Bruger du multibånds komprimering / limitering?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.

Bruger du multibånds komprimering / limitering, hvis ja, hvor mange bånd er passende til dit behov?

Nej, multibånds komprimering er for svæklinge, og bør høre op!
3
18%
1 (!)
1
6%
2
1
6%
3
1
6%
4
3
18%
5
0
Ingen stemmer
6
1
6%
7
0
Ingen stemmer
8
0
Ingen stemmer
Flere end 8...
0
Ingen stemmer
Det er forskelligt
7
41%

Afgivne stemmer: 17
Brugeravatar
Chipsposen
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Earth

Bruger du multibånds komprimering / limitering?

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:06

Kunne godt tænke mig at få en feeling over, hvad i bruger, og har behov for, angående multibånds komprimering / limitering.
Kan være på alt fra individuelle elementer, vokal, guitar, leads, eller i mix / masterering etc.

Så udover en afstemning, hvornår og til hvad bruger i ovennævnte?
Senest rettet af Chipsposen 15. mar 2017, 15:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Bruger du multibånds komprimering / limitering?

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:10

Jeg bruger det ikke. Kan ikke li' lyden af splittet, men det er nok mig der er en kage til at indstille det.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:12

Det er sjældent, men det sker. Det kommer helt an på situationen. Når jeg bruger det, så er det primært Fabfilter MB. Stort set udelukkende på masteren. Og for det meste ret diskret.

Multibånds distortion bruger jeg en hel del ...
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:45

Hvor skal man sætte krydset i din poll, hvis man til tider benytter MB, men med antal bånd ud fra en vurdering af hvad der er behov for i den givne situation? :roll: :)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
moqtev
Tekniker
Tekniker
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:47

Jeg har brugt det en del på kontrabas. Jeg har hovedsageligt brugt Logics indbyggede.
Brugeravatar
Chipsposen
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:48

Fabian skrev:Hvor skal man sætte krydset i din poll, hvis man til tider benytter MB, men med antal bånd ud fra en vurdering af hvad der er behov for i den givne situation? :roll: :)

Sådan.... så har du en mulighed.. :dollargrin:

Christoffer I. N. skrev:Jeg bruger det ikke. Kan ikke li' lyden af splittet, men det er nok mig der er en kage til at indstille det.

Hvilket kompressor, og dB/octave filter slopes?
Senest rettet af Chipsposen 15. mar 2017, 15:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:53

Hov - når du ændrer på afstemningen slettes de tidligere stemmer ...
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Chipsposen
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:55

david mondrup skrev:Hov - når du ændrer på afstemningen slettes de tidligere stemmer ...

Ja, det fandt jeg ud af.. jeg er færdig med at ændre, så i må gerne sætte et svar igen.. :-D
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 15:58

Chipsposen skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg bruger det ikke. Kan ikke li' lyden af splittet, men det er nok mig der er en kage til at indstille det.

Hvilket kompressor, og dB/octave filter slopes?

Tjae... Hvad har jeg prøvet. Flux Alchemist og måske også den i iZotope Trash 2. Jeg prøvede Pro MB for efterhånden flere år siden, og så ikke fidusen i den på daværende tidspunkt. Måske ombestemmer jeg mig.

Men så igen, jeg bruger det jo nok skjult i plugins som Variety Of Sound SlickHDR og lignende "magiske" plugins, der har et par knapper, og så tryller den et fedt resultat frem.

Jeg bruger som udgangspunkt heller ikke multibånd i distortion, men det kommer jeg nok til at lege med fremadrettet, når nu meget af det musik jeg lytter til er tæsket igennem den slags.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:00

Jeg bruger det meget sjældent, og når det sker, er det næsten altid i form af en dynamisk EQ (TDR Nova), og det er næsten altid kun på masteren.

@Christoffer - Hvordan bruger du SlickHDR - jeg har det liggende, men jeg har aldrig fået taget det i brug.

Jeg bruger faktisk ind i mellem Drawmer S73 - Det er jo sådan lidt en black box MB kompressor. Nogle gange gør den lige hvad man har brug for.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:06

Smittefar skrev:@Christoffer - Hvordan bruger du SlickHDR - jeg har det liggende, men jeg har aldrig fået taget det i brug.

Jeg bruger den normalt kun som del af min mixbuss processering. Laver noget parallel smadder comp, dernæst ind i SlickHDR efterfulgt af Sonnox Inflator, derefter analog processering osv.

Jeg synes jeg får bedste opførsel fra SlickHDR, hvis jeg rammer den med peaks omkring -8 til -11dB. Dens metre skal IMHO ikke lave for meget, så er den dejlig subtil. Det eneste jeg piller ved er Drive på P1 og output trim.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:12

Jeg kan ikke besvare afstemningen, da den dækker over flere spørgsmål.

Men kort sagt:

Jeg bruger ikke traditionel multibåndskomprimering, dvs. med konstante/rekombinerede crossovers - hverken IIR eller FIR. Som Christoffer siger, så skaber IIR multibånd problemer med både lyd og ofte headroom (især i mastering) pga. konstant og ofte stor fasedrejning for både aktive og uaktive bånd. FIR skaber problemer med præ-transient sløring og rekombinerede crossovers har generelt ikke samme fleksibilitet som dynamisk EQ.

