Guitar modeling-tråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Re: Guitar modelling-tråden

Indlæg af Internalized Sun »

SustainerPlayer skrev:Og ud over selve modeling-dimsen, så er monitoren, FRFR-kabinettet osv man vælger at spille igennem også stærkt medvirkende til den gode eller dårlige oplevelse.
Ha ha ha... Jeg skulle LIGE til at spørge (og så kom denne post).

Hvilke erfaringer i så har med FRFR højtaler setups, når man nu gerne vil have fleksibiliteten i modelling, men stadig muligheden for at mic'e op så man får rummet optaget med og ikke mindst den rigtige feedback fra højtaler<>guitar? Eller live (mic'et op dog) for den sags skyld.
Og hvis jeg også gerne vil kunne køre bas igennem modelling og ud på FRFR højtaleren, som jo stiller flere krav til hvor dybt den kan følge med...

Hvad findes der så, som altså lyder godt og som tiltænkt i emuleringerne?
Er det nødvendigt med 2 forskellige for at opfylde behovet for både guitar og bas eller findes der en løsning der kan håndtere begge?

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kører direkte i PA og bruger in-ears, hvis ikke der er feedback til guitaren spiller PAet for lavt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Internalized Sun skrev:
SustainerPlayer skrev:Og ud over selve modeling-dimsen, så er monitoren, FRFR-kabinettet osv man vælger at spille igennem også stærkt medvirkende til den gode eller dårlige oplevelse.
Ha ha ha... Jeg skulle LIGE til at spørge (og så kom denne post).

Hvilke erfaringer i så har med FRFR højtaler setups, når man nu gerne vil have fleksibiliteten i modelling, men stadig muligheden for at mic'e op så man får rummet optaget med og ikke mindst den rigtige feedback fra højtaler<>guitar? Eller live (mic'et op dog) for den sags skyld.
Og hvis jeg også gerne vil kunne køre bas igennem modelling og ud på FRFR højtaleren, som jo stiller flere krav til hvor dybt den kan følge med...

Hvad findes der så, som altså lyder godt og som tiltænkt i emuleringerne?
Er det nødvendigt med 2 forskellige for at opfylde behovet for både guitar og bas eller findes der en løsning der kan håndtere begge?

Positiv hilsen
Dennis
Hvis du vil mic'e din modeller, så har du misforstået ideen med den. Prøv lige at se video'en i første post.

En modelers fornemste opgave er at levere lyden af en guitarforstærkers kabinet, der er mic'ed op. Så hvis du mic'er en gang til, så upmic'er du upmic'ningen :)

Men du får da heller ikke "rum" med med en standard closemic'ing af et guitarkabinet?

Valget af monitor er meget smagssag. Jeg er glad for en eller to Yamaha DXR10'ere - som egenligt "bare" er PA-monitors. Men de er dejligt punchy synes jeg.

Jeg har faktisk ikke prøvet med bas. Men vil tro, at man så skal vælge monitors med større enheder såsom 12" eller måske 15" ... men det er et skud.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Ja... Det er nok bare mig der ikke vil give helt slip på den gamle måde, men behovet for feedback på guitaren har jeg stadig, også ved optagelser.
Mit nuværende GNX-2 gør det egentlig fremragende, men kan kun indstilles til enten line eller til hiZ til en preamp med kompensation for antallet af højtalere og deres størrelse. Her savner jeg et ordentligt split af outputs.

Ville jeg så her kunne bruge THU outputtet på DXR til at sende videre til lydkortet?

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Internalized Sun skrev:Ja... Det er nok bare mig der ikke vil give helt slip på den gamle måde, men behovet for feedback på guitaren har jeg stadig, også ved optagelser.
Mit nuværende GNX-2 gør det egentlig fremragende, men kan kun indstilles til enten line eller til hiZ til en preamp med kompensation for antallet af højtalere og deres størrelse. Her savner jeg et ordentligt split af outputs.

Ville jeg så her kunne bruge THU outputtet på DXR til at sende videre til lydkortet?

Positiv hilsen
Dennis
1. Du kan sagtens lave feedback med en PA eller FRFR monitor.

2. ellers

3. Ja du kan sende signalet videre fra DXR. Men nogle af modellerne er også lydkort eller kan tilsluttes via S/Pdif til lydkortene.

4. Hvis en GNX-2 er din reference, så forvent en orgasmisk oplevelse med en topmodeller. :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er jo ikke noget galt i at skrue sine højttalere så højt op, så man er ved at blive blæst ud af studiet

Det gjorde jeg i går

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Ha ha ha... Ser sgu da hyggeligt ud dér :D

Ville helt klart foretrække THRU output ind i mit RME RayDat... Det bedste lydkort jeg nogensinde har haft - ever.

Det med at skrue op og få feedback fra mine små Adam A7'ere er egentlig ok, men det er lidt meget at forlange af dem i længden... Så hellere noget der er lavet til det.
Så har jeg også muligheden for at skifte Master Out i min DAW til hovedbøffer og stadig brage løs i en ekstern højtaler uden at skulle route alt muligt om, som jeg synes ødelægger flowet.

