Hardware sidechain compression - opsætning?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
Rolland
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Solrod, Denmark

Hardware sidechain compression - opsætning?

Indlæg Skrevet: 12. mar 2017, 21:15

Jeg undskylder på forhånd, hvis spørgsmålet har været rejst før - Har ikke rigtig kunnet finde svar på det.

Jeg vil gerne kunne sidechain compresse, når jeg er ude og spille live.

Dét udstyr, som jeg har til livebrug:

2 keys:

Korg X50 synth (http://i.korg.com/uploads/Support/X50_O ... 940000.pdf)
Clavia Nord Electro 4 HP (http://www.nordkeyboards.com/products/nord-electro-4)

En lille mixer:

Allen & Heath Zed10 (http://www.allen-heath.com/media/AP7880 ... ide_A5.pdf)

En compressor:

FMR RNC 1773 Compressor (http://www.fmraudio.com/assets/rncqsv0.60.pdf)

De 2 keys er forbundet med jack-jack kabler fra deres ”Left” og ”Right” outputs til den lille mixers ”Line”/”GTR” kanaler ”M1” og ”M2”, samt ”M3” og ”M4” for stereolyd. (sådan nogle kabler hér: http://www.shootoutguitarcables.com/com ... cable.html)

Fra den lille mixer's ”Main Mix Out” hiver jeg så alm. XLR-XLR-kabel til PA'et.

Så langt så godt...

Nu vil jeg så gerne kunne sidechain compresse alt, hvad der kommer ind i den lille mixer, så dét der går fra den lille mixer til PA'et bliver duck'et via sidechain compressoren.

(Compressoren får sidechain inputtet fra Korg X50, der sender en kickdrum lyd via arpeggiator:
Kablingen går således fra Korg X50's ”EXT2” til compressorens ”Sidechain” (med jack-jack kabel).

Hér er det så at jeg går i stå – Hvordan kabler jeg compressoren og mixeren, så alle 4 input i mixeren bliver duck'et af compressoren og herefter sendt via ”Main Mix Out” i fuld stereo til PA'et?

Tak...! :-)

/3oland
Roland Nielsen - 3oland.com - Logic 9.1.8, Macbook (black) 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 1 TB 5.400 RPM SSHD, OSX 10.6.8, SE Z5600 (første model), Symetrix SX202, FMR Audio RNC 1773, FireFace 400, Frontier Tranzport, Focal CMS 40, Grado S325i. Spiller også i Coverup.dk og band der mangler navn
EmilEmil
Bag pulten
Bag pulten
Sted: 2200

Re: Hardware sidechain compression - opsætning?

Indlæg Skrevet: 12. mar 2017, 23:23

Er det ikke bare at sende main out fra mixeren og ind i compressoren og derfra til PA? (brug xlr-jack kabler)

-Ellers kan du købe to insert-kabler fra thomann og bruge den udgang hvor der står insert main mix (lige nedenunder xlr-udgangene)
(https://www.thomann.de/dk/cordial_cfy_3 ... l_181882_5)
Brugeravatar
Rolland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. mar 2017, 21:58

Tak EmilEmil, jeg får det desværre ikke til at virke...

Compressoren tager fat på almindelig vis, men den ducker ikke, når jeg sender kick ind i compressorens sidechain in.
Lydkilden som sender kick ind i compressorens sidechain in sender et ubalanceret mono-signal. Dette kan der ikke ændres på, så jeg håber ikke at dét er issuet.
Kablingen fra lydkilden til sidechain compressoren har jeg forsøgt med både et stereo jack/jack (balanceret?) kabel og mono jackjack (ubalanceret?) - but still no good.

