EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Siden det er ved at blive noget meget stort så syntes jeg der manglede en general tråd omkring EURORACK

Tænker mig DIY og Færdigkøbt godt kan gå sammen

Jeg reserverer lige et par felter til cut/pastes fra andre trade etc

Nogen der har lyst kunne f.eks. fortælle om selvbyg eller færdige systemer de har sat sammen, eller kunne tænke sig at lave senere

Samt nyheder og links selvfølgelig
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Reserveret 1
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Reserveret 2
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan starte med mig selv ,.. skal først til at gå igang ,..

Venter på at Thomann får Doepfers DIY case #1 hjem på lager

Når der er bygget en kasse står følgende færdige moduler på ønskelisten:

(1) Rossum Mopheus (Z-plane Filter) +12V 135 mA / -12V 25 mA http://www.rossum-electro.com/products/morpheus/

(2) Expert Sleepers ES-3 (ADAT>CV) +12V 148 mA / -12V 18mA http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html

(3) Expert Sleepers ES-6 (CV-ADAT) + 12V 103 mA / -12V 52mA http://www.expert-sleepers.co.uk/es6.html

Kunne måske tænke mig selv at bygge:

(1) Joystick X/Y CV-controller (primært til Morpheus)

(2) CV kalibrerings unit (til ovennævnte)

(3) BBD analog delay (coolaudio basseret)

(4) Spring delay

Synth-byg vil IKKE blive aktuelt ,.. det bliver kun effecter og diverse andet
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den nemme løsning vedr BBD foreløbig, (ibanez), senere skal findes noget med over 600 mS, men stadig basseret på de nyopkogte coolaudio kredse, den største kreds har 4000 steps hvilket påfører uønsket degradering, så den lille model her vil sikkert fortsat have anvendelse til den tid, smider nogle flanger på, tilpasser in/out levels, og tapper forsyningen via alm flad kabel
Vedhæftede filer
IMG_20170419_114331.jpg
IMG_20170419_114331.jpg (960.39 KiB) Vist 3347 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kommer til at tænke på at disse CoolAudio BBD-kredse garanteret har et ben hvor delay-time styres af en dc-spænding ,...

CV-control burde ligge lige til højrebenet, måske ikke lige i pedalen her, men for en anden gangs skyld ;-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
Anarkand
Medlem
Indlæg: 291
Sted: NordVest

Indlæg af Anarkand »

Lige købt mig en peli case der skal bygges om til transportabel eurorack :) bliver spændende! Og faktisk en relativt billig løsning på en case.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Anarkand skrev:Lige købt mig en peli case der skal bygges om til transportabel eurorack :) bliver spændende! Og faktisk en relativt billig løsning på en case.

Sorry den missede jeg, bedre sent end aldrig :)

Kender den ikke, har selv købt noget andet allerede, men lyder spændende, og spændende hvis du kunne vende tilbage hvis der er nyt :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har nu selv fået Doepfers "dobbelt-dækker" DIY kit ,.. har ikke lagt mig fast på den endelige udformning ,.. måske blir det kun en enkelt etage I starten, evt to seperate,

Mer-prisen på stort versus lille kit var så beskeden så jeg valgte det store fra start

http://www.doepfer.de/a100_DIY_kits.htm

Billede

Billede
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De ledninger er sgu for dyre, selv i kina, jeg nægter pure !

Nu er der derfor lige landet 90 stk mini-jack, jeg laver simpelthen et sortiment selv :-)
20180115_221640.jpg
20180115_221640.jpg (963.09 KiB) Vist 2898 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad har de minijacks kostet pr stk?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Hvad har de minijacks kostet pr stk?
76.7 øre pr stk ,.. kablet har jeg såvidt jeg husker på en ruller i kælderen ,.. jeg farvekoder selve stikkene på en eller anden måde flex/tape/sprøjtemaling

Samlet produktions-pris pr patch-kabel bliver antageligt knap 1.75 kroner pr stk, så længe jeg har kabel

Overvejer faktisk at sætte det i system og sælge dem som et low-cost alternative til de gængse typer

Det handler reelt ikke om prisen på disse, men om den tid jeg bruger,...

Havde jeg købt 10.000 stks havde prisen antageligt kunne presses helt vantittigt meget længere ned, gætter på 20-30 ører pr stk

Folk har generelt ikke fattet hvor store avancer der er i disse ting
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, det er vist ca. 5-10% af hvad Thomann kan gøre det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Samme dilemma her måske, men man forstår jo godt hvis der ikke blev råd til patch-kabler :-)
FB_IMG_1516718501185.jpg
FB_IMG_1516718501185.jpg (128.05 KiB) Vist 2844 gange
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, kabler bliver hurtigt en stor udgift. Hvor nemme er de at lodde på de stik der, og er du stødt på dem i vinkel form?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes også at Schneiders Laden fortjener at blive nævnt herinde. Det er en fantastisk butik i Berlin (lige ved Kottbusser Tor station) hvor man kan få lov til at stå og lege med en kæmpe samling EuroRack og en masse analoge synth'er på sidelinien. Servicen er også rigtigt god... men lige op mod SuperBooth skal man nok forvente at de har lidt mere travlt, eftersom det er ejeren (hr. Schneider selv) der arrangerer hele det event hvert forår. Det bør man iøvrigt også besøge, hvis man er til EuroCrack™ eller bare elektronisk musikudstyr generelt. Jeg kunne godt finde på at tage derned igen i år.

