Bedste mic til mobilt setup?
Bedste mic til mobilt setup?
Jeg leder efter en mikrofon til at lave hæderlige demo-vokaler når jeg er på farten med min laptop + apogee one lydkort, og ville høre om nogen af jer kan anbefale noget?
Er denne her evt. noget ved? http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/ ... nd-windows
Tak for hjælpen!
Er denne her evt. noget ved? http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/ ... nd-windows
Tak for hjælpen!
Du skal sørge for at få en XLR mikrofon, dem med USB har indbygget lydkort, og så vil du have 2 lydkorts på systemet, medmindre du bruger det indbyggede.
Hvis det er til demo'er og lokalerne ikke er egnede til vokalindspilning kan man overveje en god dynamisk mikrofon.
Måske en:
http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/ ... r/roede-m1
Hvis det er til demo'er og lokalerne ikke er egnede til vokalindspilning kan man overveje en god dynamisk mikrofon.
Måske en:
http://www.4sound.dk/studie/mikrofoner/ ... r/roede-m1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Mjaeh, altså, det ser ud til at det der Apogee One lydkort har to styks XLR inputs med phantom power, så alle XLR mics burde kunne bruges. Dynamiske mics giver en lidt anden sound end kondensatorer, så det kommer også lidt an på hvilken slags vokaloptagelser, der er tale om.
Rock-vokal kan være fedt med en dynamisk. Men f.eks. til indspildning af lydbøger ville jeg ikke anbefale en dynamisk, men snarere noget kondensator, og så må du flytte dit setup et sted hen hvor akustikken er god nok til at håndtere en kondensator. Og så er der valget af mic: Jeg kender intet til Apogee, så her er hvad jeg har frisk i erindring og som kunne fungere:
Røde NT1: De er dejligt billige, robuste og køber man dem med et par års mellemrum er de alligevel helt ens og kan bruges i stereo. Men der er noget fasedrej i mellemtonen som gør at nogen stemmer lyder godt, mens andre pludseligt kan lyde underligt.
SE Electronics x1: Giver en fin kvalitet i forhold til hvor billig den er. Den er måske lidt hård i diskanten nogen gange, og det er lidt tilfældigt hvilke detaljer den får fat i. I modsætning til de andre mikrofoner, har den et highpass filter der er fornuftigt i forhold til typisk indtaling af speak eller sang. Jeg synes nu man kan få fine resultater med den, så jeg tør godt anbefale den.
Neumann TLM103: Fremragende mic, meget naturlig og lækker gengivelse af folks stemmer, men den koster næsten 6000 kr.
SE Electronics Titan: Også virkeligt god, men måske også ude af dit budget omend prisen vist er temmeligt tilfældig. Revision 2 bør udsættes for et shelving boost fra 10-12 khz og opefter på vokal.
Oktava MH-012: Ikke en stor-membran mikrofon, så den er noget sværere at styre i forhold til stemmer, og et fysisk pop-filter er langt mere vigtigt for den her mic end for de andre. Men den kan give fantastiske resultater, omend min erfaring med den til stemmer er begrænset.
PS: Eftersom dit lydkort ikke har noget highpass filter, vil du være nødt til at bruge et pop-filter sammen med de her mikrofoner for at undgå bulder når folk siger "pouls puddel pudser sin pels" eller lign.
Rock-vokal kan være fedt med en dynamisk. Men f.eks. til indspildning af lydbøger ville jeg ikke anbefale en dynamisk, men snarere noget kondensator, og så må du flytte dit setup et sted hen hvor akustikken er god nok til at håndtere en kondensator. Og så er der valget af mic: Jeg kender intet til Apogee, så her er hvad jeg har frisk i erindring og som kunne fungere:
Røde NT1: De er dejligt billige, robuste og køber man dem med et par års mellemrum er de alligevel helt ens og kan bruges i stereo. Men der er noget fasedrej i mellemtonen som gør at nogen stemmer lyder godt, mens andre pludseligt kan lyde underligt.
SE Electronics x1: Giver en fin kvalitet i forhold til hvor billig den er. Den er måske lidt hård i diskanten nogen gange, og det er lidt tilfældigt hvilke detaljer den får fat i. I modsætning til de andre mikrofoner, har den et highpass filter der er fornuftigt i forhold til typisk indtaling af speak eller sang. Jeg synes nu man kan få fine resultater med den, så jeg tør godt anbefale den.