Tror jeg må prøve sådan en DXR10'er eller DXR12'er.
SustainerPlayer skrev: 4. Hvis en GNX-2 er din reference, så forvent en orgasmisk oplevelse med en topmodeller. :-D
Som nævnt tidligere, så synes jeg faktisk at GNX-2 gør det ret godt. Jeg har også prøvet en Kemper, men synes ikke jeg fik lige så meget dynamisk respons som på min GNX, men har en kammerat der har købt AxeFX 2 og han siger den har bedre dynamisk respons end Kemper... Men det er nok et spørgsmål om hvor mange indstillinger, man skal igennem før den er der. Det tog også noget tid at lære GNX'en til at jeg fik det ud af den jeg håbede på (al guitar på min soundcloud er igennem GNX'eren).
Til gengæld stinker GNX'eren til bas!
Og så savner jeg en RotoVibe som GNX'eren heller ikke har + nogle flere slags rectifier amps og bedre compressor pedaler som man kan skyde ind i kæden af effekter hvor de passer bedst til en given lyd.
Det kunne være grund nok til at skifte på et tidspunkt.

Tak for svar!

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg lavede lige en lille video, hvor nemt det et at sætte et rig op med AX8 og hvor meget sjov man kan have med den nye AxView editor.

Den blev lidt længere end nødvendigt, og guitaren et nok lidt for meget højere end stemmen







Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

I den video, så lyder det som om at DSP'en hakker når du skruer på knapperne, i hvert fald på gain og presence.
Gør den også det hvis du assigner var. pedalen (den der normalt bruges til volume og wah) til at styre f.eks. gain?

Kan man også assigne omvendt og på flere knapper på én gang?

På min GNX kan jeg nemlig styre f.eks. tubescreamer op og ned på samme tid som ned og op på gain på forstærker(e), og på den måde kunne glide ind og ud af ca. samme mængde forvrængning, bare fordelt mellem tubescreamer og (pre)amp.
Jeg kan også bestemme minimum og maksimum værdierne for disse, så man kan stille helt ind på det ønskede resultat.
Kan man noget lignende?
Jeg overvejer om jeg skal drømme om en AxeFX II eller AX8, derfor de dumme spørgsmål - den lyder jo for fed til Marshall emuleringer!

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hej Dennis, den kan alt det du beskriver, og hvis man sætter en pedal til er det fuldstændig uden hak og skratten

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ser ud til at Line 6 Helix er faldet et nøk i pris:

https://www.thomann.de/dk/line6_helix_g ... cessor.htm

mener også LT-modellen er lidt billigere nu:

https://www.thomann.de/dk/line6_helix_l ... cessor.htm

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

SustainerPlayer skrev:Ser ud til at Line 6 Helix er faldet et nøk i pris:

https://www.thomann.de/dk/line6_helix_g ... cessor.htm

mener også LT-modellen er lidt billigere nu:

https://www.thomann.de/dk/line6_helix_l ... cessor.htm
Iflg en Line 6 manager på TGP skyldes det kursfald.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det har jeg læst. Spørgsmålet er hvilket kursfald? Og hvorfor det så kun er 2-3 produkter, det tilgodeser.

Men det er jo heldigvis ligegyldigt for dem, der skal ud og købe billigt nu.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Line 6 er vel blevet pressede af, at der længe har været et produkt, der kostede det samme, der lød bedre. Nu er der også et produkt (Headrush), der koster mindre, men som har et endnu bedre brugerinterface (det lyder så godt nok af pose i de demoer, jeg har set)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

"...., der lød bedre", det er vist en smagssag :-) Der er mange incl mig selv der synes at Helix er fuldt på højde med både Kemper og AxeFx.

Prisen er i øvrigt kun sat ned i euro-lande, så det er ikke generelt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Haha - game on. Godt vi kan få nye ting at battle over end Marshall vs Fender, Apple vs Windows osv.

Jeg har klart indtrykket af, at Fractal er dem, der bliver presset mest. Line 6 er jo til stede i stort set alle musikbutikker og webshops imens Fractal stadig er et niche-produkt for "inderkredsen". Og så må Helix LT siges at være en kraftig udfording af Ax8.

Måden Cliff lancerede og prissatte AX8 var også en klar reaktion på Helix lancering.

Overall er det jo bare fedt for os alle, at der bliver konkurreret på prisen og udvalget.

Jeg forstår ikke Headrush og ISP Theta Pro. Og jeg har desværre ikke fået prøvet en Helix endnu. Men jeg synes man hører masser af Helix nu, der lyder ganske fedt. Jeg vil ikke afvise, at der en dag også står en Helix LT på gulvet her. Sådan lige til at tage med rundt ...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå ja - Helix Native plugin skulle være på trapperne i slutningen af denne måned.