Billede
Og så har de knapper og jackstik i loftet! :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Ja, kabler bliver hurtigt en stor udgift. Hvor nemme er de at lodde på de stik der, og er du stødt på dem i vinkel form?
I vinklet form er jeg stødt på nogle i metal, men kun som stereo, kan ikke lige finde link

De er relativt nemme at lode, samt trækaflastningen vil være rimelig da skærmen f.eks. puttes ned i det store hul i flappen og loddes der, samtidig med at de små vinger klemmes rundt om kablet
Vedhæftede filer
s-l1600c.jpg
s-l1600c.jpg (126.6 KiB) Vist 2805 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Jeg synes også at Schneiders Laden fortjener at blive nævnt herinde
Tak, de skal helt klart besøges hvis vejen går derned :)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey, har du et link til de minijacks? :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Hey, har du et link til de minijacks? :-D
Yes sir ,.. poser af ti ,.. hold dig under 80 kr gr afgiften ,.. porto stadig fri, så længe det varer ,.. (kina mister sine postfavoriseringer gradvist)

https://www.ebay.com/itm/10Pcs-3-5mm-1- ... SwDEtaOQVN

Billigst muligt kabel, splittes i to, dermed er meterprisen nede på 2.60 kr

https://www.conradelektronik.dk/websale ... 2fmd5%257d

Et user-survey hos Conrad giver i øjeblikket en voucher på 50 kr når der bestilles for over 399, og gratis fragt ved 599, er ved at lave en bestilling

--------------------

Jeg farvekoder nok selve stikkene med diverse farvede isoler-bånd, og forsegler med klar tape, da isoler-bånd har det med at krybe op igen

https://www.harald-nyborg.dk/p1569/isolerbaand-kt

SUMMA SUMARUM: patch-kabler fra 10 til 100 cm ,.. for 2-4 kr stykket

Jeg har antageligt, med det sortiment jeg vil opbygge, allerede sparet 1500-3000 kr på kabelsiden alene ved at gå denne vej


BEMÆRK: altsammen foreløbig uprøvet, og vores preferancer kan være forskellig, så på eget ansvar :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så røg bestillingen af sted til Conrad, incl rabat-kode, og fri fragt

1. Skruer M2.5 x 6 til rack moduler ,.. rigeligt

2. 50m, (100m), skærmet dobbeltkabel, til patch-kabler, m.m.

3. Fotoprint til printfremstilling

4. Overhead-folier til printfremstilling

Der er ved at blive rigget op til elektronik-værksted igen efter mange år uden, der skal jo laves lidt moduler m.m.

Der er en simple UV-belysnings-boks på vej ,.. samt noget ætse-halløj basseret på to ikea-beholdere, og en akvarie-pumpe :-)

PCB layout blir helt simpelt, uden auto-router,.. Sprint Lay-out,.. som jeg brugte helt tilbage i version 1-2

https://www.electronic-software-shop.co ... ut-60.html

Og meget andet

Conrad er en underlig biks, men jævnligt så har de hvad der skal bruges alligevel, til en fornuftig pris,..
Vedhæftede filer
www.JPG
www.JPG (56.53 KiB) Vist 2707 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. print bliver det nok dem her jeg benytter mig af:
https://el-supply.dk/modulprint-fr2-160 ... r/303-7601

De har også med baner m.m., men jeg er mest til øer.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Ang. print bliver det nok dem her jeg benytter mig af:
https://el-supply.dk/modulprint-fr2-160 ... r/303-7601

De har også med baner m.m., men jeg er mest til øer.
Brugbar løsning til mange ting, og hurtigere til helt simple prototyper, f.eks. en lille strømforsyning med 5-10 komponenter. Jeg syntes også at øerne er at foretrække.

Ved lidt størrer kredsløb, på over 20-30 komponenter, eller hvor de mekaniske mål, samt muligheden for at lodde omskfitere og pots med "skæv" raster-afstand direkte i printet er vigtige fra starten, så kan man lige så godt lave et rigtig print, manuelt routet, først som sidst

Har brugt autorouter også, det hører imho hjemne i de noget størrer opstillinger, og tager uhensigtsmæssigt meget tid at lære samt opsætte, med mindre man bruger det i det daglige og dermed har routinen
/Dub

Nyt svar