(Kabling mellem mixer og compressor: Det eneste insert kabel jeg lige havde var ét, hvor stereo-jack var er mini-jack. Dvs. der sad en minijack/til jack-omformer stik på. Måske også synderen?)
Roland Nielsen - 3oland.com - Logic 9.1.8, Macbook (black) 2,2 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 1 TB 5.400 RPM SSHD, OSX 10.6.8, SE Z5600 (første model), Symetrix SX202, FMR Audio RNC 1773, FireFace 400, Frontier Tranzport, Focal CMS 40, Grado S325i. Spiller også i Coverup.dk og band der mangler navn
Brugeravatar
Internalized Sun
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Faxe

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 06:04

Hej Rolland,

Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det men forbindelsen på sidechain er omvendt (tip out, ring in) i forhold til de andre inputs (tip in, ring out)...
Jeg ved dog ikke lige om det har noget at sige... Jeg har aldrig prøvet sidechain funktionen på mine.

Positiv hilsen
Dennis
HVEM har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun
Brugeravatar
oVHSen
Tekniker
Tekniker
Sted: Midtfyn

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 07:32

Internalized Sun skrev:Hej Rolland,

Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det men forbindelsen på sidechain er omvendt (tip out, ring in) i forhold til de andre inputs (tip in, ring out)...
Jeg ved dog ikke lige om det har noget at sige... Jeg har aldrig prøvet sidechain funktionen på mine.

Præcis. Jeg har selv en RNC og det er det der skal til, for at det virker. TRS kabel, der sender dit kick via sleeve.
"The boat can leave now, tell the crew"
Brugeravatar
Rolland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 09:27

Tak for input! Jeg har overhovedet ikke noteret mig detaljerne ved TS og TRS kabler. Det er nyt game for mig.
Glæder mig til at afprøve det med de rigtige kabler, men...

1) @oVHSen hvordan sikrer jeg mig, at TRS kablet sender kick'et via sleeve? Skal kablet skubbes helt ind i udgangen/sidechain input eller delvist, eller ...?

2) Derudover, er det et problem, at insert kablet er mini-jack i dén ende, hvor TRS-kablet er? Der er så sat en minijack-1/4" jack converter på - Det skal måske være 1/4" jack hele vejen igennem? (det var lige, hvad jeg havde ved hånden)

3) Dét, at forbindelsen på sidechain er omvendt (tip out, ring in) i forhold til de andre inputs (tip in, ring out) ifølge Dennis, Internalized Sun - Hvad betyder det? Skal jeg også tænke over, om stikkene skal helt ind, eller...?

Sorry for noob spørgsmål, men hardware sidechain compression er helt nyt for mig, især videnskaben omkring TS, TRS, balanceret/ubalanceret osv.

Tak for jeres tålmodighed :-)

/3oland
Brugeravatar
oVHSen
Tekniker
Tekniker
Sted: Midtfyn

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 17:12

Rolland skrev:
1) @oVHSen hvordan sikrer jeg mig, at TRS kablet sender kick'et via sleeve? Skal kablet skubbes helt ind i udgangen/sidechain input eller delvist, eller ...?

Du skal bruge et kabel med et TRS stik i den ene ende (det skal i sidechain-inputet), den anden ende splittet ud i to alm Jack stik (TS). Den slags plejer at hedde et insert kabel. Hvis ikke kablet viser hvilken af de to TS stik der svarer til ring på TRS enden må du prøve dig frem. Jeg har sat et lille stykke tape på det stik der skal sendes kick igennem.

Du kan feks bruge det her herligt billige kabel: https://www.thomann.de/dk/the_sssnake_ypp2010.htm
"The boat can leave now, tell the crew"
Brugeravatar
Internalized Sun
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 17:39

Hej Rolland.

Det handler jo bare om at skabe forbindelse mellem nogle ledninger, så det er (næsten) ligegyldigt hvad du sætter sammen - og 1/4" jack til 1/8" jack omformer har I hvert fald intet at sige (med mindre der er dårlig forbindelse selvfølgelig).

