Hvordan virker et trommemodul og kan man bruge andet?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Hvordan virker et trommemodul og kan man bruge andet?

Indlæg Skrevet: 17. mar 2017, 17:41

Bare lige noget generel spekulation omkring trommemoduler som nogen måske kan hjælpe mig med?

Jeg fik et spørgsmål angående en hi-hat controller om hvorvidt den havde sin egen lyd eller hvad. Mit svar var nej, og at man skal have et lydmodul der genererer lydene gennem forskellige controllere og pads.

Vedkommende var ikke så glad for svaret.

Eftersom man i sin DAW kan lave alle mulige sjove ting, så kunne man måske osse gennem et eksternt lydkort med ca 8 kanaler, trigge lyde i eksempelvis EZ drummer.

Jeg har glemt hvordan man konverterer audiospor til midispor, men det jeg leder efter, er et realtime workaround, hvor det enkelte signal på en bestemt kanal bliver til en trommelyd – et midisignal.

Her er et lydklip, hvor stortrommen på mit pad-sæt er sat til en hi-z indgang. Det er denne akkustiske lyd jeg gerne vil have konverteret realtime i Logic eksempelvis. Resten er Ezdrummer.

https://www.dropbox.com/s/ckqbv1pjhfwrycv/trommer.mp3?dl=0

Derudover lyder det sjovt, hvis nogen kunne bruge ideen til noget, altså et akkustisk signal der evt kan konveretes til noget andet.
Senest rettet af Graceville 17. mar 2017, 17:47, rettet i alt 1 gang.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: Hvordan virker et trommemodul og kan man bruge andet?

Indlæg Skrevet: 17. mar 2017, 17:45

Sjovt, jeg synes jeg kan høre noget af knirken fra selve stortrommepedalen i nogle af de sidste sekunder

her er stortrommen solo:

https://www.dropbox.com/s/9p9vfqnturbq5 ... r.wav?dl=0
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. mar 2017, 21:58

Og siden det nu er et akustisk signal, så kunne man i princippet eksperimentere med, hvordan det bliver trigget. Hvis man nu satte en kontaktmikrofon fra eks. stortrommepedal-indgangen på et trommemodul på siden af en cajon, så ville det måske trigge?

Hmmm, interessant. Måske er det sådan en Roland EC-10 virker?!
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 18. mar 2017, 22:28

Korg gør noget lignende det du er inde på i dit sidste indlæg:
http://www.korg.com/us/products/drums/cliphit/

Og den kontakt mikrofon Korg bruger kan købes enkeltvis her:
https://www.thomann.de/dk/korg_cm_200.htm
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. mar 2017, 22:48

Ah, jo, dem har jeg godt set. Dem burde jeg kunne sætte til min Roland spd-30, lige med undtagelsesvist hi-hat-indgangen. Hihat controller er bestilt.

Jeg har ingen cajon, kun en bogkasse fra Trævarefabrikkernes, så det kunne faktisk være meget sjovt og 90 kroner er jo overkommeligt trods min skrantende økonomi.

Jeg kommer til at tænke på, at jeg var ved at lave en stomp box på et tidspunkt, et projekt der blev parkeret lidt i grøften, men det giver virkelig ikke mening, hvis jeg blot kan trigge via en kontaktmikrofon til 90 kroner og vælge helt min egen lyd, you name it: sample, EZ-drummer eller andre lydmoduler. Awesome!

Der findes også meget dyre stomp boxes som kan sige som en hi-hat eller en tambourin, ca. 1200krs-klassen, men det giver jo ingen mening, hvis man allerede har et trommelydmodul og eksempelvis ez-drummer, hvor samples ofte lyder bedre end det meste.

Det er altsammen meget interessant!

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"