Neumann TLM103: Fremragende mic, meget naturlig og lækker gengivelse af folks stemmer, men den koster næsten 6000 kr.
SE Electronics Titan: Også virkeligt god, men måske også ude af dit budget omend prisen vist er temmeligt tilfældig. Revision 2 bør udsættes for et shelving boost fra 10-12 khz og opefter på vokal.
Oktava MH-012: Ikke en stor-membran mikrofon, så den er noget sværere at styre i forhold til stemmer, og et fysisk pop-filter er langt mere vigtigt for den her mic end for de andre. Men den kan give fantastiske resultater, omend min erfaring med den til stemmer er begrænset.
PS: Eftersom dit lydkort ikke har noget highpass filter, vil du være nødt til at bruge et pop-filter sammen med de her mikrofoner for at undgå bulder når folk siger "pouls puddel pudser sin pels" eller lign.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Ligesom Hald synes jeg også, du skal overveje en god dynamisk mikrofon, hvis de akustiske forhold svinger meget i kvalitet. Nu ved jeg ikke, hvad de budget kan bære, men med en f.eks. en EV RE20 får du en rigtig god dynamisk vokalmikrofon med en top, der minder lidt om en kondensator, men som samtidig ikke er så akustikfølsom.
Skal det være billigt, så er en SM58 stadigvæk en fin mikrofon, som dog typisk kræver lidt mere EQ-arbejde, og så har den ikke den helt luftige top, som du får med en kondensator.
Skal det være billigt, så er en SM58 stadigvæk en fin mikrofon, som dog typisk kræver lidt mere EQ-arbejde, og så har den ikke den helt luftige top, som du får med en kondensator.
Stille og uroligt
Jeg har ofte været glad for Shure Beta 58a på vokaler i live sammenhæng, det er som om den har lidt mere detalje* end SM58'eren.adgangfolmer skrev:Ligesom Hald synes jeg også, du skal overveje en god dynamisk mikrofon, hvis de akustiske forhold svinger meget i kvalitet. Nu ved jeg ikke, hvad de budget kan bære, men med en f.eks. en EV RE20 får du en rigtig god dynamisk vokalmikrofon med en top, der minder lidt om en kondensator, men som samtidig ikke er så akustikfølsom.
Skal det være billigt, så er en SM58 stadigvæk en fin mikrofon, som dog typisk kræver lidt mere EQ-arbejde, og så har den ikke den helt luftige top, som du får med en kondensator.
* Lyder tættere på det ofte ønskede resultat.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Man skal jo heller ikke glemme AT2020, Heil Pr30 og MXL 144R, alle koster nærmest ingenting og man kan komme omkring nærmest alting trommer og ikke mindst guitar forstærkerere.
--sd
--sd
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Hvordan vælger man den ene over den anden?bodtbody skrev:Sm 57 eller 58
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Der er qua proximitien mere at arbejde med på 57, alle retningsbestemte mikrofoner bliver tynde i bunden når afstanden til membranen øges.Christoffer I. N. skrev:Hvordan vælger man den ene over den anden?bodtbody skrev:Sm 57 eller 58
--sd
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Takker begge! For en mikrofon-newb som mig ligner de jo umiddelbart på specs meget hinanden.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
- Medlem
- Indlæg: 47
Hvad med SM7B? Er det helt tåbeligt? Kondensatorer kan være ret kræsne i forhold til det rum de bruges i, lortet hører bare ALT - på farten er man underlagt skiftende forhold, der ikke alle er lige optimale.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.
Det er ikke nogen særlig god mikrofon hvis man skal lave lidt forskelligt. Den er jo også fremstillet til speek. Den støjer meget så den er ikke rar at ha med at gøre.GuitarTech skrev:Hvad med SM7B? Er det helt tåbeligt? Kondensatorer kan være ret kræsne i forhold til det rum de bruges i, lortet hører bare ALT - på farten er man underlagt skiftende forhold, der ikke alle er lige optimale.
Der er mange forskellige dynamiske mikrofoner der vil være en rigtigt god løsning , kondensatormikrofoner der er billige gir langt mindre kvalitet for pengene.
Jeg vil også nævne Sennheiser 421 og 441 som er noget af det bedste der findes af dynamiske mikrofoner.
facebook : Jørn Pedersen