Det er en kærkommen lejlighed til at få prøvet det af i trial-perioden.

Det vil nok også være med til at skubbe salget af hardware Helix's.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg hyggede mig med Trainwreck Rocket den anden dag - Den amp er godt nok sprød

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Now we are talking! Ud over du spiller en fed spade, så reagerer den rigtig fint på bløde og hårde attacks.

Så det er en sim af Trainwreck? Hvilket system befinder den sig på?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er AX8 (Fractal), og det er ganske rigtigt en simulering af en Trainwreck Rocket. En af de ting, jeg er glad for ved Fractal, er at så mange forskellige mere eller mindre obskure amp models har fundet vej til enheden. De fleste modellers har en Dumble variant, men Fractal har også Carol-Ann, Cameron, Friedman, Two-Rock, Fuchs etc. etc. De fleste af de andre har et par Marshalls, et par Fendere, et par Voxer, en HiWatt og en flok Mesa Boogie. Nogen af dem har så også et fint udvalg af bass amps, hvilket er tæt på ikke-eksisterende hos Fractal (Der er en Ampeg SVT og en Orange Bas amp, og det er vist det)

Og så lige omkring den der Trainwreck - Den er en af mine favoritter, netop fordi den er perverst dynamisk.

EDIT: Og tak
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har lige leget lidt med en GnR moddet JCM800



Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Jeg har lige leget lidt med en GnR moddet JCM800



Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
God dynamik der! :thumbup:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den et Max lex

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Internalized Sun skrev: Som nævnt tidligere, så synes jeg faktisk at GNX-2 gør det ret godt. Jeg har også prøvet en Kemper, men synes ikke jeg fik lige så meget dynamisk respons som på min GNX, men har en kammerat der har købt AxeFX 2 og han siger den har bedre dynamisk respons end Kemper... Men det er nok et spørgsmål om hvor mange indstillinger, man skal igennem før den er der. Det tog også noget tid at lære GNX'en til at jeg fik det ud af den jeg håbede på (al guitar på min soundcloud er igennem GNX'eren).
Til gengæld stinker GNX'eren til bas!
Og så savner jeg en RotoVibe som GNX'eren heller ikke har + nogle flere slags rectifier amps og bedre compressor pedaler som man kan skyde ind i kæden af effekter hvor de passer bedst til en given lyd.
Hvis du er glad for Digitech modelleren kan det være du skulle prøve deres RP360. Der kan man godt rykke rundt på tingene i kæden.. men er dog stadig den hindring at man kun kan have en af hver type effekt ligesom på GNX2eren.

Personligt er jeg stor fan af digitechs amp modelleres.

Først prøvede jeg nogle af software tingene men var aldrig helt vild med guitar rig eller amplitube osv osv, så prøvede jeg POD HDeren og TC Nova system derefter nogle af de små analog hardware pedaler fra Tech21 til både bas og guitar samt nogle andre analog preamp modellers, men syntes bare ikke de lød specielt godt.

Så endte jeg med at købe en billig Digitech RP14D for 500 kr på dba, og syntes bare den lød helt fantastisk på en 80er agtig måde med dens clean amps med massere af dynamik.. men dens high gain modeller var ret ringe.. Så købte jeg deres nyeste RP360, og syntes faktisk den gør det rigtig godt med mere realistisk amp sims og klart mere moderne lyd.. .. Endte bagefter med at købe en GNX2 og en GNX3000 da de var mega billige og det med at kunne blende amps til at lave nye hybrid amp modeller bare er total hygge :) ..

Så er glad for mit setup med 3 generations digitech hvor jeg vælger den pedal der mest passer til hvad jeg skal bruge den dag. .. men er sikker på der findes modellers der lyder meget mere som de rigtige gamle amps .. men for mig handler det om at finde noget jeg syntes lyder godt, og ikke at finde noget der lyder som den eller den amp en eller anden kendt spillede på for 30+ år siden.

By the way så håber jeg at Line6 har smidt nogle bedre effekter i deres Helix end dem der var i deres M5, for de var da gyselige. Men kan da være jeg sku prøve en demo af Helix native for at se hvad al snakken går om :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Så lad os vende det rundt: Jeg skal bruge en rigtig guitarist (og ikke en morgensangsguitarist som mig selv) og ringer til en af jer. Jeg siger I bare skal have guitar med, jeg har resten. I kommer ind af døren til mit studie. Hvad ville I så helst have jeg kunne plugge jer i?

Jeg har en vox jeg mic'er op, men det var langt nemmere med en eleven rack. For der kunne vi lytte på monitors mens vi indspillede. Der synes jeg dog jeg manglede lidt af det grit det giver at indspille old school, det giver en anden lyd i mixet. Men min kammerat laver mega fed metal kun med et eleven rack. Hvis det er lige meget om det er helix, axe fx eller amplifire, så gør det da min verden lettere. Er det fint med helix native, så er det jo bare endnu bedre :)
Deaktiveret

Nyt svar