Til gengæld bruger jeg dynamisk EQ, primært i form af FabFilter Pro-MB i Dynamic Phase mode. Modsat konstante/rekombinerede crossovers, så er Pro-MB 100% faseuændret uanset antallet af bånd, så længe der ikke er aktivitet i et bånd. Når et bånd foretager sig noget, så er fasedrejningen proportional den aktuelle mængde af gain reduction/boost og slopen. Den kan også sættes op til at limitere, og det bruger jeg også til visse ting.

I mastering er det typisk for at kontrollere noget sub, opsat som de-esser i en stem eller som højfrekvent limiter. Det kan også være til at fixe hvilket som helst andet EQ problem, som enten er meget sporadisk eller blot bedst fixes dynamisk i stedet for fast [med alm. EQ].

Periodisk bruger jeg også dynamisk EQ til at fixe mere subjektive eller kreative situationer, fx. side-chainet dyk af bas i et begrænset frekvensområde (for at beholde overtonerne eller klikket i en bas) keyed til et uisoleret kick fra et blandet kildesignal (via ukorrelleret side-chain filter). En typisk situation i stem mastering, hvor kun bassen er leveret separat, mens kicket ligger i resten af musikken eller i et fuldt trommespor, og snaren eller andre instrumenter forstyrrer keysignalet.

Det kan således ingenlunde sammenlignes med hvordan fx Waves L3, visse TC ting og lign. lyder og virker.

Hvor mange bånd er nødvendige? Præcis så mange der er behov for - tænk det mere som alm. EQ end som noget andet. Spørgsmålet lugter nok mere af den traditionelle tankegang, som jeg tror de fleste professionelle (mastering)teknikere er gået væk fra i dag.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:26

Ok tak, nu har jeg stemt, med ekstra tryk på ‘forskelligt’ :)

Jeg har da ikke noget mod at eksperimentere med MB på hjemme-masteren, 2-4 bånd, maks +/- 0,1 til 1,5dB, gerne Bessel x-overs el. lign. Eller skille områder ud på instrumenter og behandle særskilt, det er sjovt og kreativt - føler jeg i hvert fald!

Acustica Audio Titanium (TubeTech SMB) eller for mere kirurgiske indgreb: FF Pro-MB (Dyn Phase) eller TDR Nova - GE-versionen naturligvis med Delta funktion (og man er vel en GEntleman).
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:43

Jeg er hobby-musiker. 80'er-agtigt synthpop/electrorock.

Bruger det nogle gange. På tromme-bus og master-bus.

Bruger Presonus' indbyggede eller laver selv splittet/splittene (så kan man hælde forskellige compressor-plugs på).

Men for det meste bruger jeg det ikke. De fleste VST(I) er i forvejen rigeligt komprimerede.
Brugeravatar
Chipsposen
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 16:49

Holger skrev:Jeg bruger ikke traditionel multibåndskomprimering, dvs. med konstante/rekombinerede crossovers - hverken IIR eller FIR. Som Christoffer siger, så skaber det problemer med både lyd og ofte headroom (især i mastering) pga. konstant og ofte stor fasedrejning for både aktive og uaktive bånd.

Har du også de faseproblemer med en lineær fase multibånds? :|

Holger skrev:Hvor mange bånd er nødvendige? Præcis så mange der er behov for - tænk det mere som alm. EQ end som noget andet. Spørgsmålet lugter nok mere af den traditionelle tankegang, som jeg tror de fleste professionelle (mastering)teknikere er gået væk fra i dag.

Skal være ærlig, at grunden til at jeg spørger på den måde, er for ikke at påvirke folks svar.. spørgsmålet skal ikke være for ledende.. :-D
- Jeg er interesseret i at høre hvad folk er overbeviste om er nødvendigt.. jeg kender godt selv svaret, og ligesom dig så bruger jeg alt fra 2-6 bånd.. men er 'tendensen' jeg vil høre.. altså hvilket 'behov der er'. :-D

Egentlig af den simple grund, at jeg er ved at lave en multibånds compressor / limiter.. snakkede jeg egentlig også med Jakob om her på lydmaskinen for noget tid siden, hvor vi diskuterede løst om filtre, fase og frekvens problemer.. i mellemtiden har jeg erfaret at han havde ret, hvis filteret skal være fasekorrekt om aktivt / passivt, så ender det med at være så 'overkompliceret', at man ligeså godt kan gøre det med en DSP, og så resten analogt - hybrid style.. :dollargrin:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 17:12

Chipsposen skrev:
Holger skrev:Jeg bruger ikke traditionel multibåndskomprimering, dvs. med konstante/rekombinerede crossovers - hverken IIR eller FIR. Som Christoffer siger, så skaber det problemer med både lyd og ofte headroom (især i mastering) pga. konstant og ofte stor fasedrejning for både aktive og uaktive bånd.

