Aktive monitors til TV

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Aktive monitors til TV

Indlæg af MarloSmileOn »

Hey!

Har i dag købt et par Adam Artist 6 monitors til stuen, nu har jeg bare et par uopklaret spørgsmål.

Har pt. sat RCA-stik i højtalerne, som går til minijack i tv'et. (Hurtig løsning), som gør jeg ikke kan styre lydniveauerne på fjernbetjening.

Mine spørgsmål:

1. Er der er bedre løsning, som er i den nemme og billige ende? (150,-kr)

2. Hvad er den bedste løsning på budget? (1.000,-kr, evt. lille forforstærker med fjernbetjening. Hvilke?)

3. Hvad er den mest optimale løsning?

Mine muligheder for en nem løsning, ses på billederne.

På forhånd tak, og håber selvfølgelig på en billig, god og nem løsning :-D
Vedhæftede filer
image1.JPG
image1.JPG (1.31 MiB) Vist 502 gange
image2.JPG
image2.JPG (1.26 MiB) Vist 502 gange
image3.JPG
image3.JPG (1.07 MiB) Vist 502 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du kan være heldig at L + R RCA stikkene bag på tv'et leverer lyd, selv om jeg mistænker dem for at være Audio-in.

Hvis ikke dit TV har et analogt signal ud skal du måske over i noget lysleder, så kan man lave spdif om til analog med en boks til omkring 500 kr, men du kan stadig ikke ændre lydstyrke.

Så hvis det skal virke som du ønsker, så skal du have et tv med Audio out. (Mit 9 år gamle Sony TV har, og det bruger jeg, dog regulerer jeg lydstyrken på min forstærker i dag, men har brugt TV'ets remote tidligere.)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

Jeg har kun de ind- og udgange du kan se på billedet, læg også mærke til dem der sidder ude på siden af tv'et, på billede 3.
Ville helst gerne undgå en stor forstærker, som jeg lige er sluppet af med fra mine passive højtalere. Kan du evt. skære din nemme løsning lidt mere ud i pap? :-P

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

Forresten er tv'et digitalt :)
det er max et år gammelt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er ikke sikker på at dit TV kan, men bedste chance er hvis det sender audio out på scart stikket, så kan du nemlig snuppe det derfra, men det er sikkert heller ikke justeret fra fjernbetjeningen.

https://www.av-cables.dk/scart-adapter/ ... elagt.html
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

men er det ikke indgange jeg har bag på tv'et og ikke udgange? :)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Kan du ikke bare bruge høretelefon-udgangen?

Det gør jeg på mit Samsung TV, her kan jeg fint styre volumen med fjernbetjeningen.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MarloSmileOn skrev:men er det ikke indgange jeg har bag på tv'et og ikke udgange? :)
I Scart stikket kommer der også lyd ud, ellers kan en videomaskine som oftest sender video og lyd til tv'et jo ikke optage lyd og billede fra tv'et hvis ikke der også kommer noget ud af stikket.

Dog vil lyden stadig ikke være påvirket af lydniveauet sat med fjernbetjeningen.

Jeg tror at din bedste chance med det tv er at tage lyden fra hovedtelefonudgangen og være heldig at der findes en indstilling i menuen der kan regulere lydstyrken via remoten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

MarloSmileOn skrev:Hey!

Har i dag købt et par Adam Artist 6 monitors til stuen, nu har jeg bare et par uopklaret spørgsmål.

Har pt. sat RCA-stik i højtalerne, som går til minijack i tv'et. (Hurtig løsning), som gør jeg ikke kan styre lydniveauerne på fjernbetjening.

Mine spørgsmål:

1. Er der er bedre løsning, som er i den nemme og billige ende? (150,-kr)

2. Hvad er den bedste løsning på budget? (1.000,-kr, evt. lille forforstærker med fjernbetjening. Hvilke?)

3. Hvad er den mest optimale løsning?

Mine muligheder for en nem løsning, ses på billederne.

På forhånd tak, og håber selvfølgelig på en billig, god og nem løsning :-D
2. Helt klart mest korrekt.
3. Pkt 2 er den mest korrekte og mest optimale løsning.

Du køber en receiver, som du tilslutter dit TV til med HDMI. Dine Adam højtalere tilslutter du receiveren. Derved får du al lyd igennem din receiver og ud i dine højtalere, og kan justere/pille/rode/rage i receiveren alt efter hvordan du vil have det til at lyde.
Pris - nok lidt mere end 1000,- men omvendt står du ikke og skal købe en homecinema 7.2 løsning til dit formål. Du skal bare have en lille receiver, (receiver = for og effektforstærker i et, samtidig med 117 andre muligheder). Gå evt efter en brugt receiver.
Du kan også gå efter en decideret forstærker, men den skal være med HDMI in/out, og det vil oftest kaldes for en receiver så.

Forbehold - Dit TV og evt. receiver skal have ARC (Audio Return Channel) på HDMI porten, ellers får du ikke lyd ud fra TV til receiver. Har dit TV ikke ARC på HDMi porten, så er du lidt låst fast til din nuværende løsning. Og så burde du i stedet overveje en helt anden konstuktion med nyt TV :dollargrin:

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

Ville xlr stik fra Adam, til en converter (xlr til xlr), og fra converter til tv, via et optisk stik, være bedre? :)

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

Pt, har jeg stadig RCA i hver højtaler der mødes på midten i et mini-Jack, der er koblet til tv'et. Kan godt skrue op og ned på fjernbetjeningen, men skal ind i nogle indstillinger for at gøre det.
Jeg har en Apollo twin duo jeg vil prøve at sætte til, for at se om lyden kan optimeres.
Fra adam til Apollo, med xlr til big-jack stik. Og fra Apollo til tv, via et optisk stik

Default avatar
MarloSmileOn
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Hørsholm

Indlæg af MarloSmileOn »

Og har ARC, som man lige kan skimte på billede 3 ;)
Det lyder som en god idé, men det skal være en lille fix reciever i hvid. Nu har jeg lovet min kæreste at slippe af med den store gamle forstærker/reciever i sort og et par gamle sorte passive jbl'ere :)

Nyt svar