Du skal bruge præcis sådan et insert kabel som oVHSen skriver :D

Et hurtigt overblik over kabler:
http://tweakheadz.com/all-about-cables/

Og her er en godt diagram hvor man kan se at tip fra TS stikkene bliver forbundet til henholdsvis tip eller ring på TRS stikket
http://www.kondratko.com/images/insert_diagram.jpg
... og det er nødvendigt med sådan et kabel, for du skal have forbundet din X50'er med tip(output) og sleeve(retur/input) til sidechain på din RNCs ring(input) og tip(output) og det kan kun gøres ved at stikke TRS I sidechain og et af de TS stik i din X50'er.

God fornøjelse
Dennis

Brugeravatar
Rolland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 20:56

Ok jeg har forsøgt, rigtig mange tak for jeres input...! Men no good.

Jeg har vedhæftet tegninger af 4 forsøg, hvor jeg har byttet om på kablerne, så der var tale om 4 unikke forsøg (der var langt flere forsøg i alt, da jeg også eksperimenterede med at sætte kablerne delvist i og helt i, osv.).

Den 5. tegning er til fri tegning :-)

Compressoren tager dog fat og comp'er fint på almindelig vis - I første omgang gjorde den ikke, men så byttede jeg om på de 2 x 2 TS kabler på Insert kablerne i compressorens "Left" og "Right" in/out, og så virkede compressoren.

Men stadigvæk ingen succes med ducking, trods de 4 forsøg.

Hvad er det, som jeg overser?

(PS - Left og Right out fra Keys er patchet med TS kabler, på mixeren er de så panoreret ud til hhv. Left og Right)
Vedhæftede filer
Hardware Sidechain Compression 1.jpg
Hardware Sidechain Compression 1.jpg (2.28 MiB) Vist 527 gange
Hardware Sidechain Compression 2.jpg
Hardware Sidechain Compression 2.jpg (2.29 MiB) Vist 527 gange
Hardware Sidechain Compression 3.jpg
Hardware Sidechain Compression 3.jpg (2.42 MiB) Vist 527 gange
Hardware Sidechain Compression 4.jpg
Hardware Sidechain Compression 4.jpg (2.32 MiB) Vist 527 gange
Hardware Sidechain Compression 5.jpg
Hardware Sidechain Compression 5.jpg (2.02 MiB) Vist 527 gange
Brugeravatar
Internalized Sun
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. mar 2017, 21:40

Umiddelbart ser tegning 3 rigtig ud (fordi du har prøvet begge :D)

Og så SKAL man jo stille det dumme spørgsmål - er du sikker på at dit kick kommer ud af EXT2 ?
Hvis ikke der kommer lyd (eller kraftig nok lyd), så er der jo intet der driver sidechain som du jo nok ved, men det kan være du lige skal tjekke dine timbre en ekstra gang (er det ikke timbre man frit kan skyde ud til hvilket som helst af de 4 outputs?)...

Positiv hilsen
Dennis

Brugeravatar
Rolland
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. mar 2017, 22:46

Internalized Sun skrev:Umiddelbart ser tegning 3 rigtig ud (fordi du har prøvet begge :D)

Og så SKAL man jo stille det dumme spørgsmål - er du sikker på at dit kick kommer ud af EXT2 ?
Hvis ikke der kommer lyd (eller kraftig nok lyd), så er der jo intet der driver sidechain som du jo nok ved, men det kan være du lige skal tjekke dine timbre en ekstra gang (er det ikke timbre man frit kan skyde ud til hvilket som helst af de 4 outputs?)...

Positiv hilsen
Dennis

Det er absolut ikke noget dumt spørgsmål ;-) Ja, der kommer skam lyd ud af EXT2. Jeg testede det direkte ned i en keyboardforstærker, og der er godt med smæk på lyden. Synth'en leverer mlm. 0 og 127 volume for timbres, og den pågældende timbre volume står på 127.

...Men det virker bare stadigvæk ikke, øv...?

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"