Har du også de faseproblemer med en lineær fase multibånds? :|

Heh heh, nej. Jeg retter lige til i mit oprindelige indlæg... ;-)

Problemet med FIR er som bekendt den temporale sløring, dvs. præ-ekkoet. Det er især problematisk med bunden og kan være meget, meget tydeligt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 17:16

Chipsposen skrev:men er 'tendensen' jeg vil høre.. altså hvilket 'behov der er'. :-D

I den samme DSP bruger jeg sjældent mere end et par bånd.

Der findes ikke så mange analoge multibåndcomps, men SMC 2B er vel en af de få anerkendte, omend konceptet aldrig bliver min kop te til mastering, hvis jeg kan undgå det (pga. fasedrejningerne).

Anyway, det lyder da interessant med din maskine, så håber vi ser noget til den her på Lutmaskinen :-)
Brugeravatar
Chipsposen
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 17:46

Holger skrev:
Chipsposen skrev:men er 'tendensen' jeg vil høre.. altså hvilket 'behov der er'. :-D

I den samme DSP bruger jeg sjældent mere end et par bånd.

Der findes ikke så mange analoge multibåndcomps, men SMC 2B er vel en af de få anerkendte, omend det aldrig bliver min kop te til mastering, hvis jeg kan undgå det (pga. fasedrejningerne).

Anyway, det lyder da interessant med din maskine, så håber vi ser noget til den her på maskinen :-)

Ja, der findes en hel del, men min overbevisning er også at flertallet er 3 bånds, og baseret på 'samme filter fremgangsmåde', hvor man fasevender høj og lav med et fuldspektret signal, for at få mellem båndet..

Jeg er desværre sådan en perfektionistisk nørd, så ting tager jo tid.. :roll:
- Men når jeg har noget at vise / høre, så skal jeg nok smide det op her..
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 15. mar 2017, 19:30

Holger skrev:Problemet med FIR er som bekendt den temporale sløring, dvs. præ-ekkoet. Det er især problematisk med bunden og kan være meget, meget tydeligt.

Det er nu ikke alle FIR filtre der har præ-ekko. Årsagen er at alle linear-phase filtre er FIR, men ikke alle FIR filtre er linear-phase.

Den dynamiske minimum-phase equalizer du beskriver længere oppe kan godt implementeres med FIR filtre. Jeg har ikke kendskab til et selvstændigt kommercielt produkt der gør det, men jeg har selv designet tids-varierende minimum-phase FIR filtre hvor gainet kan sættes frit ved enhver frekvens.

Hvis der er nogen der er interesseret i minimum-phase FIR filtre og ikke bliver skræmt af lidt matematik kan man finde en simpel algoritme til at designe dem vha. FFT'er her:
http://users.ece.utexas.edu/~bevans/pap ... nPhase.pdf
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 20:19

:-D
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 20:42

i 90erne var jeg ellevild efter at få fat i en multibåndkompressor, fordi jeg havde mødt ham der havde Grapehouse studiet, og han virkede virkeligt cool og var varm fortaler for TC M5000 og dens trebåndskompressor. Så derfor var jeg naturligvis super nysgerrig.

Men med min indtægt på det tidspunkt ville det have taget mig hundredevis af år at spare sammen til sådan en, så jeg gik i gang med at lave min egen. Det tog noget tid (for at sige det mildt), og de første mange forsøg var so-so. PhonoXone Terminator var et af de første forsøg (i samarbejde med SonicTimeworks dygtige koder). Senere fik jeg skrevet noget helt andet kode fra bunden af, og det er blevet væsentligt bedre nu synes jeg, og nu har jeg også virkeligt lært hvad sådan en kan - på godt og ondt. Ting jeg har lært af denne langvarige process:

* Det er næsten lige så svært at bruge sådan en som det er at kode den. Man skal slet ikke prøve at betjene sådan en med mindre man er 100% ekspert i samtlige parametre på en almindelig kompressor. De detaljer man kommer til at lytte efter er virkeligt små fine nuancer.
* Det er et fedt kirurgisk reparationsværktøj hvis man har fået et mix der egentlig burde laves helt om, men hvor det måske ikke lader sig gøre.
* Uanset om man bruger IIR, FIR eller FFT som delefilter, så kommer fasen let til at blive lidt udtværet (som Holger også forklarede). IIR er dog værst.
* Det lyder mega fedt, tykt og cremet mens man drejer på alle de mange knapper. Instant gratification. Når man så hører det et år efter, fortryder man typisk, fordi det er blevet til en blegfed omgang ærtesuppe som ikke kan trække vejret.
* Det er fedt som special effect, og til at få "sovs" og "snask" frem i et alt for nøgent lydbillede.
* Det kan være fedt kun at bruge ét bånd til at løse et problem med, f.eks. kan man bruge det øverste bånd som deesser.
* Man kan let komme til at lave et mix som stiller alt for høje krav til folks højttalere, specielt når man begynder at lege med lav threshold (altså kraftig kompression) i kombination med forskellige attack/release tider nede i de dybe frekvenser.

Så bruger jeg multibåndskomprimering? Næsten aldrig. Kun hvis jeg er tvunget til at reparere noget der er i stykker i lydbilledet.

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"