtet loop'et seamlessly bag efter, men dertil har jeg fundet en hurtig og simpel men meget effektiv måde at gøre det på uden crossfading, så jeg kan lave hundredevis af unike drone lyde på næsten ingen tid...

Jeg regner også med at skulle bruge ONE modulet til de ting jeg optager med min mobile optager... så der skal nok blive god brug for ONE i fremtiden... det er i hvert fald et modul der er kommet for at blive i samlingen :)
Vedhæftede filer
tiptop-one-DIVKID.jpg
tiptop-one-DIVKID.jpg (194.93 KiB) Vist 1838 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Efter at have rodet lidt med LFO, så må jeg sige at det kan bruges. Allerede nu, mangler jeg vist også lige en Doepfer A-180-2 Multiples ;-) Shiiiit :shock: Det griber hurtigt om sig :shock:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Thomas M skrev:Efter at have rodet lidt med LFO, så må jeg sige at det kan bruges. Allerede nu, mangler jeg vist også lige en Doepfer A-180-2 Multiples ;-) Shiiiit :shock: Det griber hurtigt om sig :shock:
Jeg er sikker på du var advaret om modular verdenen :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Husk når du køber en multiples, at der er to slags... bufferede, og unbufferede... hvis du skal distribuere pitch til mere end et patchpoint, så brug en buffered, ellers kan der gå ged i skaleringen af din pitch fordi en unbuffered giver et lille voltage drop... alle andre ting som gates, audio osv. kan du nok godt slippe afsted med en unbufferet... til unbuffered multiples kan du også købe TipTop Audio's mult kabler, eller de der "stjerner" man kan få (black market) ... så sparer du plads i rack'et :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:.... til unbuffered multiples kan du også købe TipTop Audio's mult kabler, eller de der "stjerner" man kan få (black market) ... så sparer du plads i rack'et :)
Angående ting der fylder 0hp, kan den her da lige deles. Mystic Circuits 0HP Modular:
http://www.mysticcircuits.com/p/0hp-modular.html

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg synes det er passende at vi har en liste over eurorack producenter. Så fyr løs:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=76478

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
Razmo skrev:.... til unbuffered multiples kan du også købe TipTop Audio's mult kabler, eller de der "stjerner" man kan få (black market) ... så sparer du plads i rack'et :)
Angående ting der fylder 0hp, kan den her da lige deles. Mystic Circuits 0HP Modular:
http://www.mysticcircuits.com/p/0hp-modular.html
Sjovt, for jeg havde engang set en video hvor en person havde sådan et lille print imellem to patch kabler der virkede som en attenuator :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Razmo skrev: Jeg er sikker på du var advaret om modular verdenen :D
Oh jo :dollargrin:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Nyt svar